Hardware: Kinect | Gamer.nl

Hardware: Kinect | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Wanneer je Kinect voor het eerst uitprobeert, lijkt het net alsof je een magisch doosje in je woonkamer hebt staan: het apparaat bevat een camera die heel veel kleine lichtpuntjes de kamer inschiet en zo je lichaam waar kan nemen. Daardoor bootst het personage op het televisiescherm behoorlijk nauwkeurig jouw bewegingen na. Kinect kan nog net niet zien of je je hand voor je ogen houdt of in je neus stopt, maar de digitale versies van je arm en hand zullen wel naar je gezicht bewegen, wat in principe gedetailleerd genoeg is.

Voordat je deze ervaring echt mee kunt maken, moet er echter wel even wat gepuzzeld worden. Allereerst moet je bij het aansluiten letten op het model van de Xbox 360. De Xbox 360 Slim vergt namelijk geen extra stroomkabel voor Kinect, terwijl alle andere modellen dat wel nodig hebben. Die zit wel gewoon bij Kinect inbegrepen, dus er zijn geen verborgen kosten.

Genoeg ruimte?

Dan is het tijd om het apparaat te installeren, en wel via een speciaal menu op het Xbox 360 Dashboard. Bij het spelen van een game is het vervolgens zaak om te zorgen dat je voldoende ruimte hebt. Ideaal is dat je een open ruimte van 3 bij 3 meter voor de televisie hebt. Salontafel aan de kant en bank naar achteren dus. Zit je op een hele krappe slaapkamer, dan is Kinect dus sowieso geen optie.

Hoe goed Kinect werkt, lijkt na het spelen van diverse titels echt afhankelijk van de ontwikkelaar en niet van de hardware. Games als Dance Central, Kinect Sports en Kinect Adventures werken goed. Er is wel een kleine vertraging merkbaar tu en je bewegingen en wat op het beeldscherm gebeurt, maar de games zijn zo ontwikkeld dat dit nergens tot last is. In de handen van een minder kundige ontwikkelaar kan het echter een rampzalige besturingsmethode zijn. Zo bestuurt Fighters Uncaged zo slecht dat het spel echt onspeelbaar is. Bewegingen worden niet goed nagebootst en gebeurt dat wel, dan zit er vaak zoveel vertraging in dat je te laat bent.

Een noemenswaardige optie van Kinect is de microfoon. Die werkt prima, ware het niet dat je er nog vrij weinig aan hebt. Kinect heeft weliswaar spraakherkenning waarmee het Dashboard bestuurd kan worden en films op pauze gezet kunnen worden. Het klinkt als toekomstmuziek, ‘stop!’ roepen en dan de film zien stoppen, maar het kan toch echt. Althans, wanneer je niet  in Nederland woont. Kinect is namelijk maar voor een aantal talen geprogrammeerd en Nederlands hoort daar niet bij. In plaats van dat we Kinect in het Engels kunnen besturen – de Nederlandse bevolking is toch wel kundig genoeg om een aardig woordje Engels te babbelen – laat Kinect dat niet toe. Wellicht via een update in de toekomst.

Piepende koelkast

Wel kan de microfoon in Kinect functioneren als microfoon tijdens het gamen via Xbox Live. Het zorgt voor kraakhelder geluid waarbij zelfs de piepende koelkast aan de andere kant van de kamer door iedereen waargenomen kan worden. Lekker makkelijk dat je geen headset meer op je hoofd hoeft te zetten, wat de drempel om spraakberichten te sturen en online er lustig op los te praten verlaagt. Alleen lijkt er nog geen optie om de microfoonfunctie uit te zetten. Vooralsnog kun je dit alleen doen door de stekker eruit te trekken, of we hebben de optie gewoon niet gevonden in het immense Dashboard.

Het zijn natuurlijk allemaal bijzaken: Kinect draait echt om het controllerloos gamen. Zoals gezegd werken sommige games goed en andere (stukken) minder, maar het is te vroeg om te concluderen dat Kinect met name voor derde partijen ontoegankelijke techniek is. Rotte appels heb je altijd tijdens een lancering. Games als Dance Central laten bovendien zien dat er veel mogelijk is met het apparaat en er leuke, vernieuwende games mee gemaakt kunnen worden. Afgaande op de Tokyo Game Show afgelopen september lopen ook Japanse ontwikkelaars ervoor warm en dat gaat hopelijk een aantal hardcore games opleveren waarbij we echt kunnen zien wat wij gamers aan Kinect hebben. Ook intere ant worden games die de traditionele controller gebruiken, maar tegelijkertijd ook functies van Kinect gaan implementeren. De potentie is er dus, en Dance Central en Kinect Adventures zijn hele leuke eerste games voor op feestjes. Helemaal geen slecht begin voor een apparaat dat een half jaar geleden op E3 er van de pers nog langs kreeg!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou