Maandenlang heb je uitgekeken naar die ene game. Geen blad, website of ander medium gemist, alles gelezen en gezien. De recensies hebben je overtuigd en twee jaar na de aankondiging kun met een gerust hart je favoriete game in huis halen. Maar naar welke gamewinkel ga je toe om het spel te kopen? Kies je voor een bekende keten als de Free Record Shop of ga je voor de specialistische gameboer? Om een kijkje te nemen in de keuken van de gamewinkels ging Gamer.nl op stap in de hoofdstad. Wetende dat we nooit tot een objectief oordeel over de winkels kunnen komen, willen jullie graag meer vertellen over de winkels in een soort sfeerimpressie. Wat voor mooie verhalen hebben we gehoord, hoe steken de verschillende winkels in elkaar en wat viel ons op? In de vierdelige serie ‘Gameshops in Amsterdam’ bezoeken we in aflevering drie de PowerPlay op de Van Woustraat. Getipt door de verkoper van de GameOver, waren de verwachtingen hoog. Is het ook echt een relaxte winkel? Door Frans Coehoorn en Jaap van Nes Met reeds drie winkels achter de rug (de GameOver en de ‘mainstream’ winkels Free Record Shop en E-Plaza) en een verse hamburger in de maag, voelen we dat de tijd rijp is om weer een ‘echte’ gamewinkel te bezoeken. Tijdens ons bezoek aan de GameOver zijn we op de hoogte gebracht van het bestaan van de PowerPlay, een winkel volledig toegewijd aan games op de Van Woustraat en volgens de verkoper ook echt een topper. Met OV in de aanslag stappen we Tram 3 in en een paar minuten later staan we op de halte ten hoogte van de PowerPlay. Na enig gezoek en een blik op de Albert Cuyp (voor je kijken, doorlopen!) valt ons oog op een op het eerste gezicht kleine winkel. Ja, we zijn er.

 De PowerPlay is een kleine winkel, die wel ruim opgezet is. De games worden duidelijk gepresenteerd en staan ruim van elkaar in de schappen. Voor iedere console is een stuk muur gereserveerd, waarbij opvalt dat de Playstation 2 niet zoals in de gemiddelde gamewinkel de grootste muur toebedeeld heeft gekregen. Ook het aantal Playstation 2 games is in verhouding met de rest van de consoles minder. Opvallend, omdat de Playstation 2 toch veruit de meest ingeburgerde console is (qua aantallen) en je verwacht dat hiervoor ook de meeste games verkocht worden. We stappen op de verkoper af, stellen ons voor en vragen waarom dit zo is. De kleine man met een aardig gevoel voor humor begint in een licht Amsterdams accent te praten. “Kijk, de PowerPlay ligt in een buurt in Amsterdam waar niet alleen maar kleine kindjes wonen. Met alle respect hoor, maar het zijn toch vaak de wat jongere mensen die Playstation 2 games komen kopen. Veruit de meeste klanten van ons bevinden zich ergens in de twintig en zijn meer geïnteresseerd in andere consoles en type games.”We kijken nog eens rond en geven de verkoper gelijk. De winkel wordt niet gevuld met ‘kleine’ kinderen, maar voornamelijk met mannen van een jaar of vijf á zesentwintig. Er struint een wat goedkoop en ‘de wereld zoekt het maar uit’-ziende persoon door de winkel, die zomaar drie games voor de Xbox 360 koopt. De titels zijn niet allemaal van hoge kwaliteit en benieuwd naar de reden van aanschaf, tikken we de man op de rug. Het blijkt dat hij alle Xbox 360 titels die tot nu toe uitgekomen zijn in bezit heeft en deze gewoon ook graag wil spelen. Zonder blikken of blozen legt de man honderd euro op de toonbank en loopt hij met een voldaan gevoel weer richting de naar hem geliefde gamekamer thuis. “Mooi hè?”, zegt de verkoper. “Dit soort types zien we hier vaak, mensen die echte liefde voor games hebben en gewoon alles willen spelen wat er voor hun favoriete console beschikbaar is”.Dan over naar de deskundigheid van het personeel in de PowerPlay. De verkoper weet namelijk goed mee te praten over alles dat uitkomt en heeft ook duidelijke meningen over games en ontwikkelingen. “Ik probeer en moet inderdaad op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Hoe ik dit doe? Voornamelijk door magazines door te bladeren en af en toe even GameRankings.com te bekijken voor de gemiddelde reviewscores. Kijk, ik ben niet iemand die je een kutgame aan gaat smeren puur omdat ik er dan eentje extra verkoop. Ik heb liever dat je een toffe game speelt en de volgende keer weer terug komt met je stoere verhalen over wat je allemaal beleefd hebt.”

De telefoon gaat en het kleine mannetje neemt op. “Ja, hallo. Hey, ja ik wilde je nog even spreken over Prey, die pre-order moet namelijk echt omhoog. Ik heb in de winkel nu al 14 mensen die hem willen en per dag komen er meer bij. Niet? Je moet het zelf weten, maar deze game wordt groot en we kunnen beter wat meer hebben. Okay, dan niet. Spreek je.” Verongelijkt blaast de verkoper z’n stoom op ons af. “Ik probeer m’n baas nu al een paar dagen te overtuigen om meer exemplaren van Prey te bestellen, maar hij wil er maar niet aan. Nou dan niet, het is mijn geld niet, maar als ik hem was, wist ik het wel.” Heerlijk, die opstandigheid.

In de tijd dat we in de PowerPlay staan, in totaal zo’n 20 minuten, komen er af en toe wat mensen binnen. Enorm druk is het er niet. De verkoper vertelt dat dit aantal klanten ongeveer normaal is, maar dat tegen het najaar aan de populatie van de winkel wel wat groter wordt. Niet iedereen komt overigens om games te kopen, vaak blijft het ook gewoon even bij een praatje over games. Een lekkere open en losse sfeer.

Achter de toonbank staan een aantal consoles inclusief televisie en op één van de televisies zien de we Grand Theft Auto: Liberty City Stories aanstaan. De verkoper besteedt de tijd dat er even niemand in de winkel is duidelijk nuttig. Wanneer we iets te lang naar de tv kijken, begint de man ook direct te vertellen dat hij de game helemaal geweldig vindt. Wij, iets minder enthousiast omdat het op de Playstation 2 toch nét een tikkie minder is dan de hoofdserie, gaan lekker in de discussie mee en komen al pratende tot de conclusie dat de PowerPlay absoluut een okay winkel is. De prijzen zijn niet extreem hoog, het aanbod is superactueel (actueler dan actueel, om het cryptisch te zeggen), de sfeer is goed en de deskundigheid achter de balie is aanwezig. Oftewel: woon je in de buurt van Amsterdam dan is de PowerPlay een dikke aanrader.PowerPlay

Van Woustraat 226

Telefoonnummer: 020-675 83 23

Website helaas nog niet beschikbaar.