Het voelde voor veel gamers met een warm hart voor Sony als een messsteek in de maag toen maart dit jaar bekend werd dat Devil May Cry 4 niet alleen meer exclusief voor de PlayStation 3 zou verschijnen, maar ook zijn opwachting zou maken op de Xbox 360. De PS3-versie was al een aantal keer uitgebreid speelbaar (onder andere op de laatste E3 en Tokyo Game Show), maar op de Games Convention in Leipzig werd voor het eerst de Xbox 360 demo aan het publiek en de pers getoond. Voordat ook maar iemand de gelegenheid had gehad om even met Nero te stoeien op Microsoft's hardware, kreeg Gamer.nl de uitnodiging om een uitgebreide blik te werpen op de Xbox 360-versie van de game en aansluitend aan te schuiven voor een exclusief interview met Hiroyuki Kobayashi, producer van onder andere Resident Evil 4 en natuurlijk Devil May Cry 4. Gamer.nl: “Ten eerste: van harte welkom op de Games Convention, meneer Kobayashi. Wat is uw indruk van de Games Convention in Leipzig?” Kobayashi: “Vanwege mijn werk kom ik helaas maar weinig buiten Japan en ik moet eerlijk toegeven dat ik maar een enkele keer in Duitsland ben geweest, maar van wat ik tot nu toe heb gezien van de beurs en de stad, ben ik behoorlijk onder de indruk. Ik vind het ook geweldig om te zien hoe mensen uit Europa reageren op mijn games, in dit geval Devil May Cry 4.” Gamer.nl: “Over Devil May Cry 4 gesproken: dit is de eerste keer dat de game wordt getoond voor de Xbox 360. Wat was uw reden om de game voor dat platform uit te brengen?” Kobayashi: “De Xbox 360 is niet enorm groot in Japan, maar de console doet het behoorlijk goed in Europa en vooral in Amerika. Ik wil zo veel mogelijk gamers de gelegenheid geven om van de game te genieten en dus heb ik ervoor gekozen om de game ook voor de Xbox 360 te ontwikkelen.”Gamer.nl: “Zijn er opmerkelijke verschillen tussen de PS3 en de Xbox 360-versies wat betreft de inhoud van de game?” Kobayashi: “We streven er naar om de versies zo min mogelijk van elkaar te laten verschillen. Qua inhoud zullen de games ook hetzelfde zijn, het is dus niet zo dat bijvoorbeeld in de PlayStation 3-versie meer exclusieve elementen als wapens en levels zullen zitten. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het ontwikkelen voor de Xbox 360 een stuk makkelijker ging. Devil May Cry 4 is het eerst voor de PC ontwikkeld en de architectuur wat betreft de programmering op de Xbox 360 lijkt veel op die van de PC. Ook grafisch zullen de verschillen absoluut minimaal zijn, er is dus geen superieure versie van de game in mijn ogen.” Gamer.nl: “Devil May Cry 3 stond mede bekend vanwege zijn behoorlijke moeilijkheidsgraad. Sommige gamers zagen dit als een enorm pluspunt, maar ook een behoorlijk aantal spelers vond dat de game gewoon te moeilijk was. Hoe zit het met de moeilijkheidsgraad in Devil May Cry 4?” Kobayashi: “Ik wil dat mensen uitgedaagd worden door mijn games. Ik vind het gevoel van voldoening het hoogste goed wat je kunt bereiken als je videogames speelt en vanuit dit opzicht wil ik het pittig houden voor de speler. Ik ben echter wel van mening dat zoveel mogelijk mensen mijn games moeten kunnen spelen. Daarom streef ik er in Devil May Cry 4 naar om de game toegankelijk te houden in het begin voor de nieuwe spelers en langzaam aan de moeilijkheidsgraad op te voeren. Ik kan je wel zeggen da de latere levels zelfs moeilijker zullen zijn dan het derde deel. Tegen die tijd heb je al genoeg mogelijkheden gehad om jezelf te trainen en uiteindelijk moet je elke vijand in de game kunnen verslaan zonder al te veel frustratie.*lacht*” Gamer.nl: “De Devil May Cry-serie wordt over het algemeen gezien als een voorbeeld van fantastische action-adventure games (deel twee even buiten het zicht gelaten). Echter, in de loop van de tijd is er flink veel concurrentie gekomen van bijvoorbeeld God of War en Ninja Gaiden. Hoe ziet u de Devil May Cry-franchise als het op de concurrentie aankomt?” Kobayashi: “Ik vind de God of War en Ninja Gaiden games fantastische producten en ik denk dat ze veel elementen delen met Devil May Cry, maar ik probeer toch met mijn games een speciaal soort publiek aan te spreken. God of War is een game met offensieve gameplay en Ninja Gaiden is juist een spel waar de defensie centraal staat. Je wordt dus als speler eigenlijk gedwongen om te spelen zoals de ontwikkelaar dat heeft bedoeld. Dit wil ik absoluut vermijden met Devil May Cry. Ik wil dat de speler zelf kan uitvinden hoe hij de game het liefst wil spelen en zodoende zijn eigen manier van spelen ontwikkelt. Vrijheid en veelzijdigheid zijn de twee elementen waar ik naar streef in Devil May Cry 4.”Gamer.nl: “Het personage Dante is in de loop van de tijd versmolten met Devil May Cry, maar toch heeft u er voor gekozen om in het vierde deel Nero de hoofdrol te laten spelen. Wat is uw reden hiervoor?” Kobayashi: “Dante is inderdaad een belangrijk figuur binnen de serie, maar het is niet zo dat elke game om hem draait. Ik zie de Devil May Cry-games als een lopend en ontwikkelend verhaal en binnen dat opzicht wilde ik het publiek voorstellen aan een nieuw hoofdpersoon, in dit geval Nero. Nero heeft een hele eigen relatie met Dante waar ik helaas nu niet veel over kan zeggen, maar ik weet wel zeker dat de speler zich even thuis zal voelen met Nero als met Dante. De trouwe fans kunnen achter gerust zijn, aangezien ook Dante gewoon speelbaar zal zijn en een belangrijke rol binnen het verhaal vervult. Ik denk wel dat Nero het meest geschikte personage is om mee door te gaan in de volgende games.” Gamer.nl: “Een redelijke korte tijd na de release van het derde deel binnen de serie, werd een Special Edition uitgebracht met een lagere moeilijkheidsgraad en het nieuwe speelbare personage Vergil. Is er een dergelijk speciale editie in de planning voor Devil May Cry 4?” Kobayashi: “Hier kan ik op dit moment maar weinig over zeggen, aangezien een dergelijke editie eigenlijk volledig afhangt van hoe goed de game gaat verkopen. Het lijkt me echter wel interessant om weer een Special Edition uit te brengen, mits daar genoeg vraag naar is. Om even terug te komen op je vraag: ik kan wel bevestigen dat Vergil niet in deel 4 aanwezig zal zijn.” Gamer.nl: “Hartelijk bedankt voor het interview en nog veel succes toegewenst tijdens de Games Convention.” Kobayashi: “Graag gedaan.”