Achtergrond
pokemon go

‘Gotta catch ‘em all’ gaat niet op voor Pokémon Go

De frustraties van een fanatieke zakmonsterverzamelaar

Geschreven door Marvin Toepoel op
Zoals elk jaar viert Pokémon Go het Chinese nieuwe jaar met een in-game evenement met exclusieve pokémon en bonussen. Wie ze allemaal wil vangen, wordt echter geconfronteerd met een betaalmuur en een ontwikkelaar die geen opening van zaken geeft. 2019 bleek een financieel recordjaar, maar wordt de game er wel leuker op?

Laten we vooropstellen dat er in de afgelopen drieënhalf jaar enorm veel is verbeterd aan Pokémon Go, of je er nou geld insteekt of niet. Raiden is leuker door de variatie in raid-pokémon en bijbehorende evenementen zorgen ervoor dat grote groepen spelers nog regelmatig samenkomen. Ruilen is een essentieel onderdeel van de Pokémon-ervaring en stimuleert contact tussen spelers. Het Buddy-systeem geeft je een band met dat hoopje pixels in je broekzak en maakt eindelijk goed gebruik van de AR-functionaliteit.

Gevechten tegen andere spelers (en de aankondiging van een heus in-game toernooi) zijn, ondanks dat je vooral op je scherm aan het tikken bent, intrigerend en sporen je aan specifieke pokémon te verzamelen. Gevechten tegen Team Rocket geven je altijd iets om in je eentje te doen en het maandelijks kunnen verslaan van Rocket-leider Giovanni is iets om naar uit te kijken. Pokémon Go is conceptueel nog altijd een ijzersterke game; de omgeving verkennen door de zakmonsters achterna te lopen is voor veel spelers tijdloos, al helemaal zij aan zij met andere trainers. Veel steden (en sommige dorpen) hebben een actieve spelersbasis, dus dat zit wel goed.

De Shadow pokémon die je tegenwoordig kunt vangen zijn een leuke bonus en geven je iets extra’s om te verzamelen. Hetzelfde geldt voor de legers aan Shiny pokémon die Niantic ongetwijfeld al klaar heeft staan om stuk voor stuk toe te voegen. Maar juist de manier waarop Niantic evenementen en specifieke (Shiny) pokémon aan de game toevoegt legt twee pijnpunten bloot: lootboxes en het inspelen op FOMO (‘fear of missing out’). De ongekend slechte communicatie tussen ontwikkelaar en spelers maken de Pokémon Go-ervaring er tot slot niet beter op. Wie Pokémon Go wil gaan spelen moet ‘Gotta catch ‘em all’ even vergeten, en dit is waarom.

pokemon go

Lootboxes met een gezicht

Hoe je het ook wendt of keert, Pokémon Go is vanaf de grond opgebouwd met lootboxes. Eigenlijk is dat al vanaf de jaren ’90 inherent aan de franchise. Elke pokémon die je tegenkomt op jouw avontuur heeft immers andere eigenschappen en het is een kwestie van geluk of jij de beste versie van elke pokémon vindt of niet. De ene Pikachu is de andere niet: de eerste heeft bijvoorbeeld de beste aanval-stats, de tweede is juist defensief en heeft veel HP. In de pokémon-rpg’s is dat geen probleem – tenzij je online competitief speelt is die ‘perfecte’ pokémon niet meer dan een leuk hebbedingetje. Er is nog altijd het verhaal om te doorlopen, maar bij een game als Pokémon Go valt er niet veel meer te doen dan pokémon verzamelen.

Blijkt de Pikachu geen 100% (dat slaat op de IV, of ‘individuele waarde’ van het zakmonster), dan is er geen man overboord. Voor hem nog zesduizend andere Pikachu’s, het lijkt slechts een kwestie van tijd voor die perfecte er tussen zit. Maar daarbovenop wil je natuurlijk ook dat die perfecte Pikachu een zogenaamde Shiny is; dezelfde pokémon maar dan met een ander kleurenpallet. Ineens worden de kansen wel héél klein. In Pokémon Go is de Shiny-kans 1 op 450 en als je ook nog eens een goede individuele waardes wilt, dan valt de kans veel kleiner uit.

Op zich niets mis mee, toch? Iedereen heeft immers dezelfde kansen en je hoeft geen geld neer te leggen voor elke pokémon die je aanklikt. Afhankelijk van je geluk en de tijd die je in Pokémon Go steekt kun je dus een goedgevulde en gevarieerde zakmonstercollectie opbouwen. Maar dit is het punt waarop Niantic zich met de zaken begint te bemoeien. Het financiële succesjaar 2019 is het resultaat van het tactisch toevoegen van nieuwe pokémon en Shiny’s via (betaalde) raids en eieren, en daar artificiële tijdslimieten bovenop te gooien om in te spelen op de ‘fear of missing out’.

pokemon go
pokemon go
pokemon go

Microtransactiemonsters

Om de zoveel weken komt Niantic met een nieuw evenement op de proppen. Specifieke pokémon, vaak met eenzelfde thema, komen bijvoorbeeld een week (of drie dagen, of zelfs een maand) lang vaker voor in het wild, in raids en in eieren. Factoren als de hoeveelheid XP die je verdient of de Stardust die je verdient per gevangen pokémon krijgen een impuls en om het af te maken wordt er een nieuwe Shiny pokémon toegevoegd. Tijdens het Lunar Year-evenement zitten er meer rode pokémon in de game en kun je Shiny Gyarados voor het eerst in het wild vangen. Ook komt er een nieuwe pokémon bij genaamd Darumaka, en is er op 2 februari een speciaal Research-evenement met een nieuwe Shiny, Minccino.

Doe mee aan het evenement en je maakt kans op exclusieve pokémon. Top, totdat je bedenkt dat een groot deel van de huidige spelersbasis bestaat uit hardcore spelers die al jaren van hun leven aan de game hebben gewijd. Hebben zij toevallig dit evenement geen tijd om te spelen, dan kunnen ze in ieder geval de nieuwe Shiny op hun buik schrijven en zal het ook nog maanden duren voordat ze een goede Darumaka tegenkomen. Tijdens deze evenementen is de kans op de bijbehorende Shiny immers groter, na het evenement wordt de kans weer 1 op 450 – de betreffende pokémon komt echter veel minder vaak voor, waardoor de kans op de Shiny bijna nihil is. Voorgaande evenement-Shiny’s als Feebas, Dratini of een van de zeven Pikachu-varianten (met hoedjes) worden nog zelden gespot, dus iedere speler weet dat het bij elk evenement een kwestie van nu of (bijna) nooit is.

Het Lunar Year-evenement en de nieuwe Shiny zijn gelukkig een voorbeeld van een evenement waar spelers die geen geld in de game pompen iets aan hebben. Research Tasks (‘vang vijf pokémon’, ‘ruil een pokémon’, etc.) zijn gratis en het is simpelweg een kwestie van tijd erin steken tot je de gewenste pokémon tegenkomt. Bij het gros van de andere evenementen is dat echter niet het geval; steeds vaker verschuilt Niantic exclusieve Shiny pokémon of juist erg sterke pokémon (denk aan Gibble, Cranidos en Axew) achter een betaalmuur van coins. Een betaalmuur die je kúnt omzeilen door gratis coins binnen te slepen (maximaal vijftig per dag), maar dat is nooit genoeg om aan alle evenementen mee te kunnen doen. Veel Shiny Legendary’s zijn uitsluitend via raids te krijgen en je krijgt slechts één gratis raidpasje per dag. Daarbij is het een kans van één op twintig voor een Shiny, maar bij eieren wordt die kans pas echt lachwekkend klein.

pokemon go

Laat de eieren maar links liggen

De meest gehate evenementen door de spelers zijn de evenementen waarbij Niantic pokémon in eieren stopt, in plaats van ze in het wild te laten opduiken. Elke speler heeft één zogenaamde gratis Incubator waarmee een eitje uitgelopen kan worden, en in totaal kunnen er negen Incubators aanstaan. Incubators kosten coins en omdat de kans op een Shiny pokémon überhaupt al klein is (zelfs tijdens evenementen), weet Niantic dat bij elk ‘eitjes-evenement’ er weer massaal geld uitgegeven wordt. De reden dat dit soort evenementen meer gehaat worden dan de andere evenementen, is dat Niantic erg opzichtig de kansen op Shiny’s klein maakt en houdt.

Neem het toevoegen van een bekende baby pokémon, Mime Jr. Normaalgesproken gaan baby-pokémon rechtstreeks in 7 km-eitjes (eieren waar je zeven kilometer voor moet lopen om ze uit te broeden), maar bij deze nieuwe shiny besloot Niantic hem zonder uitleg in de 5 km-eitjes te stoppen. 5 km-eieren hebben echter de meest geflatteerde ‘egg pool’ van allemaal; op dit moment kan er één van 49 verschillende pokémon in zitten, tegenover 23 in 7 km-eitjes. Dat zorgt er voor dat de kans op een Shiny Mime Jr. beduidend kleiner is. De enige logische reden voor deze keuze van Niantic is het klein houden van de kans op de Shiny, zodat de fanatiekelingen des te meer Incubators aanschaffen; qua gameplay, balancering of zelfs verhaal is er geen goede reden te bedenken. En dit is nog maar één van vele voorbeelden waarbij spelers zich gedupeerd voelen.

De gelukkigste Pokémon Go-speler is hij of zij die het doet om samen met vrienden lol te hebben.

Nu nog beginnen aan Pokémon Go?

Wie nu nog twijfelt om te beginnen aan Pokémon Go moet dus doorhebben dat de ‘Gotta catch ‘em all’-slogan voor deze game amper opgaat. Het niet kunnen vangen van alle pokémon, in ieder geval niet zonder dagelijks te spelen én tientallen euro’s per week neer te leggen, kan erg frustrerend zijn. Dat er een bedrijf aan het roer staat dat weigert om duidelijk te communiceren over gemaakte keuzes en daarbovenop bijna nooit ingaat op feedback, bugs en andere gebreken, levert ook een hoop frustraties op. En wie zich gedupeerd voelt door de keuzes van Niantic, moet eraan wennen dat er geen compensatie zijn of haar kant op komt. Meer dan ”dit is een bekend probleem” of “hier is een gratis raidpasje” krijg je niet als antwoord.

Het dieptepunt bij de communicatie tussen Niantic en spelers vinden we bij zogenaamde Research Tasks, waar een Shiny in zou moeten kunnen zitten. Recentelijk kwamen Alolan Vulpix en Sneasel in opspraak, want na het verzamelen van data van honderden spelers kwamen de superfans van r/thesilphroad erachter dat deze pokémon níet Shiny kunnen zijn via Research Tasks, terwijl dat wel zou moeten. Niantic reageerde er op door de Research Tasks na enkele weken te verwijderen en inmiddels werkt het weer, maar dat is een unicum. Hetzelfde probleem bij Shiny Scyther is nooit erkent, en er zijn spelers die tevergeefs letterlijk honderden keren zo’n Research Task hebben voltooid omdat ze die pokémon zo graag wilden bemachtigen. Zonder compensatie.

pokemon go

Moraal van het verhaal: iedere Pokémon Go-speler raakt vroeg of laat gefrustreerd. Of het nou komt door Niantics gebrek aan communicatie, de keuzes die gericht zijn op het verdienen van geld of het feit dat ‘Gotta catch ‘em all’ in deze game bijna onmogelijk is; teleurstelling hoort erbij, tenzij Niantic ooit besluit het roer compleet om te gooien. Wil je nu nog aan de game beginnen, dan moet je dat doen zonder verwachtingen.

De gelukkigste Pokémon Go-speler is hij of zij die het doet om samen met vrienden lol te hebben, die een band voelt met zijn Buddy-pokémon en die gepusht wordt om rond te lopen en de omgeving te ontdekken, en daarbij elke zakmonster als leuke bonus ziet. Wanneer je naar Pokémon Go gaat kijken als een grote aftekenlijst waarbij je élke pokémon en Shiny-variant moet bemachtigen, wordt Niantics geldbeluste insteek blootgelegd en neemt het plezier razendsnel af. Je hoeft ze niet allemaal te vangen, en als je dat eenmaal doorhebt kan Pokémon Go een van de gezondste en gezelligste game-ervaringen van je leven worden. Kun je ‘Gotta catch ‘em all’ niet loslaten, dan zijn de Pokémon-rpg’s een betere optie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Terminator-crossover in Ghost Recon: Breakpoint Patapon 2 Remastered komt deze week naar PlayStation 4
14

Reacties op: ‘Gotta catch ‘em all’ gaat niet op voor Pokémon Go

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    HunterSeeker

    • 28 januari 2020 10:10
    Het beste bij dit soort spellen is om zelf een (haalbaar) doel te stellen, en het dan daarbij te laten.
    zo heb ik zelf bv bij cnc rivals alle units op lvl 10 kunnen halen, met heartstone alle heroes 500 wins.
    Zo blijft het toch leuk (vind ik) en word je minder makkelijk verleid om elk klein dingetje te verzamelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • KingKamekTheGreat

    • 28 januari 2020 11:16
    @HunterSeeker Hm, dat is echt een hele nice tip. Thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    rvdno

    • 28 januari 2020 11:29
    Heb het spel 3 jaar gespeeld, maar ben er nu toch echt wel klaar mee. Het klopt dat ze zaken voortaan echt achter een muur plaatsen inderdaad.

    Ook het "moeten" doen van iets om een bepaalde pokémon te kunnen vangen irriteert mij mateloos.

    Daarbij komt ook nog het feit dat je in het "wild" bijna altijd dezelfde pokémons tegenkomt, en er dus weinig meer aan is om er op uit te gaan. Verder snap ik niet dat mensen het PVP gedeelte interessant vinden. Het mechanisme is zo enorm simplistisch.. tik een aantal x achter elkaar op je smartphone en dat was het.

    Ik ben inmiddels gestopt met het spel, denk dat het spel zijn beste tijd wel gehad heet, en alleen leuk blijft voor de echte die hards.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 28 januari 2020 11:52
    Ik snap al die verzamelwoede bij games nooit zo. Waarom zou je alles moeten hebben in een spelletje? Wat probeer je hiermee te bereiken? Of alle side questes doen wat 9 van de 10 keer saaie gather quests zijn (op wat uitzonderingen na uiteraard). Ik doorloop liever het (main) spel zonder het gevoel te hebben dat ik aan het werken ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    dagmardg

    • 28 januari 2020 14:21
    @-it- Ik kan hier wel een persoonlijk voorbeeld bij geven. Ik ben momenteel alles aan het doen in Final Fantasy 15. Dit doe ik omdat ik alles wil zien wat de game te bieden heeft. Bij mijn eerste playthrough heb ik echt bijna alleen de main story gespeeld, maar ik wilde meer van de game zien en ben daarom de challenge aangegaan om zoveel mogelijk quests en ingame items te voltooien/verkrijgen. Normaal speel ik ook alleen de main storyline, maar als een game mij pakt dan wil ik alles bekijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 29 januari 2020 10:14
    @dagmardg Toch heb ik het gevoel dat jij dat vooral doet uit een liefde van de game, en krijg ik bij het voorbeeld van pokemon Go of waar -it- op doelt het idee dat het mensen zijn die een extreme drang hebben om alles te verzamelen, tot frustratie toe.

    Neem bijvoorbeeld archievements in Starcraft 2. Die ben ik op een gegeven moment gaan verzamelen omdat ik het inderdaad leuk vond om net wat langer in de game bezig te zijn en alles te zien wat de makers me willen voorschotelen. Maar op het einde zaten er een paar levels tussen waar de frustratie echt te hoog werd. Toen ben ik er ook gewoon mee gekapt en ben ik de game lekker verder gaan spelen. En dat is oke. Maar er is ook een groep die dat gevoel niet kan uitzetten en inderdaad, er eigenlijk gewoon werk van maakt,, en dat lijkt mij persoonlijk echt heel lastig. Hoewel het natuurlijk altijd een lekker gevoel geeft als je een mooi resultaat haalt (100% map completion ofzo), dus die kant snap ik dan ook wel weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 29 januari 2020 15:46
    @-it- ik snap wat je bedoelt maar bij Pokemon is the slogan ‘Gotta catch ‘em all’. Het zit een beetje in de naam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 29 januari 2020 19:13
    @Derper Dat is wel een slogan uit 1996, toen er nog maar 151 waren. Gebruiken ze de slogan überhaupt nog wel actief?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 28 januari 2020 11:57
    Ik speel het nog dagelijks en ben juist blij dat je niet zomaar elke Pokémon kan vangen en dat de shinies zeldzaam zijn. Dat maakt het des te meer leuk als je er wel eentje weet te bemachtigen. Kun je ze het ene event niet vangen dan komt er vanzelf weer een event waarbij je weer nieuwe kansen krijgt.

    Tientallen euro's per week neerleggen? Dan ben je al niet goed bij je paasei. Er zijn nu meer gyms bijgekomen dan ooit tevoren, je moet er alleen wel de deur voor uit.

    Als je echt alle Pokémon zou willen vangen in PoGo dan zou je de hele wereld af moeten reizen om alle regionals te vangen en daar verdiend Niantic niks aan.

    Als je het spel te serieus neemt zul je inderdaad teleurgesteld worden maar zo is dat met elk spel… Mens, Erger Je NIet ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phantom1968

    • 28 januari 2020 12:17
    Ik vind dat je dit heel goed verwoord hebt.
    Ben zelf die hard pokemongo speler vanaf dag 1.
    Ik heb zelf fb pagina https://www.facebook.com/groups/285156118794393/
    Ik heb jou bericht ook daar gepost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 28 januari 2020 22:22
    teeds vaker verschuilt Niantic exclusieve Shiny pokémon of juist erg sterke pokémon (denk aan Gibble, Cranidos en Axew) achter een betaalmuur van coins.

    axew zit alleen 10 km eieren =dus incubator sellen

    Darumaka zit alleen in 7km eieren deze periode dus ook incubator sellen..

    wat ik niet begrijp is dat elke ontwikkelaar met de billen bloot moet voor de lootboxprincipe en dat niantic dit niet hoeft..
    terwijl de kans om een bepaalde pokemon te hebben uit een ei dus wel bekend is (en principe (imo) hetzelfde is als bij fifa etc..)

    Dan laten we het niet optreden van niantic tegen spoofers maar achterwege..
    menige gym wordt overgenomen/geschaafd,zodat jij weer naar buiten kan om je zielige ditto er terug in te zetten…..
    om zodra je weg rijdt er weer achter te komen dat je weer uit de gym geflikkerd ben…..en dan fotos sturen naar niantic dat er niemand is behalve jij bij de gym….
    maar ze doen niets…….


    ik ga er niet eens meer op uit voor een shiny,inmiddels weten we de catchrate en weten we ook dat mensen die het minder spelen eerder een shiny vangen dan de mensen die het vaak spelen ,(degene die het heel vaak spelen daarbuiten gelaten)

    een machop heeft 8 op 5780 shiny
    rosalia 36 op de 17522 shiny
    maar om nu rond te gaan lopen en hopen dat je na een paar duizend er 1 heb…..
    zo boeiend zijn de shinies niet,daar hebben we com-days voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 29 januari 2020 10:11
    ''Wanneer je naar Pokémon Go gaat kijken als een grote aftekenlijst waarbij je élke pokémon en Shiny-variant moet bemachtigen, wordt Niantics geldbeluste insteek blootgelegd en neemt het plezier razendsnel af''

    Tijdens het lezen van dit artikel kan ik niet anders dan concluderen dat je pokemon go echt veel te fanatiek speelt. Dat bedoel ik niet op een aanvallende manier, ik heb ook zo mijn games waar ik veel fantieker (en dus ook meer kritiek heb) dan de gemiddelde speler. Het is voor mij wel interessant om het artikel te lezen en erachter te komen hoe de echt fanatiekelingen last hebben van het verdienmodel van Niantic, maar alle dingen waar je je over verontwaardigt zijn wel dingen waar ik mijn schouders bij optrek. Vanaf Pokemon Yellow heb ik al geaccepteerd dat shiny pokemon extreem zeldzaam zijn, en ik er over het algemeen 1 per game ga kunnen vinden. If anything vond ik dat pokemon go wel heel erg vrijgevig is met shiny's. Pokemon Go heb ik daarnaast altijd gezien als een leuke reden om naar buiten te gaan, en op een paar fanatiekelingen na, heb ik het idee dat de meeste mensen er zo over denken. Ik had lichtelijk de drang om ze allemaal te vangen voor de pokedex (oh snel even naar buiten, hij is er!) maar alle shinys? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Overigens heb ik nooit een cent uitgegeven aan pokemon go. Ik vind het dus lastig om ook mijn hooivork te gaan oppoetsen en mijn vuisten naar Niantic te schudden. Dit klinkt echt als een probleem van de kleine groep gamers waar Niantic geld aan verdiend, en dat zijn inderdaad de mensen met een sterke case van FOMO.

    Is dat van die raids voor coins trouwens nieuw? Want dat kan ik me niet herrineren en is wel lame. Maar de rest kan ik me niet echt in vinden. Pokemon Go is naar mijn mening sowieso een game die je met mate moet spelen, anders gaat de lol er inderdaad vanaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 29 januari 2020 18:12
    @WvA het gaat om de battleleaugue waar je je raidpasjes voor kan inzetten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Iluyan

    • 29 januari 2020 13:05
    Spel heeft veel geld en tijd gekost maar sinds het spel kom ik veel meer buiten en heb ik veel mensen in de buurt leren kennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.