Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Oculus Rift

Hardware review: Oculus Rift

Eindelijk zitten we zelf in het ruimteschip

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Na jaren aan simpele smartphonebrilletjes is een van de grondleggers van de moderne VR-bril eindelijk breed beschikbaar. Het Kickstarter-succes van de Oculus Rift was een van de redenen waarom de gehele VR-markt zich nu in een stroomversnelling bevindt, waardoor ook onder andere de HTC Vive, Samsung Gear VR en Google Cardboard op de markt zijn verschenen. Weet de Rift zich met al deze concurrenten te meten, of heeft Oculus inmiddels de markt verloren?

Nou ja, eigenlijk kunnen we meteen al zeggen dat de Rift alleen maar met de Vive hoeft te concurreren. Het zijn immers de enige twee VR-headsets die specifiek zijn gemaakt voor pc-gaming, terwijl andere alternatieven een smartphone gebruiken. Het maakt de Rift aanzienlijk duurder, maar ook een stuk veelzijdiger. Dit is een VR-bril waarmee je urenlang meeslepende games kunt spelen of door virtuele kamers kunt rondlopen.

Laten we eerst de technische details op een rij zetten: de Rift bevat twee schermen met een resolutie van ieder 1080 bij 1200 pixels, met een ververssnelheid van 90Hz. Dat laatste is belangrijk voor virtual reality - meer frames per seconde betekent een vloeiender beeld, waardoor de virtuele wereld meer als zijn 'echte' broertje aanvoelt. De schermen beslaan samen een blikveld van 110 graden, genoeg om duidelijk in games te kunnen rondkijken.

Oculus Rift

Hordeur

Omdat je zo dicht op de schermen zit, kun je op sommige momenten wel de pixels van elkaar onderscheiden. Er lijkt hierdoor een soort van 'hordeur' over je ogen te zitten, een soort raster dat de gehele bril opdeelt in superkleine blokjes. Gelukkig merk je daar na een tijdje weinig van. In de eerste paar minuten met de Rift stoorden wij ons eraan, maar toen we eenmaal Elite: Dangerous hadden opgestart was het al snel geen bezwaar meer. We concentreerden ons immers op de game - en het effect is zo gering dat je er niet meer op let zodra je iets doet.

Iets vervelender zijn de 'god rays' waar de Rift af en toe last van heeft. Als je felle objecten op zwarte achtergronden ziet, ontstaat er soms een waas, waar je na verloop van tijd hoofdpijn van kunt krijgen. Het is een klein beetje alsof je een biertje teveel op hebt - al lijkt het erop dat veel van de bestaande games vrij probleemloos draaien.

Maar vergis je niet: de kritiekpuntjes van de beeldschermen wegen totaal niet op tegen hoe VR eruitziet zodra je eenmaal de Rift opzet. Het duurt slechts een paar seconden totdat je volledig verkocht bent. De bijgeleverde camera zorgt ervoor dat je in een ruimte van twee bij twee meter vrij kunt rondbewegen, waardoor je ook echt een stapje richting bijvoorbeeld de richel van een wolkenkrabber kunt zetten. Alles voelt imposant en grandioos - games in VR weten je veel meer mee te slepen dan hun ouderwetse monitoralternatieven.

Oculus Rift

Vliegen door de ruimte

Tijdens onze eerste dagen met de Rift hebben we platformen besprongen in Lucky's Tale en gevlogen in Elite: Dangerous en Eve: Valkyrie. We zweefden door een verlaten ruimtestation in ADR1FT en jaagden - na wat hackwerk - op draken in Skyrim. Je merkt meteen dat de ene game de ander niet is in virtual reality, al helemaal als je kijkt naar hoe lang je het uithoudt.

Van de bovenstaande games zijn Lucky's Tale en Elite: Dangerous het makkelijkst om lange periodes achter elkaar in virtual reality te spelen. Bij Lucky's Tale komt dat grotendeels door de camera. Deze platformer bekijk je namelijk van bovenaf terwijl je een personage op het scherm bestuurt, waardoor je zelf niet al te extreme bewegingen maakt. Het lijkt een wat gekke game voor virtual reality, maar Lucky's Tale is alsnog verrassend meeslepend.

Adr1ft

Elite: Dangerous is een heel ander soort game. Je zou denken dat een constant roterend ruimteschip je al snel beroerd maakt, maar bij ons was dat zeker niet het geval. Wellicht komt het door de virtuele ruimte waar je in zit. De game maakt meteen al duidelijk dat je personage niet beweegt, maar dat hij in de cockpit van een rondvliegend schip zit. Hierdoor voelt het besturen van een ruimtejet ineens net zo gewoon als rondrijden in een auto - als je auto in staat zou zijn om met lichtsnelheid door een atmosfeer te razen.

Eve: Valkyrie is ook een ruimtegame, maar maakte ons toch iets sneller beroerd. Waarschijnlijk komt dat door het snelle karakter van het spel. Je bent in Eve constant in gevecht met andere piloten, waardoor je de hele tijd om elkaar heen cirkelt en obstakels vermijdt. Elite is een stuk rustiger, waardoor je makkelijker kunt acclimatiseren.

Dat neemt niet weg dat zo'n beetje iedere VR-ervaring ons na een paar uur wel flink wist uit te putten. Bij de intensere games waren we tegen die tijd wat beroerd of duizelig, terwijl rustigere titels hooguit voor wat hoofd- of oogpijn zorgden. Het was bij ons te overzien, maar bij iedereen zal VR anders aanvoelen. En het zal altijd intenser zijn dan gamen op een gewone monitor.

Eve Valkyrie

Brilsmurf

Oculus-baas Palmer Luckey beloofde ooit dat de Rift in combinatie met een bril prima werkt - maar in de praktijk is dat helaas lang niet altijd het geval. Toen wij de VR-bril met een groot brilmontuur op probeerden te doen, bleef hij bijvoorbeeld klemmen en werd hij constant tegen het gezicht aan geduwd. Het leidt tot vlekken op de bril - wat weer zorgt voor vlekken in het blikveld. Er is flink wat oefening en handigheid nodig om de Rift met een grote bril op te doen - en dat lukte ons pas nadat de bril het beschermschuim van de headset had kapotgescheurd.

Als je lenzen in kunt doen is dit geen bezwaar, maar voor wie dit niet kan is het frustrerend. Alleen kleine brilframes lijken goed te passen - een gigantische flater voor een product dat toch 700 euro kost.

Heb je geen bril, dan is de headset vrij goed op je hoofd te bevestigen. Je zult hem een paar keer moeten proberen om de de juiste houding te vinden - wij vonden hem 't fijnst door de achterkant van de band zo laag mogelijk aan ons achterhoofd te hangen. Op deze manier is het gewicht over het hele hoofd verspreid, waardoor je niet het idee krijgt dat er een loodzwaar object voor je ogen hangt.

Oculus Rift

Vive Lite

We wisten dat de camera van de Rift hoofdbewegingen naar voren of achteren kon vastleggen, maar schijnbaar is hij in staat om een verrassend groot vlak van je kamer in de gaten te houden. Bij techdemo's konden we vrij rondlopen in een ruimte van ongeveer twee bij twee meter - net zoals je bij de Vive met Roomscale een gehele kamer doorkruist. Gaaf, maar vergeleken met de concurrent is het wat mager op de Rift. Nu we op een kleine afstand in VR hebben rondgelopen, willen we niks liever dan een volledige kamer doorzoeken met Roomscale.

De Rift is goedkoper dan zijn concurrent maar wordt zonder bewegingscontrollers geleverd - de Oculus Touch-gamepads komen later dit jaar op de markt. In plaats daarvan krijg je een Xbox One-controller en een draadloze dongle, zodat je geen zorgen hebt over nog een snoer.

Op softwaregebied hebben Rift-bezitters een streepje voor - al is dat om wat aparte redenen. Oculus doet zijn stinkende best om games op softwareplatform Oculus Home alleen toegankelijk te maken als er een Rift is verbonden met de pc, waardoor exclusives zoals Lucky's Tale niet op een Vive te spelen zijn. Slimme ontwikkelaars brengen geregeld software uit om deze DRM-beveiliging te omzeilen, maar het is op dit moment een kat-en-muisspel. Als je een Vive koopt ben je er niet zeker van dat je Rift-games kunt spelen. Andersom is er geen beperking. Alle Steam VR-spellen draaien net zo makkelijk op de Rift.

Oculus Rift

Veel VR-brilbezitters maken zich op dit moment boos om deze beperking. Het is ergens te begrijpen: DRM werkt de gebruiker hier tegen en de Oculus maakt het onnodig lastig om gekochte software te downloaden. Het betekent echter wel dat je met een Rift toegang hebt tot meer games en andere VR-ervaringen, zonder dat je met softwarehacks aan de slag hoeft te gaan.

De Vive heeft op dit moment Roomscale en bewegingscontrollers, maar het lijkt erop dat Steam VR op termijn de Rift ook in combinatie met de speciale kamersensoren en bewegingsbesturing laat werken. Ben je bereid om later nog wat geld te investeren, dan kan de Rift op hardwaregebied net zo uitgebreid als zijn concurrent worden.

Conclusie

Rondvliegen in Elite: Dangerous met een Oculus Rift is misschien wel onze meest memorabele game-ervaring tot dusver. De Rift transporteert je volledig naar de spelwereld, waardoor je ineens niet meer de passieve gamer bent - je bent onderdeel van wat er gebeurt. Virtual reality is zo indrukwekkend dat het wennen wordt om pc-games weer op een plat scherm te spelen.

Dat gezegd hebbende: het is lastig om de Rift zomaar aan te raden. Ja, het is een geweldige ervaring, maar de huidige bril voelt ook aan als een bètaproduct. We moeten vaak klooien met kabels en software om de Rift uit slaapmodus te halen, de brilproblemen voelen suf bij zo'n duur product en het gameaanbod is stiekem nog niet gigantisch. We horen vaak dat mensen wachten op de volgende generatie - en wij snappen het eigenlijk ook wel. De Rift is op dit moment nog voor de ultieme early adopters, die erop moeten rekenen dat ze er nog niet veel mee kunnen doen. Want als gewoon consumentenplatform is VR er nog nét niet helemaal.

Score: 3,5/5

Lees ook de Gamer.nl-recensie van de HTC Vive

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Destiny-uitbreiding Rise of Iron onthuld, komt op 20 september Hardware review: HTC Vive
30

Reacties op: Hardware review: Oculus Rift

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Paar vraagjes:

    Vraag 1 : Hebben jullie de Bril getest met meerdere personen ?, ik doel dan op het punt of iedereen er beroert van werd of dat dit ongetwijfeld per persoon zal verschillen.

    Vraag 2 : Het was toch mogelijk om Xbox One games naar PC te streamen of is dit er nog niet, daarnaast ben ik benieuwd wat de systeem eisen zijn om dat te doen.

    Vraag 3 : Nu heb ik niet zo`n hele bijzondere PC het is de Asus Rog Laptop

    Intel Core i7
    RAM-geheugen 8 GB
    NVIDIA GeForce GTX 960M

    Is dit genoeg of is het verstandiger om te wachten op de VR van Sony, heb onlangs een Playseat gehaald met de Thrustmaster TX Leather Editie en lijkt me geweldig om een Race game te spelen met VR (weet niet of er al een race game is voor VR).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX Project Cars?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Klopt, Project Cars ondersteunt de Rift.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @CroniC

    Had Project Cars op de X1 en vond er geen reet aan 😉.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX

    Ik speel zelf regelmatig Project Cars en iRacing met Oculus en Playseat en dit is echt super vet!

    Let wel op dat iRacing licensie kosten heeft en dit spel kan al snel vrij prijzig worden op een jaar basis. Dus deze alleen aanschaffen voor een maand of je moet echt een die hard racer zijn.

    Meestal adviseren ze een GTX 970 wil je een beetje vaste frames behouden. Wil niet zeggen dat jou 960 niet gaat werken maar best veel kans dat het geen prettige ervaring gaat worden. Ook meer kans op misselijkheid onder de aanbevolen frames.

    Hoe bevalt de Playseat trouwens? :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @spreadthehate

    Zo te lezen kan ik dan beter op de VR van Sony wachten, alleen heb ik voor de PS4 geen stuur 😂.

    De playseat is geweldig, heb gisteren F1 2015 gekocht en erna gelijk F1 2016 besteld, F1 is nog Gaver dan Forza, de playseat is geweldig en heb zelfs spierpijn na uurtje racen 😂. Moet wel zeggen dat ik niet elke dag race zo ben ik ernaast bezig met Fallout 4 Far Harbor die enorm goed is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX Alleen is nu wel twijfelachtig of de VR fatsoenlijk gaat werken op de standaard PS4, de PS4neo komt tegelijk uit met de PSVR..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @SuperDre

    Moet zeggen dat ik geen haast heb en dat het nog een beetje in de kinderschoenen staat, wil het wel een kans geven en als het bevalt zal ik er zeker niet om twijfelen om het te kopen, mocht de VR van Sony me bevallen en ik zou er een nieuwe PS4 voor bij aan moeten schaffen dan doe ik dat wel in 1 koop oftewel een bundle.

    Toch lijkt het me waanzinnig met sommige games, bijvoorbeeld games als No Man`s Sky (als die ondersteund wordt) en Race games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX

    Haha, Bijna iedereen die voor het eerst in mijn setup gaat rijden zeggen stuk voor stuk na een half uur. "Pff ik heb ineens respect gekregen voor de echte coureur rijders" reken maar dat die jongens nog veel meer te verduren krijgen met al die extra G krachten op hun lichaam.

    Had mijn force feedback in het begin op 100% staan in Project Cars en dan is het haast onmogelijk om te rijden. Dan zit er zo veel kracht op het stuur, zodra je een muur raakt of een andere auto dan breek je bijna je polsen zo hard slaat het stuur uit je handen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @spreadthehate

    Precies wat we willen toch :), zo realistisch mogelijk hehehehe.

    Maar zonder gekheid ik vind het geweldig alleen hooguit een paar races en dan weer op naar de volgende game en dan de dag erna precies hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX Nee, de GTX960M is de beperkende factor.. Maar ik zou zeggen, ga anders eens naar Steam, daar kun je een VR-Test applicatie downloaden die aangeeft of je hardware geschikt is om FATSOENLIJK VR te draaien..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @SuperDre

    Zal gelijk ff kijken of m`n lappie het aan kan.

    Thx.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX Ik heb antwoorden!

    Op vraag 1: meerdere mensen hebben de Rift op gehad, maar de meesten hebben 'm bij mij hooguit een kwartier uitgeprobeerd. Ik was voor nu nog even de enige die uren achter elkaar heeft gespeeld - en daarbij pas iets merkte. De mensen die max. een kwartier speelden hadden daar heel af en toe last van - maar het merendeel was hooguit wat duizelig achteraf.

    Vraag 2: In Windows 10 zit inderdaad een streaming-app. Exacte systeemeisen ken ik niet, maar als ik je specificaties hieronder zo lees kun je dit vast wel. Het is immers alleen maar videostreaming en de encoding gebeurt op de console.

    Vraag 3: Je processor is net te laag om te voldoen aan de aangeraden specs, al zullen sommige spellen alsnog draaien. Maar als je geen gezeur wil en niet bereid bent je machine te upgraden (wat ik wel snap bij een laptop), is PSVR wellicht een goedkoper alternatief. De kwaliteit daarvan is wel lager volgens Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @BasVroegop

    Bedankt Bas, toch nog ff om op vraag 3 terug te komen is je reactie bedoelt puur voor VR met m`n systeem eisen als ik op de PC wilt gamen of geld dit ook als ik het wilt spelen (stream) van de Xdoos naar de PC toe ?.

    Had misschien m`n vraag anders moeten stellen wat vraag 3 betreft maar ik wil dus de VR alleen maar gebruiken om Xbox One games naar de PC te streamen en dan is dus de vraag is m`n GPU dan genoeg of nog steeds te weinig ?.

    Ik heb zelf nog ff gekeken maar schijnt dat de Asus Rog gebruikt met met zowel de onboard GPU als de Nvidia GeForce GTX 960M, althans dat is hoe ik het begrepen heb :).

    Hopelijk kom je er nog op terug wat m`n vraag betreft, kwaliteit dat het wat minder is vind ik niet zo erg als het verder maar vloeiend loopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ShadowX Sorry, laat antwoord, even druk door E3.

    Maarre: voor het streamen van je Xbox naar de pc zijn superlage specs nodig. Je pc is alleen een soort van videospeler, die beeld van de Xbox ontvangt en knoppen-inputs tergstuurt. Dus daarvoor is je machine ruim voldoende.

    Maar: om de VR-ruimte te renderen waarin je dit doet, heb je alsnog een pc nodig die krachtig is. Of de specifieke software daarvoor wellicht toch op jouw pc werkt weet ik helaas niet, maar er is een reden waarom de Rift waarschuwingen stuurt als je met minder dan een 970 probeert in VR te gamen. Ik zou het dus afraden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Een GeForce GTX 960M is helaas te weinig. Je hebt minimaal een GTX 970 nodig en die 'M'-lijn heeft slechts ongeveer twee derde van de rekenkracht als de desktopversies. Met deze laptop zijn de Rift en Vive dus geen goed idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Swieb

    Thx, Tja dan maar wachten op de VR van Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ik ga voor de PSVR als instapmodel. Met generatie 2 komt die vive dan wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Vraagje! Ik ben bijziend. Ik heb dus geen bril nodig nu ik dit op mn smartphone tik. Moet ik dan mijn bril op in de Rift/Vive?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ik weet niet zeker of het ook zo is met de Rift (waarschijnlijk wel), maar bij de Vive heb ik van meerdere mensen gehoord en gelezen dat ze zonder bril prima in een vr-headset kunnen zien. Volgens gebruikers ligt het focale punt op ongeveer 75 cm (www.reddit.com
    /Vive/comments/4gbhny/vive_focus_distance_is_75_cm/). Let wel, dit is blijkbaar alleen als je een normale afwijking hebt. Met cilinders heb je nog steeds een correctie nodig.

    Ik kan dit zelf helaas niet bevestigen, omdat m'n ogen verdorie te goed zijn. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.