GNL: Dawn of War II heeft ondanks de populariteit van het origineel een aantal zaken veranderd. Waarom hebben jullie zo'n goed concept op de schop gegooid? Relic: We vonden dat we het RTS-genre moesten uitbreiden om de concurrentie voor te blijven. Andere genres zijn in de loop der jaren toegankelijker gemaakt voor een breder publiek, maar het RTS-genre is eigenlijk vooral steeds complexer geworden. Daardoor is de populariteit en dus verkoop van games in dit genre gedaald. De meeste veranderingen die we hebben gemaakt voor Dawn of War II, maken de game toegankelijker en makkelijker om onder de knie te krijgen. Afgaande op de multiplayer beta van de game hebben we ook nieuwe gamers weten te lokken. GNL: De nadruk ligt in de singleplayer op een band creëren tussen de units en de speler. Op welke manieren trachten jullie dit voor elkaar te krijgen? Relic: Je krijgt een kleine groep soldaten die je tijdens meerdere missies bestuurt. Je kent alle mannen bij naam en ze worden bij elk schot dat ze vuren beter. Je bent dus lang bezig met het aanpassen van je manschappen en het toedelen van vaardigheidspunten tussen missies. Je hoort ze ook met elkaar praten tijdens de gevechten, ze groeien naar elkaar toe. Je hebt aan het einde van de campagne echt het gevoel dat je ze kent. GNL: Dawn of War II heeft meer dan vijftig missies en maar een paar verschillende squads om te besturen. Hoe zorgen jullie ervoor dat Dawn of War II niet te repetitief wordt? Relic: Meer dan de helft van alle missies zijn optioneel, dus je hoeft niet alleen de missies door te spelen als je dat niet ziet zitten. De optionele missies zijn er echt voor de mensen die al hun squads de beste statistieken willen geven. Wanneer je het hoofdverhaal volgt, zul je het waarschijnlijk als een boeiende en gevarieerde campagne ervaren. Als je van plan bent om elke missie tot het uiterste te spelen, elk item in de game te vinden en je stats tot het maximum op te waarderen… dan is het misschien wel een beetje repetitief. GNL: Waarom is er voor gekozen om de Tyranids in de game te stoppen? Dit ras zat niet in de originele Dawn of War of de expansies. Relic: De Tyranids is het enige ras dat niet in de originele Dawn of War zat en de fans van Warhammer wilden ze deze keer echt zien. We wilden ze ook graag maken, dus ze waren deze keer eigenlijk niet een optie; ze waren noodzakelijk. De oude engine van het origineel kon de Tyranids niet weergeven zoals we zouden willen, dus nu we de Essence-engine hebben, zijn de mogelijkheden er om ze echt tot leven te brengen. Ik denk dat je dit wel zal zien in het uiteindelijke product. GNL: De bèta van de multiplayer is sinds 21 januari beschikbaar. Hoe is die ontvangen? Relic: De reacties zijn tot nu toe geweldig. Meer dan 250.000 mensen hebben het in twee weken uitgeprobeerd en we hadden op een gegeven moment 11.000 mensen tegelijk online. Het gaf ons de kans om onze downloadservice nog wat te verbeteren en enkele zaken die betrekking hebben op het balanceren van de gameplay te perfectioneren. Maar dit waren allemaal zaken die we hadden verwacht. GNL: Er zijn op dit moment zeven multiplayer maps aangekondigd, vijf die in de game zitten en twee die beschikbaar gesteld worden via een patch op de dag van uitgave. Kunnen we nog meer maps verwachten in de toekomst en hoe hebben jullie de maps interessant gemaakt voor spelers? Relic: We pakken het anders aan met de maps dan voorheen. Vroeger maakten we twintig maps voordat de game uitkwam. Omdat je dan nog niet ziet hoe spelers de game spelen, heb je uiteindelijk maar een paar maps die echt goed zijn. Deze keer willen we juist maar een paar maps meteen beschikbaar stellen om te zien hoe mensen de game spelen. Kijken hoe de bèta wordt gespeeld heeft ons al veel geholpen. De maps hadden bijvoorbeeld niet genoeg ruimte om te manoeuvreren. Daarom hebben we nu al twee nieuwe maps gemaakt met meer ruimte en meer opties om te flanken. Zo blijven we dingen bijleren en betere maps maken. Dit proces gaat zich dit jaar herhalen en zo krijgen spelers toch weer een aanzienlijk aantal maps, maar van een hogere kwaliteit dan wanneer we ze allemaal tegelijk hadden gemaakt. GNL: De multiplayer heeft als focus één-tegen-één en drie-tegen-drie speelmodus. Waarom niet twee-tegen-twee of een free-for-all multiplayer? Zou dat de herspeelbaarheid niet nog meer vergroten? Relic: We wilden er zeker van zijn dat één-tegen-één en drie-tegen-drie goed werkten voordat we nieuwe modi introduceren. Wanneer de huidige modi goed werken kunnen we de vraag naar bijvoorbeeld twee-tegen-twee peilen. GNL: Op welke andere manieren kunnen we support van Relic en THQ na de lancering van de game verwachten? Relic: We zijn nu al bezig met gratis en betaalde downloadable content voor Dawn of War II. We zijn ook van plan patches uit te brengen wanneer het nodig is en de game updaten en verbeteren om de gameplay nog meer gebalanceerd te maken. We willen mensen uiteindelijk belonen voor het kopen van onze games en ze een kwalitatief hoogstaande online ervaring geven.

Je kunt de recensie van Warhammer 40,000: Dawn of War II binnenkort op Gamer.nl verwachten.