Arma 3 is nogal veranderd sinds de release in september 2013. Eén blik op de Steam Workshop-pagina van Arma 3 en je ziet gelijk dat men in het afgelopen half jaar erg druk is geweest met het creëren van nieuwe ervaringen om het spel mee uit te breiden. In de tussentijd heeft Bohemia Interactive ook de eerste twee delen van de driedelige campagne aan het spel toegevoegd.

Verrassend

De campagne weet te verrassen. Niet met een boeiend verhaal, want dat is er niet. De campagne opent met een cutscene bestaande uit een montage van nieuwsberichten over de gebeurtenissen op de eilanden Altis en Stratis. Verder pik je hier en daar op via dialogen tussen een aantal soldaten dat de situatie maar brak is, en iedereen eigenlijk weg wil van de eilanden. Dan breek plots de pleuris uit en ben je gescheiden van je medesoldaten.

De hele insteek is clichématig, de personages zijn allemaal non-descript soldaten die je nooit zou kunnen herkennen aan hun gezicht, lipsynchronisatie is belabberd en de stemacteurs doen niets om deze problemen te verhelpen. Het zijn de spelsituaties die de campagne onderscheidt van andere shooters. Arma 3is nog steeds een oorlogssimulatie bij uitstek, en wanneer het je in hachelijke situaties plaatst is het moeilijk om niet in paniek te raken en de complete missie te verprutsen.

 

De kracht van Arma 3

De game leidt je relatief rustig in en overdondert je niet met intense vuurgevechten waar een normaal persoon nooit levend uit zou komen. Zodra de eerste drie vijanden verschijnen komt de ware kracht van Arma 3 naar boven. Jij weet dat ze je met één of twee goed geplaatste schoten al kunnen uitschakelen en daarom snel moet handelen om te overleven. Adrenaline schakelt in, je gaat prone en schakelt je opgegeven doelwitten uit. Of niet.

In paniek raken is gevaarlijk. Op een daadwerkelijk slagveld is het waarschijnlijk één van de slechtste dingen die je kan overkomen en Arma 3 brengt dit over in de besturing. Per ongeluk verkeerde handelingen uitvoeren leidt vrijwel altijd tot falen, en dat kan je je simpelweg niet veroorloven in een vuurgevecht. Blijf rustig, maak rap beslissingen en voer deze direct uit, en er bestaat een kans dat je het overleeft en met een beetje geluk de afgesproken rendez-vous bereikt.

Alertheid

Zelfs wanneer het rustig is in de campagne blijft het spannend. Alertheid is hier van enorm belang wil je overleven, omdat je nooit weet wanneer je wordt gespot door een groep vijanden of vice versa. Dit wordt vooral spannend gemaakt doordat er het gros van de tijd niets gebeurt. Je legt enorme afstanden af om een bepaald punt te bereiken en maar een paar keer loop je vijanden tegen het lijf. De stiltes zijn daardoor haast spannender dan de adrenalinemomenten van een vuurgevecht.

Je gaat je doelen vaak met medesoldaten tegemoet, maar wanneer je er plotseling alleen voor staat wordt deze sensatie verviervoudigd. Ineens is er niemand meer om bevelen uit te delen en ben jij op je eigen middelen en intuïtie aangewezen. Het voelt daardoor soms haast alsof je in 's nachts in je eentje door een donkere straat loopt en altijd het idee hebt dat iemand je volgt: ongemakkelijk en dreigend.

Keerzijden

Het is het dus zeker waard om de campagne even uit te proberen mocht je de game toch al hebben, maar je onderwerpt je tegelijkertijd wel aan een aantal jammerlijke problemen. Zo zijn de automatische checkpoints slecht geplaatst, waardoor het zo maar kan gebeuren dat je ineens twintig minuten speeltijd kwijt bent. Gelukkig kan je dit voorkomen door veel handmatig te opslaan, maar dat blijven doen kan je uit het moment halen en je alertheid onderbreken.

Daarnaast stelt de kunstmatige intelligentie ietwat teleur. Vijanden blijven zo af en toe gewoon op hun plaats staan en de pathfinding van geallieerde NPC's wil ze wel eens elke vijf meter een bocht van 90 graden laten maken. Een stompzinnig gezicht en flinke afleiding. Dit zijn nou net de problemen die de campagne niet kon gebruiken, omdat je erdoor uit het moment gehaald kan worden, en jezelf in het moment verliezen is nou precies wat de campagne zo interessant maakt. Maar de problemen zijn bij lange na niet storend genoeg om het in zijn geheel gelijk af te schrijven.

Arma 3 Mods

De campagne is natuurlijk niet de enige toevoeging. De community is hard aan het werk geweest en dat zie je terug in de verschillende Arma 3 mods. Zo is er een hoop mafs te beleven, zoals een extreem groot doolhof dat vol zit met vijanden, terwijl jij met niets meer dat een pistool bewapend bent. Is dat niets voor jou? Dan kan je altijd nog 'ontwijk de vallende tankers' of 'helikopter kamikaze' spelen. Dit soort rare creaties zijn er genoeg, dus aan hilarisch spelmateriaal geen tekort.

Arma 3 mods

Dan zijn er diegenen die de spelervaring graag verrijken. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om makkelijk je soldaat te bekijken en om zijn uitrusting te zien. Gebruiker Dslyecxi heeft hier een oplossing voor gecreëerd. Met zijn mod kan je jouw soldaat bekijken, terwijl je zijn uitrusting aanpast. Zo zie je precies hoe jouw soldaat oogt voor anderen. Zo zijn er tig andere voorbeelden te vinden van aanpassingen of toevoegingen.

Wat de meeste modders toch bezighoudt is het maken van nieuwe missies binnen de bestaande game. Zo worden missies uit games als Metal Gear Solid nagemaakt, maar ook bloedserieuze militaire operaties zijn er te vinden. Waar je ook zin in hebt, iemand een mod gemaakt hebben voor Arma3, wat de mogelijkheden eindeloos maakt.

Arma 3 mods

Platform

Arma 3 is inmiddels meer dan een game. Het is een platform waarop voor iedereen wat te vinden is. De komende jaren zal dit de thuisbasis zijn voor veel modders en kunnen we een hoop verwachten van de nieuwe technologie die Bohemia Interactive erin heeft verwerkt. Als we dan nu terugkijken op Arma 2 en we zien dat er nog steeds actief mods voor worden gemaakt, kunnen we alleen maar dromen over wat Arma 3 nog in petto heeft.