Wie dacht dat het spel Soldier Of Fortune is gebaseerd op pure fictie kan eens een blik werpen op onderstaand interview dat Gamers.nl recent had. Ons vraaggesprek met John F. Mullins, de grote inspiratie en (gelijknamige) hoofdpersoon van Soldier Of Fortune 2, leverde namelijk een aantal interessante antwoorden op.

John Mullins werkte tientallen jaren voor de Amerikaanse overheid en opereerde achter vijandelijke linies in oa Vietnam, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Na zijn indrukwekkende militaire verleden richtte hij een eigen school op voor het trainen van speciale commando's, genaamd de 'Tallgrass Center for Advanced Tactical Training'. Daarnaast schreef hij enkele boeken en verwierf hij patent op een eigen type ammunitie. Zijn klanten bestaan oa uit de Amerikaanse overheid en andere militaire instanties.

Mullins sleet zijn eerste jaren in het Amerikaanse leger...

Jimmy: Wanneer en waarom besloot je om het leger te verlaten en om verder te gaan als 'consultant'? Mullins: Toen ik het Amerikaanse leger in ging was ik 17 en wou graag weg van het platteland waar ik met mijn ouders woonde, hartje Oklahoma. Het was daar enorm duf, al betwijfel ik of die verveling me misschien niet meer had aangetrokken als ik had geweten wat ik later zou gaan doen.

Nadat ik 22 jaar in het leger zat, werd ik gepromoot tot een rang waarbij ik de rest van mijn carriere achter een bureau zou zitten. Dat beviel me niet en dus besloot ik voor mezelf te gaan werken.

Jimmy: Als je geen carriere in het leger had gekozen, wat had je dan gedaan? Mullins: Dan zou ik waarschijnlijk bankovervaller zijn geworden. Hahaha. Nee, ik zou uiteindelijk toch alsnog bij het leger zijn gegaan. Anders zou ik het echt niet weten. Jimmy: In eerdere interviews las ik dat je naast diensten voor het leger ook particuliere opdrachten accepteert. Wat voor diensten zou ik je voor in kunnen huren? Mullins: Voornamelijk persoonlijke beveiliging. Zo zijn veel opdrachten in de sfeer van het beveiligen van hotels, bijvoorbeeld wanneer een bedrijfs-top overleg heeft. Daarbij checken we de vergaderruimtes en zorgen met een team van consultants dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Jimmy: Welke richtlijnen hou je aan wanneer je een missie aanneemt? Mullins: Een missie moet altijd door de Amerikaanse regering zijn goedgekeurd. Dat zijn dus vaak missies voor afdelingen van de Amerikaanse regering zoals justitie, transport, etc. Het enige ministerie voor wat ik nog geen missies heb gedaan is (naar mijn weten) het ministerie van ruimtelijke ordening, al zouden die soms ook wel eens wat consultants kunnen gebruiken. Hahaha.

Wanneer ik voor andere regeringen werkte (zoals in het Midden-Oosten) was dat vaak om bodyguards van hoge regeringsfunctionarissen te trainen.

Jimmy: Houden jullie ook een kill-ratio bij? Mullins: Nee. En eigenlijk maken we ook bijna geen kills.

Het maken van kills is voor eenheden van lagere rangen. Enkel wanneer je leiding geeft aan een eenheid troopers is het mogelijk dat je jezelf zal moeten verdedigen.

Over het algemeen blijft het echte vechten voor Platoon leaders en niet voor mercenaries.

Consultants zijn er voornamelijk om inlichtingswerk te doen in gebieden die voor normale regerings-medewerkers te riskant zijn. Enkel in geval je missie gevaar loopt zal je in uitzonderlijke gevallen jezelf moeten verdedigen.