Voordat Ghost Recon in de Amerikaanse winkels lag hadden we al de gelegenheid om het spel te proberen in een uitgebreide testsessie met Robbie Edwards. Nu, enkele maanden later namen we het moment nogmaals waar en voelden we dit keer de producer van Ghost Recon aan de tand: Darren Chukitus. Daarbij waren we natuurlijk vooral benieuwd naar de toekomst van Ghost Recon. Vertel ons eerst wat over jezelf. Wat doe je precies bij Red Storm en wat heb je in het verleden met gamesontwikkeling te maken gehad?

Darren Chukitus, Producer, Ghost Recon. Ondertussen werk ik nu meer dan 3 jaar voor Red Storm en ben ik hier naartoe verhuisd vanuit Seattle (WA) waar ik in een andere branche heb gewerkt. Ik had altijd al interesse in het ontwikkelen van computergames en omdat Nintendo's CSR in de buurt gevestigd was kon ik betaversies spelen van games als Mario, Dragon Warrior, etc. Toen ik zag hoe dit alles in z'n werk ging groeide mijn interesse. Jaren later doe ik eindelijk wat ik altijd al had willen doen.

De laatste jaren zijn er behoorlijk wat tactical shooters in productie genomen. Wat voegt Ghost Recon toe aan de huidige line-up van tactische actiegames?

Realisme. Ghost Recon heeft een veel realistischere dimensie dan veel andere games. Tactische planning geeft je samen met een niveau van inleving een nieuwe invalshoek in de markt van tactische games. Het meeste wat je in de game ziet is regelrecht uit het echte leger genomen, waaronder wapens, bewegingen, etc.

Werkdagen van 8 tot 5 zijn er helaas niet bij.

Tot op welk niveau hebben games als Counter-Strike en andere soortgelijke games invloed gehad op de ontwikkeling van Ghost Recon?

Ik hou van games als Counter-Strike, al vallen die meer in het SWAT ren en schiet type spellen. Ons voornaamste voorbeeld was de Rainbow Six serie, vooral omdat we wisten wat we goed vonden aan de serie. Daar wilden we verder op bouwen. Als een leider van 3 squads wilden we de speler het idee geven hoe het is om in een groep van moderne infanterie aan te vallen en welke middelen daarbij tot je beschikking staan.

Enkele van de eerdere 'Tom Clancy' games waren geinspireerd op boeken van deze schrijver. Tot welk niveau hadden de boeken uitwerking op Ghost Recon? Was Tom Clancy bijvoorbeeld betrokken bij de ontwikkeling van de game?

Mr. Clancy was niet betrokken bij Ghost Recon. We zijn dankbaar om een bron van informatie zoals Tom te hebben, die ons kan voorzien met facts die moeilijk te vinden zijn en kleine details die weinig mensen weten. Voor Ghost Recon konden we direct naar de bron: het Amerikaanse leger. Ons verhaal in Ghost Recon is in de stijl van Clancy – grote wereldkrachten in conflict. We kijken in ieder geval altijd uit om voor komende titels weer met Mr. Clancy samen te werken.

Hebben de gebeurtenissen op 11 september nog enige invloed gehad op de uiteindelijke release van het spel?

Nee, niet echt. Ghost Recon gaat over militaire infantery movement---niet counter-terrorisme. Ghost Recon was ongeveer klaar op dat moment en tijdens het bekijken van de inhoud vonden we dat de gebeurtenis op 11 september totaal iets anders was dan waarmee wij bezig waren. Ik wil wel zeggen dat we natuurlijk allemaal erg geschokt waren door deze aanval, maar we denken zeker dat Amerika en de wereld deze crisis zal overwinnen.

Wat soort advies kreeg Red Storm van het leger? Was er ook enige feedback tijdens de playtest?

Voor de game maakten we een trip naar Fort Bragg, een lokale militaire basis om het LAND WARRIOR systeem te bekijken. Daar hadden we de gelegenheid om mensen te ontmoeten die het systeem hadden ontworpen en mensen die het systeem later zouden gebruiken in het veld. Ook hadden we een officier van de Special Forces die een hoop van onze vragen kon beantwoorden en een antwoord kon geven hoe het leger de game graag zou zien. Al had ik graag gezien dat ze ook wat playtest feedback hadden gegeven, de gebeurtenissen op 11 september maakten dat helaas onmogelijk. Ik ben benieuwd naar hun reactie zodra het spel op de winkelplanken ligt.

Is er iemand binnen Red Storm met echte combat experience?

Tijdens het opzetten van Red Storm hadden we wat mensen met militaire ervaring, maar ik ben niet zeker of ze ook echte combat mee hebben gemaakt. Dit zijn dezelfde mensen die de kleine details in het spel hebben toegevoegd, zoals de look en feel van wapens, etc. Zonder deze individuen denk ik dat Ghost Recon lang niet zo'n krachtige game zou zijn, zoals het nu is.