Uncharted 4 uitgesteld naar lente van volgend jaar

De exclusieve PlayStation 4-game Uncharted 4: A Thief's End stond in de planning voor het einde van dit jaar, maar het spel is deze week uitgesteld naar de lente van 2016. Het nieuwe releasemoment werd beschikbaar gesteld op het Europese PlayStation-blog. Ontwikkelaar Naughty Dog geeft als verklaring voor de vertraging dat het project ambitieuzer is geworden dan oorspronkelijk was gepland en het team daardoor meer tijd nodig heeft.

Naughty Dog is opgericht op 27 september 1984. De ontwikkelaar heette destijds Jam Software en in 1989 nam de studio de huidige naam aan. Mark Cerney, bekend als assistant programmer bij Sega's Sonic the Hedgehog 2, overtuigde de ontwikkelaar om zich volledig op driedimensionale game-play te richten. Dit resulteerde in de release van Crash Bandicoot voor de PlayStation op 31 augustus 1996.

GTA: Online heists-update rolt gradueel uit

Op 10 maart is Grand Theft Auto: Online heists-update gradueel uitgerold. De update voor de PlayStation 4 is 4,75 GB groot en voor de Xbox One 4,8 GB. Voor de oudere generatie spelcomputers is de update 1,5 GB groot. Al snel werd duidelijk dat de servers overbelast raakten door de grootte hoeveelheid spelers die de nieuwe heists wilden spelen. Ontwikkelaar Rockstar erkende de problemen op zijn website en zegt hard te werken om de problemen op te lossen.

Grand Theft Auto V kwam 17 september voor het eerst uit op de vorige generatie consoles. De ontwikkelings- en marketingkosten bedroegen volgens analisten meer dan en 265 miljoen dollar en GTA 5 was daarmee de duurste game ooit. Dit bleek geen verkeerde investering te zijn, want alleen de eerste verkoopdag bracht de game al 800 miljoen dollar op. De grens van 1 miljard dollar werd na drie dagen bereikt.

Project Cars opnieuw uitgesteld

Voor de derde keer is Project Cars uitgesteld, deze keer naar halverwege mei. In eerste instantie was het doel van ontwikkelaar Slightly Mad Studios om de racegame uit te brengen aan het einde van 2014. Slightly Mad Studios stelt dat het spel voor 99,9 procent af is, maar de laatste 0,1 procent "lastig bleek in te schatten". De ontwikkelaar heeft de extra tijd nodig voor het verwijderen van bugs en andere kleine zaken. De studio belooft dat spelers gecompenseerd gaan worden voor hun geduld.

Ontwikkelaar Slightly Mad Studios wil spelers met Project Cars een realistische racesimulatie bieden. Om dit doel te bereiken vraagt de ontwikkelaar niet alleen feedback van de spelers maar ook professionele racers. Zo werkt Ben Collins, bekend als Stig uit Top Gear's mee aan het project. Ook andere bekende bestuurders zoals Nicolas Hamilton en Oli Webb zijn verbonden aan de ontwikkeling van Project Cars.

Destiny wint prijs voor beste game op BAFTA 2015
Destiny won deze week de prijs voor beste game op de British Academy of Film and Television Arts-prijsuitreiking van 2015. Op de Game Developers Conference-prijsuitreiking van dit jaar ging de prijs voor beste game nog naar Middle-earth: Shadow of Mordor. Puzzelspel Monument Valley heeft de prijzen voor beste mobiele handheld en beste Britse game gewonnen.

Na de lancering van Destiny, ontving de game gemengd commentaar. Het spel werd geprezen vanwege de competitieve multiplayer, waar ontwikkelaar Bungie door de Halo-serie veel ervaring mee heeft. De negatieve geluiden richten zich voornamelijk op de verhaalvertelling in de shooter. Bungie heeft toegegeven dat het verhaal op een aantal punten beter had gekund. De verschillende dlc-pakketten moeten het verhaal in Destiny gaan verbeteren.

Blizzard: 'Overwatch wordt een grote e-sports-game'
Blizzard ziet Overwatch als grote toekomstige speler op competitieve platforms. Dat stelde game director van Blizzard Jeff Kaplan op het Pax East game-evenement in een interview met gamer.nl. Kaplan zegt ook dat het spel ongetwijfeld goed zal worden opgepikt als e-sports spel. Blizzard nodigde pro-gamers en streamers uit om alvast aan de slag te gaan met Overwatch in een test fase.

Blizzard Entertainment game designer Jeff Kaplan stelt dat de speelbare personages een breed publiek gaan aanspreken. Hij vertelt dat het spelen van video-spellen inmiddels voor iedereen is en dat iedere speler zich vertegenwoordigd wil voelen. Om dit te bereiken krijgt Overwatch een grote variatie aan speelbare personages. Ondanks de inspanningen van de ontwikkelaar is het opmerkelijk dat de vrouwelijke personages in de game erg dun zijn.