Shootermanagement

Een voorbeeld hiervan is het aankomende Heroes & Generals van de Deense ontwikkelaar Reto-Moto. Heroes & Generals is een combinatie tussen een shooter en een real-time strategy-game, net als het recente Natural Selection 2 en het Nederlandse Nuclear Dawn. Een groot verschil is echter dat het strategische onderdeel niet beperkt blijft tot de potjes op de PC. Het spel zit nog in de alpha-fase en het moet nog verder uitgewerkt worden, maar de bedoeling is dat je het real-time strategy-gedeelte in de toekomst ook op je telefoon kunt spelen.

En waarom ook niet? Tijdens ons werk kunnen we geen shooters spelen, maar even wat wapens en tanks in de rookpauze heen en weer schuiven is niet zo'n probleem. Of als je 's avonds in de trein zit je clanmaten, die door jouw afwezigheid waarschijnlijk de wedstrijd gaan verliezen, toch uit de brand helpt door wat ammunitiepakketjes uit de hemel te laten vallen. Wij zouden het prachtig vinden als we zo bij onze vrienden kunnen zijn, terwijl we andere verplichtingen hebben.

Minigamedelegatie

Vroeger bestonden de meeste spellen gewoon uit een singleplayer met af en toe een multiplayer. Tegenwoordig is iedere game online, zelfs de spellen die het niet nodig hebben, Soms is zelfs de hele singleplayer geforceerd online, zoals bij de laatste Command & Conquer. Ook bevat iedere grote game tegenwoordig minigames, unlockables, uitgebreide customization en andere technieken om je aandacht erbij te houden. Dit zorgt voor twee dingen: online connectivity en extra mogelijkheden die buiten de standaard game vallen.

Wat als we voortaan die extra activiteiten vertalen naar apps? Dan kun je je minigames gewoon afhandelen in de (school)pauze en als je thuis bent, kun je je volledig richten op 't verhaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de 2D Mediterranean Defense minigame in Assassin's Creed Revelations. Je moest constant nieuwe sluipmoordenaars vinden en verdelen over missies. Deed je dit niet, dan verloor je steden aan de tempeliers. In het begin is 't leuk, maar op een gegeven moment zaten we meer 2D-missiemenu's af te rammen dan op het 3D-verhaal te letten.

Op zich is 't niet erg dat deze minigame er in zat, maar voor ons onderbrak het het verhaal. We hadden liever deze bureaucratie op de telefoon op een loos momentje afgehandeld, in plaats van tijdens onze beperkte speeltijd in de avonduren. EA heeft eerder zoiets geprobeerd met Mass Effect: Infiltrator, een mobiele spin-off van Mass Effect 3. Door Infiltrator te spelen kon je ook je 'Galactic Readiness'-rating in Mass Effect 3 omhoog pompen. Helaas kostte deze een paar euro extra bovenop het standaard spel, terwijl we liever een gratis app zien die bij het totaalpakketje hoort.

Sociaal systeem

Deze manier van aanvullend gamen kan ook helpen met de sociale features die in veel spellen zitten. Iedereen kan zich nog wel het bloedirritante vriendensysteem van Grand Theft Auto IV herinneren. Zit je net in een spannende achtervolging met de politie, belt neef Roman weer dat 'ie zonodig moet darten en wil je vriendin voor de tiende keer die week naar de bowlingbaan. In GTA V zit deze onzin als het goed is niet meer, maar het zou handig zijn als dit soort sociale features naar ‘het tweede scherm’ kunnen worden gedelegeerd.

Even darten op je telefoon en je maten in GTA laten je weer met rust. Voor degene die dit alsnog te veel aan grinding doet denken, andersom werkt het ook: wat als ze met meer goede sociale apps komen voor je échte digitale vrienden en clanmaten. World of Warcraft heeft er al een, de Mobile Armory. Deze gratis officiële app geeft je overal toegang tot de in-game chat, guildmanagement en auction house. Een goed voorbeeld dus van hoe het kan. Alleen zouden we als volgende stap nog wat meer gameplay-elementen in zo'n app terug willen zien, of mogelijkheden om met onze personages/inventory te klooien.

 

Kamperen

Om even een voorbeeld te geven. Op dit moment is The War Z in ontwikkeling, een zombiesurvivalgame zoals Day Z. De makers hebben beloofd dat spelers in de toekomst ook verdedigingswerken kunnen bouwen. Zou het niet mooi zijn als je de spullen hiervoor in de shooter verzamelt en van deze materialen op je telefoon de basis bouwt als in een 2D RTS? Met verdedigingstorens, reparatiefaciliteiten, enzovoorts. En vervolgens speel je weer verder op de computer en alles staat in 3D klaar voor gebruik.

Sowieso maken aardig wat spellen gebruik van een kampensysteem, zeker RPG's. Je hebt altijd wel een thuisbasis of stad waar je veilig kunt slapen en met je reismaten kunt praten. Maar is het wel echt veilig? Zou dit apocalyptische stadje of middeleeuwse kampement niet de hele dag door aangevallen moeten worden in zo'n gevaarlijke wereld? Klinkt als een extra game die je kunt spelen op je mobiel! Zo zie je maar, er valt genoeg te bedenken. Het tweede scherm of SmartGlass komt ons iets te veel over als infoschermen voor de kijkbuis. Wij willen apps zien die extensies zijn van het spel. Zet hem op ontwikkelaars!