Gamescom is op dit moment nog in volle gang - tot en met zondag kunnen consumenten terecht in Keulen om de nieuwste games te spelen. De persconferenties van bedrijven als Sony en Microsoft werden echter afgelopen dinsdag en woensdag al gehouden. Daarnaast heeft de pers woensdag al uitgebreid met de nieuwste titels kunnen spelen, toen vond de persdag plaats. 

Logischerwijs stond Gamescom weer bol van aankondigingen. Het valt op dat de beurs steeds meer uit de schaduw van E3 weet te ontsnappen. Waren de eerste jaren van de Europese beurs louter bedoeld om nieuwe demo's van op E3 aangekondigde games te tonen, daar doen bedrijven steeds harder hun best met aankondigingen op de proppen te komen. Toch heeft Gamescom nog een lange weg te gaan, wil het op gelijke hoogte komen van het elan waarmee uitgevers op E3 uitpakken. Dat de wil er is, mag blijken uit een aantal van onderstaande nieuwsitems.

Tien miljoen PlayStation 4's verkocht
Dinsdag 12 augustus 2014
Er zijn in totaal tien miljoen PlayStation 4's verkocht aan consumenten, aldus Sony tijdens zijn Gamescom-persconferentie. De PS4 lanceerde vorig jaar wereldwijd in november, met uitzondering van Japan, waar de console pas in februari van dit jaar lanceerde. Vorige maand bleek nog dat de PS4 al een half jaar achtereen de bestverkopende console in de Verenigde Staten is.

Van de Xbox One en Wii U zijn er helaas geen precieze verkoopaantallen bekend. De PlayStation 4 verkoopt in Europa en de VS beter dan de Xbox One en in Japan is Microsoft's console nog niet uit. Van de Wii U zijn minstens 6,6 miljoen exemplaren verkocht. De PlayStation 4 is dus zonder twijfel huidige markleider in de traditionele gamessector. Ondanks dat feit, komt de verkoop van de console maar niet los in het thuisland Japan, en worden er nog maar weinig Japanse games ontwikkeld. In het land voert gaming op smartphones en tablets de boventoon. 

Hoewel voorgaande generaties hebben aangetoond dat er altijd van markleider gewisseld kan worden, moet Sony het wel heel bont maken willen ze deze voorsprong uit handen geven. De console is de meest krachtige van de drie, heeft niet te kampen met imagoproblemen en heeft een competitieve verkoopprijs. Games van derde partijen worden nagenoeg altijd standaard voor de PS4 aangekondigd en kijkende naar de line-up die Sony op E3 en deze week op Gamescom presenteerde, heeft het bedrijf verreweg de meest gevarieerde line-up aan games.

Rise of the Tomb Raider exclusief voor Xbox One
Dinsdag 12 augustus 2014
Rise of the Tomb Raider, het vervolg op de in 2013 uitgebrachte reboot, komt tijdens de feestdagen van 2015 exclusief uit op Xbox One en Xbox 360. Microsoft verduidelijkte de dag na zijn Gamescom-persconferentie dat het om een tijdelijke exclusieve deal gaat, maar uitgever Square Enix heeft geen behoefte uitgesproken om de game uiteindelijk ook naar andere platformen te brengen.

Wat een zak met geld al niet kan doen. De (tijdelijke) exclusiviteit van Tomb Raider kan enorm in Microsofts voordeel werken. Hoewel de franchise niet meer dezelfde aantrekkingskracht als een decennium geleden heeft, was het internet in rep en roer over de deal. Gamers gaan hierdoor het Tomb Raider-merk sneller associëren met Xbox. Ook voor Square Enix is het een uitkomst: hoewel de reboot uit 2013 meer dan 6,5 miljoen keer is verkocht, was het budget voor de ontwikkeling van de game zo hoog dat het niet genoeg was voor de uitgever en de game net quitte heeft gedraaid. De duit die Microsoft in het zakje heeft gedaan voor dit vervolg, was ongetwijfeld goed voor Square Enix' gemoedstoestand.

Multiplayer Call of Duty: Advanded Warfare onthuld
Maandag 11 augustus 2014
Activision deed op een evenement vlak voor Gamescom de multiplayermodus van Call of Duty: Advanced Warfare uit de doeken. Opvallend is dat spelers ook in de multiplayer met het Exo-pak spelen, waardoor spelers zich tijdelijk onzichtbaar kunnen maken en met hoge sprongen en dashes kogels kunnen ontwijken. Ook zijn er dynamische maps aanwezig die gedurende wedstrijden veranderen. De multiplayer kenmerkt zich vooral door nog meer customization-mogelijkheden.

Hoewel de multiplayer met veel bombardie uit de doeken werd gedaan, zijn de reacties op het internet gemengd. Sommige gamers zien weer potentie in de multiplayer van de succesvolle shooter dankzij de nieuwe features, anderen zien door de bomen het bos niet meer en zijn bang dat de game te ver afdrijft van de kernervaring van Call of Duty. Activision en ontwikkelaar Sledgehammer zitten dan ook in tweestrijd: laten ze alles hetzelfde, dan zien gamers te weinig vernieuwing, maar veranderen ze te veel, dan klagen de hardcore spelers. De balans hiertussen slaan let heel nauw en het is nog onmogelijk om te beoordelen of dat gaat lukken.

Hideo Kojima en Guillermo del Toro werken aan Silent Hills
Woensdag 13 augustus 2014
Silent Hills, het nieuwe deel in de horrorreeks, is op een ongekende manier onthuld. Op Sony's Gamescom-persconferentie werd een korte teaser getoond voor een game genaamd P.T.. Een demo voor de game was meteen te downloaden op PlayStation Network. Al snel hadden gamers de demo uitgespeeld. Aan het einde van de demo werd onthuld dat het om een teaser ging voor een nieuwe Silent Hill-game, waaraan Metal Gear Solid-ontwikkelaar Hideo Kojima en Pan's Labyrinth- en Pacific Rim-regisseur Guillermo del Toro werken. The Walking Dead-acteur Norman Reedus vertolkt een rol in de game.

P.T. was in één klap de meest originele onthulling van een nieuwe game in een grote franchise ooit. Het heeft ervoor gezorgd dat veel gamers het over de titel hebben. Het barst daarnaast van de potentie door de verbonden talenten en indrukwekkende demo. Kojima's invloed was daarbij onmiskenbaar aanwezig - alleen de man die ooit een vijand de memory card van spelers liet lezen in een Metal Gear-game kan een dergelijke mindtrip verzinnen.

Overigens was er nog meer nieuws van Hideo Kojima: Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes en The Phantom Pain: beide games komen naar Steam. Eerder gaf Kojima al aan dat de nieuwe Fox-engine, waar de games op lopen, geschikt is voor de pc. Goed nieuws voor pc-gamers dus.

Ancel werkt aan Wild
Dinsdag 12 augustus 2014
Michel Ancel, de ontwikkelaar van de Rayman-games en Beyond Good & Evil, werkt met zijn nieuwe indiestudio aan de game Wild. Hij onthulde de titel op Sony's Gamescom-persconferentie, maar het is niet duidelijk of de game ook op andere systemen verschijnt. Wild is een survivalgame die zich tienduizend jaar geleden afspeelt. Spelers kunnen als mens of elk willekeurig dier in de game spelen. Er is nog geen releasedatum gegeven.

We wisten al dat Ancel naast zijn werk bij Ubisoft een indiestudio in de vorm van Wild Sheep Studio had opgericht, maar nu weten we dus ook waar hij aan werkt. Het is echter wel te hopen dat hij bij Ubisoft nog aan Beyond Good & Evil 2 blijft werken.

Vijfde World of Warcraft-uitbreiding verschijnt 13 november
Vrijdag 15 augustus 2014
De vijfde uitbreiding voor World of Warcraft, Warlords of Draenor, is vanaf 13 november beschikbar. Blizzard maakte dit bekend tijdens een livestream op Gamescom. In de uitbreiding wordt het maximale level naar 100 verhoogd. De orc Grommash Hellscream is een leger aan het verzamelen, en spelers kunnen daardoor een eigen fort opbouwen dat als thuisbasis dient voor computergestuurde personages die de wereld ingestuurd worden. Daar verzamelen ze grondstoffen en uitrusting voor de speler. Blizzard gaf ook een nieuwe cinematic uit van de uitbreiding.