JvB: Weet je wat ik nou zal missen als de digitale distributie van games echt doorzet? Het fysieke aspect. Thuis heb ik een halve wandkast vol met games, en dat is nog exclusief al het oude spul in dozen op zolders. Doosjes, boekjes en cartridges of schijfjes - ik koester ze nog steeds. Kun jij jezelf een gamewereld zonder enige tastbare software voorstellen?

RS: Het eerste wat ik zie als ik me dat voorstel, is dat ik dan ander werk kan gaan zoeken, haha! Als ik er realistisch over nadenk dan realiseer ik wel dat videogames als fysiek medium steeds kleiner zullen worden. Toch is het einde denk ik nog niet nabij. De retail is namelijk niet alleen een plek waar mensen kopen, maar ook een plek waar mensen in aanraking komen met het product. En zolang videogames niet zo breed verkocht worden als dat met films en muziek het geval is, blijft het vermoedelijk interessant om mensen in winkels te laten kennismaken met het product.

"Wanneer je niet aan het spelen bent, kun je ook games ervaren."

JvB: In aanraking komen met het product, wat zeg je dat mooi. Ik neem even aan dat je daarbij meer bedoelt dan alleen het bladeren door hoesjes in de schappen. Bijvoorbeeld merchandise. In menig collectie gaat dat misschien niet verder dan een paar posters en wat kleinigheidjes, maar enorme knuffels en standbeelden bevestigen voor mij altijd hoe games tot leven kunnen komen buiten het beeldscherm.

RS: Gamemerchandise heeft de afgelopen jaren inderdaad enorm in de lift gezeten. Er waren altijd al action figures en beeldjes te krijgen, maar speelgoedwinkelschappen vol Mario-merchandise en kermisautomaten gevuld met met imitatie-Yoshi-knuffels laten een duidelijke groei in de vraag zien. Wanneer je niet aan het spelen bent, kun je ook games ervaren. Het gevoel dat games teweeg kunnen brengen. En dat gaat goed op een plek waar je overladen wordt door vitrines en rekken vol merchandise die te maken hebben met 'het product videogames'.

JvB: Dat is toch ook hartstikke belangrijk? Vergelijk het met een Apple Store, een willekeurig autodealerschap of een van die fancy Nespresso-winkels van tegenwoordig. Dat past allemaal in die filosofie dat je niet zozeer een product koopt, als wel een gevoel. Wat dat betreft is het eigenlijk raar dat Nintendo, Sony en Microsoft zelf niet van dat soort verkooppunten hebben - althans, niet in Nederland. Ik stel me voor dat een Nintendo World Store zoals in New York best zou werken in onze hoofdstad. Of doen de grote uitgevers er ook van alles aan om prominent aanwezig te zijn in jouw zaak?

RS: Het is inderdaad opvallend dat dit vooralsnog niet bestaat in Nederland. Vooral van Sony en Microsoft zou je dit wel verwachten, gezien zij meer en meer inzetten op digitale verkoop. Het zou mij dan ook niet verbazen dat dergelijke 'reclamewinkels' gaan komen in de toekomst, eventueel in samenwerking met bestaande winkeliers. Maar op dit moment gebeurt daar maar weinig mee. Bij de release van een nieuwe spelcomputer wordt er eens een demo unit geplaatst hier en daar, maar dat is het dan ook wel. Je ziet ook dat uitgevers tegen een andere drempel aanlopen. Ze mogen op bijvoorbeeld demo units alleen 3+ materiaal aanbieden omdat de units vrij beschikbaar zijn. En de wetgeving zegt terecht dat wij kinderen in de winkel geen games mogen aanbieden of verkopen die niet voor hen bedoeld zijn.

JvB: Daar had ik nooit zo over nagedacht, maar eigenlijk is het heel logisch natuurlijk. En dan te bedenken dat we 'vroegah', toen ik elk vrij uurtje op de middelbare school sleet bij een gameswinkel in Nijmegen, elk nieuw knalfestijn in - zij het zelfgebouwde - demo-units stopten. Maar natuurlijk zijn er ook andere manieren om dergelijke games en de winkel waar ze verkocht worden onder de aandacht te brengen. Een tijdje terug nog, met de lancering van Assassin's Creed 3, stonden als Connor en Aveline verklede personen voor de ingang van een andere zaak. Ze verzinnen wat. Doe mij dan maar een leuk hebbedingetje bij aankoop van een nieuwe game - zo heb ik jarenlang een ontzettend coole Naruto-armband gedragen, die ik kreeg bij een van de eerste, destijds nog uit Japan geïmporteerde vechtspellen.

RS: Daar zeg je wat. Collector's Editions en games met pre-order bonussen zijn tegenwoordig enorm populair. Mensen betalen graag meer voor een game uit een serie waarvan ze fan zijn zodat ze er wat extra's bij krijgen. Artbook's, action figures, daar worden veel gamers blij van. En die zijn natuurlijk niet te verkrijgen bij een digitale aankoop. Wat dat betreft is het fysiek bezitten van games of game gerelateerde items nog lang niet voorbij, dus wees gerust Joe.