Vanaf vandaag is de Gamer.nl-podcast elke maandag te beluisteren! Deze week hebben Erik, Joe en Ron het over Nintendo's nieuwe hardware en strategie op mobiele systemen, de spanningen tussen Konami en Hideo Kojima én vertelt Ron over Battlefield Hardline.
Eerder dit jaar hebben wij de Gigabyte-uitvoering van de GTX 970 getest en die videokaart viel erg in de smaak. Ja, de koeling is lomp en heeft de neiging om veel geluid te maken als het druk wordt, maar de uitstekende prestaties en een gebalanceerd prijspunt maken de GTX 970 een bijzonder intere ant stuk hardware. De MSI-variant is op veel punten dezelfde kaart: hetzelfde aantal rekenkernen, net zoveel transistors op de chip, dezelfde geheugenbus en dezelfde vier gigabyte aan videogeheugen (we horen je al verontwaardigd typen, maar over de beruchte 3,5GB-kwestie hebben we het later). Daarom zoomen we met dit artikel in op de details.
De MSI GeForce GTX 970 onderscheidt zich van de Gigabyte op drie punten. Allereest zijn de 1664 rekenkernen – Cuda Cores, zoals Nvidia ze noemt – een fractie langzamer. De MSI-kaart haalt maximaal 1,279GHz en die van Gigabyte klokt 1,329GHz. Wat maakt die vijftig megahertz precies uit? We onderwierpen beide kaarten aan de genadeloze benchmark van Metro: Last Light en het verschil is gemiddeld nog geen twee frames per seconde: 45,88 tegen 47,81. Het is een verschil dat we terugzien bij andere games. De kaart van Gigabyte is strikt genomen net wat sneller, maar je gaat het niet merken.
Naast Metro: Last Light, Shadow of Mordor en Battlefield 4 hebben we deze keer ook Homeworld: Remastered, Company of Heroes 2 en Far Cry 4 getest. Homeworld krijgt de 970 met moeite onder de tachtig frames per seconde als we het scherm volproppen met laserspuwende slagschepen. Far Cry 4 is een aanmerkelijk zwaardere game met zijn exotische vergezichten en rondstampende olifanten, maar het aantal beelden per seconde blijft consistent tu en een soepele zestig en zeventig zweven. Alleen Company of Heroes 2 laat de framerate een duikvlucht nemen, zoals we dat ook zagen met de GTX 960. Hoogstwaarschijnlijk is onze bescheiden proce or er debet aan dat we van ruim tachtig fps naar de twintig zakken.
Kan niet stiller
De uitvoering van MSI is marginaal langzamer dan die van Gigabyte, maar nadrukkelijk stiller. In plaats van een joekel van een koelklok, is de kaart uitgerust met twee ventilators die pas in actie komen als je begint te gamen. In rust kan de gpu dus niet stiller, maar ook tijdens gebruik is de MSI GTX 970 fluisterstil.
Wel vervelend is de zogenaamde ‘coil whine’ die af en toe de kop opsteekt. Het hinderlijk hoge gepiep hoor je als de framerate naar absurde hoogten stijgt en de gpu-onderdelen elektromagnetisch beginnen te resoneren. Omdat we tijdens het testen het aantal beelden per seconden niet willen beperken, zetten we framerate beteugelende zaken als v-sync uit. Normaal gesproken is dat geen probleem, maar sommige games ‘vergeten’ bij het tonen van het hoofdmenu dat de videokaart het rustig aan kan doen en dus horen we bij Far Cry 4 en Homeworld de gpu enthousiast gillen dat hij achthonderd fps haalt. Omdat v-sync en het betere g-sync een veel aangenamer beeld opleveren en je die opties daarom beter aan kunt laten staan, rekenen we de 970 dit gehuil niet aan.
Zoals gezegd heeft de MSI GeForce GTX 970 een minder uitgebreide koeling en dat betekent ook dat warmte minder effectief wordt afgevoerd. Nu is een maximaal gemeten temperatuur van 65 graden niets om je zorgen over te maken, maar dit heeft wel gevolgen voor de enthousiaste overklokker. Als je geen genoegen neemt met de prestaties van een videokaart, maar geen nieuwe wilt kopen, heb je de mogelijkheid om de gpu sneller te laten lopen dan de bedoeling is. De hogere kloksnelheden bekoop je met een hoger stroomverbruik, meer warmte en instabiliteit.
Kan wel sneller
De GTX 970 is bijzonder goed te overklokken, zo blijkt uit onze voorzichtige pogingen om beide GTX 970-kaarten een tandje hoger te zetten. Daarbij maakten we gebruik van MSI Afterburner om de snelheden aan te pa en en FurMark om tegelijkertijd de videokaart op volle toeren te laten lopen. Ondanks dat onze testopstelling niet is berekend op overklokken, lukte het ons om de rekenkernen van de MSI GTX 970 op 1,341GHz te krijgen. Het geheugen, standaard op 3,5GHz, wisten we 329MHz sneller te klokken voordat het systeem instabiel werd. Deze toename van grofweg tien procent betaalt zich ook uit in ongeveer tien procent aan extra frames per seconde. In plaats van een gemiddelde van 45,88 bij Metro: Last Light halen we nu 50,89.
Het is op dit punt dat de luide en lompe Gigabyte GTX 970 zijn revanche haalt. De kaart is standaard al iets sneller, maar dankzij de efficiëntere koeling kunnen we die kaart ook verder overklokken. Zonder te spelen met de voltages – zonder een op overklokken bedacht moederbord loop je een groter risico dat je videokaart doorbrandt – haalden we een rekenkernkloksnelheid van 1,404GHz en het geheugen tikte de 4GHz aan. En dat doet de Gigabyte GTX 970 ook nog eens vier graden lager dan de 75 van de MSI-variant. Het gaat in de praktijk om maar een paar frames, maar op het gebied van overklokken is de Gigabyte-uitvoering duidelijk de beste.
4K en 4GB
Het laatste punt waarop de MSI 970 verschilt van de Gigabyte 970 is, heel simpel, het aantal aansluitingen. Beide kaarten hebben twee dvi-aansluitingen en een hdmi-poort. De kaart van Gigabyte heeft echter drie display port-aansluitingen, waar de MSI-versie het met twee minder moet doen. Voor de doorsnee-gebruiker met één monitor gaat dat geen verschil maken. De laatstgenoemde aansluiting heb je alleen nodig voor g-sync- en 4K-schermen. En voor 4K, om maar te zwijgen van drie van die schermen, is een enkele GTX 970 ruim onvoldoende.
Wellicht heb je er al uitgebreid over gelezen, maar Nvidia heeft de afgelopen maanden de woede van videokaartliefhebbers op de hals gehaald met de onthulling dat een deel van het geheugen op de GTX 970 aanzienlijk slechter presteert dan de overige 3,5 gigabyte. De GTX 970 is feitelijk een 980, maar met een paar onderdelen uitgeschakeld. Dat heeft de onhandige bijwerking dat een deel van het geheugen veel langzamer wordt aangestuurd dan de rest. Hoe vaak komt het voor dat een spel om meer geheugen vraagt dan de probleemloze 3,5GB? Zelden.
Hoewel we het niet netjes vinden van Nvidia om dit niet te noemen, doet dit gegeven geen afbreuk aan de prachtige tijden die de kaart neerzet tijdens datgene waar je de kaart voor koopt: gamen. Het is pas met uitzonderingen als Battlefield 4 op een resolutie van effectief 6K dat het mis gaat met twee GTX 970’ers in sli, maar dan haal je toch al geen speelbare framerates. Veel gedoe om niks, dus.
De MSI GeForce GTX 970 is snel genoeg om recente games op full hd met zestig frames per seconde te spelen, heeft genoeg aansluitingen voor de gemiddelde gamer en blijft onder alle omstandigheden lekker stil. Het is alleen de moeite waard om voor een andere uitvoering van de Nvidia GTX 970 te kiezen dan die van MSI als je graag videokaarten tot het uiterste drijft. In elk ander geval is de MSI GTX 970 de beste kaart voor de beste prijs.
Pluspunten: Zorgeloos zestig frames per seconde op full hd, stille koeling, goed geprijsd.
Minpunten: Minder geschikt om te overklokken.
Adviesprijs: 379,-
Alle geteste games zijn gespeeld op een resolutie van 1920 bij 1080 pixels en de hoogste standaardinstelling. Alleen bij Metro: Last Light hebben wij handmatig anti-aliasing aangezet. De genoemde snelheden zijn op basis van meerdere momentopnamen tijdens speelse ies, tenzij anders vermeld. De test-pc is een Core i5 2400K op 3,6GHz, 8GB RAM, Samsung 840 EVO- d en een Gigabyte GA-Z68AP-D3-moederbord.