Op 4 maart staat de Nederlandse voorronde van de GT Academy op het punt om in alle hevigheid los te barsten om op 17 april met gierende remmen tot een halt te komen. Enkel de twintig snelste mensen kwalificeren zich voor de Nederlandse eindronde en blijven in de race voor het felbegeerde ticket naar Silverstone. Aldaar moet je het in een zesdaagse Race Camp opnemen tegen winnaars vanuit heel Europa om kans te maken op een racelicentie. Wij spraken met de winnaar van de Nederlandse editie van GT Academy 2010, Jeroen “Oenta” Kesselring, en vroegen hem naar zijn ervaringen tijdens het Race Camp, het verschil tussen racen in Gran Turismo en racen in het echt en wat voor tips hij heeft voor de aspirant-coureurs van 2011.

Prijs of martelgang?

Het winnen van de Nederlandse voorronde mag dan wel een prijs zijn, dat betekent niet dat je alleen maar in de watten wordt gelegd. De ontberingen die je daar moet ondergaan zijn zeker niet mis. Jeroen Kesselring heeft het aan den lijve ondervonden. “Hoogte- en dieptepunt van de week was de stormbaan. Zo een als in het leger. Je wordt daar als een klein kind behandeld door van die drilsergeanten die je fysiek tot het uiterste laten gaan. Het was ook nog eens enorm kloteweer.” De vermoeidheid in de stem van Kesselring is hoorbaar wanneer hij weer terugdenkt aan wat hij heeft moeten doorstaan. “Om kwart over zes werd je uit bed gejaagd om zonder eerst te eten een heel traject door de modder af te moeten leggen. Het was echt verschrikkelijk! Maar ik heb het uiteindelijk overleefd en dat geeft een enorme kick voor jezelf.”


Jeroen staat helemaal rechts

Fitheid is niet bepaald een associatie die snel gemaakt wordt wanneer iemand het over fanatieke gamers heeft. Er zitten echter wel degelijk topfitte jongens tussen en dat is dus ook wel nodig om de eerste dagen van de competitie te overleven. Gelukkig is de fysieke gesteldheid iets waar hard op getraind kan worden, in tegenstelling tot sommige andere eigenschappen waar ze naar op zoek zijn tijdens de Race Camp. “Het gaat hun vooral om het totaalplaatje. Je moet snel op de baan zijn, maar je moet ook fit zijn en goed met de media om kunnen gaan. Daarnaast moet je een leuk voorkomen hebben. Het hele totaalplaatje moet kloppen. Een jongen die echt supersnel in het spel was en ook supersnel op de baan was Daniel Holland. Hij kwam echter niet opdagen bij een persconferentie en dan lig je er ook gewoon uit”, vertelt Kesselring.

“Uiteindelijk moet je het zien als een prijs en je moet er ook van genieten als je er bent. Het is maar een week en het is zo voorbij. Je leeft daar in een droomwereld. Geld speelt totaal geen rol en alles is tot in de puntjes verzorgd. Wanneer je dan weer terugkomt in de normale wereld thuis, dan moet je even wennen. Daar heb ik wel moeite mee gehad.” Kesselring beaamt dat het winnen van de GT Academy niet zonder consequenties is voor je leven zoals je het gewend was. “Als je wint moet je er echt voor gaan. Dat staat ook in het contract dat je tekent. Ze hebben dan ook veel geld in jou geïnvesteerd. Dan is het logisch dat je daar dingen voor op moet geven.”

Uitstekende simulatie

Wat iedereen natuurlijk wil weten is in welke auto’s Kesselring op het circuit gereden heeft en of deze hetzelfde aanvoelen als in Gran Turismo 5. “We begonnen in een 100cc kart, maar niet veel later mochten we in de Nissan 370Z en de Nissan GT-R rijden. Eén van de tofste ervaringen was om in een single-seater Formule-auto over Silverstone te rijden. De beide Nissans waarin we mochten rijden zijn heel goed gesimuleerd in het spel. De GT-R ligt heel degelijk op de weg en is een echte machine. Ik vond hem niet heel leuk om in te rijden. Het is zo goed op elkaar afgesteld allemaal en hij kan alleen maar hard gaan. Je hebt enorm veel grip, wat ik wel tof vond, maar ik vond zelf de 370Z veel speelser en leuker om mee te rijden. De GT-R is gewoon een beest en daar is hij ook voor gemaakt.”

Volgens Kesselring is het verschil tussen racen in Gran Turismo 5 en het racen in dezelfde wagens op een echt circuit niet zo heel groot. “ Het grootste verschil is het gewicht van de wagen. Wanneer je in een echte auto zit voel je het gewicht als je door een bocht gaat. In Gran Turismo 5 wordt dat wel goed gesimuleerd, maar het blijven natuurlijk gewoon geprogrammeerde physics. Je voelt het niet echt. Achter de PlayStation zit je gewoon in je stoel en zijn er geen andere factoren waar je zintuigen mee geprikkeld worden. In een echte racewagen komen er zoveel extra dingen bij die je voelt en hoort. Mensen die goed zijn in Gran Turismo kunnen in het echt angst voelen. Je rijdt in het spel dan wel met een bepaalde snelheid over de baan, maar je moet dan ook de ballen hebben om in het echt ook zo snel te durven gaan. Niet iedereen die goed in het spel was, had dat en die lagen er al snel uit.”

Tips voor de concurrentie

Het is een combinatie van oefenen en het hebben van talent dat je ver brengt in deze competitie, meent Kesselring. “Je hebt altijd wel natuurtalenten die het gelijk goed doen en die maken altijd wel een kans ook al steken ze er niet veel tijd in. Maar de mensen die al hun hele leven racegames spelen maken de meeste kans. Gran Turismo is puur gebalanceerd op skill. Er zit bijna geen geluksfactor in. Als jij getalenteerd bent en je oefent veel, dan eindig je elke keer wel bovenaan. Bij de vorige kwalificaties van de GT Academy had ik een schema van ongeveer twee uur per dag oefenen. Elke dag een paar rondes rijden om je tijd steeds scherper te stellen. Het is een heel lang traject van oefenen. De mensen die bovenaan staan zijn mensen die al heel lang racegames spelen.”

Wanneer hem gevraagd wordt welk advies hij potentiële deelnemers mee wilt geven, heeft Kesselring een duidelijk advies: “Koop een goed stuurtje. Dat is belangrijk. Met een controller maak je gewoon geen kans. Mensen die de game spelen met een controller nemen het spel niet echt serieus. Wanneer mensen net beginnen met racen en ze vragen aan mij wat voor stuur ik adviseer, dan is dat de Logitech Driving Force GT. Die heb ik zelf ook staan. Het is het officiële stuur van de game en het werkt gewoon perfect. Als je Gran Turismo met een controller speelt, voelt dat vreemd aan. Het spel is gemaakt voor een stuur. Bij Forza Motorsport 3 is dat anders, die game is juist gemaakt voor een controller. Ik heb ook nog de Logitech G25 geprobeerd, maar die vond ik niet echt lekker werken bij het spel, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.”

Met het verschijnen van Gran Turismo 5 acht Jeroen Kesselring de kans groot dat er een nieuw natuurtalent opstaat. Hij verwacht dan ook dat het dit jaar moeilijker gaat worden dan voorgaande jaren. De verschillen binnen de top van de ranglijst zijn erg klein. Wie zal zich dit jaar kwalificeren voor het Race Camp in Silverstone en sleept daar misschien wel die felbegeerde racelicentie uit het vuur? Misschien ben jij het wel?