Gamescenes: Gamefigurines | Gamer.nl

Gamescenes: Gamefigurines | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Je kent ze wel: de mooie figuren die bij de speciale editie van een game zitten, dan wel los beschikbaar komen zodra een serie een zeker succes behaalt. Zo zijn er talloze figuurtjes van Resident Evil en Final Fantasy te koop, die fanatieke fans graag gebruiken om hun gamekamer nog wat op te leuken. Een grote schare gamers vindt dit echter onzin, uitmelkerij, ofwel beide.

De basis

Een heel erg kleine groep gamers vindt figurines dan weer zo tof, dat het deze gewoon zelf is gaan maken. Hoe dit in z’n werk gaat? Raymond, lid van het Gamer.nl-forum en intu en toch al een behoorlijk ervaren figuurtjesbouwer, weet er alles van. Hij begon met het bouwen van figurines omdat hij er simpelweg eentje wilde hebben die niet bestond: een beeldje van Fallout. Daarnaast komen via de website FigureRealm liefhebbers van actiefiguren samen, om er bijvoorbeeld reviews over te schrijven maar ook om elkaar te helpen bij het zelf maken.

Zo is er op het forum van de site een aparte sectie met vragen en tips voor mede-bouwers, inclusief behulpzame video’s. Hoewel het principe van het maken van een poppetje mi chien simpel lijkt, is de uitwerking dat allesbehalve. Want waar begin je? Nou, met je ‘base figure’: een poppetje dat qua houding, grootte en kenmerken al behoorlijke gelijkeni en vertoont met wat je uiteindelijk wil maken. Het kan een duur figuurtje zijn, een hele goedkope, het kan uit de bak van de speelgoedwinkel komen of bij een specialistische internetwinkel worden gekocht. Doel is om een figurine te krijgen die al enigszins in de buurt komt van wat je in gedachten hebt, en daar flink aan te gaan sleutelen.

Slopen en bouwen

Want voordat er gebouwd kan worden, wordt er gesloopt. Met een mesje worden alle onderdelen die niet kloppen vakkundig verwijderd: armen eraf, gekke Japanse robotpantsers weg, onzinnige helm af. En vervolgens: andere helm erop, andere armen eraan en (in het geval van toch wel veel games) nog een mooi geweer erbij. Al deze onderdelen komen dan weer van andere figuurtjes die op hun beurt onherstelbaar verminkt zijn.

Als voorbeeld geeft Raymond de New Californian Republic Ranger van Fallout: New Vegas, bekend van het hoesje. Een uit Hong Kong besteld figuurtje ontdoet hij van armen en borstpantser. Na het verwijderen komt… het kleien. Klei is een e entieel onderdeel voor een ‘custom action figure’. Het lijf en hoofd moeten geschikt worden gemaakt met de juiste hoeveelheid klei, en ook de goede kleur verf kan niet ontbreken. En dan de typische cape, die voor het gemak van een Neo-figurine wordt geleend.

Echt iets speciaals

De echte finishing touch zit ‘m in de details. Zo maakt Raymond het ‘Las Vegas’-bord waarheidsgetrouw na, en mag een rotsige ondergrond (wederom van een ander beeldje ontnomen) niet ontbreken. Na ook nog de juiste schouderbladen en een bijpa end wapen te hebben gevonden en bewerkt, is het figuurtje dan eindelijk klaar. Het is een priegelwerkje, met veel snijden, plakken, kleien en verven, maar het resultaat mag er meer dan wezen. De figuren kunnen zonder twijfel met de mooiste figurines concurreren, die voor een aardig centje over de toonbank gaan. Het maken van een eigen figuurtje kost dan ook behoorlijk wat tijd, moeite en ook geld. Reken op zeker 75 euro voor het kopen van diverse figuren, lijm, klei en verf. Maar dan heb je ook echt iets speciaals om je kamer mee op te leuken.

Fanatiekelingen die meer over deze gamescene willen weten of wellicht zelf ermee aan de slag denken te gaan, raden we aan de website FigureRealm te bezoeken. Op het forum is veel praktische informatie te vinden.


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. Elke werkdag verschijnt er een andere rubriek om het goede weer en de magere release line-up van games tegen te gaan. Elke donderdag bekijken we een andere scene die te maken heeft met games. Games worden namelijk zo groot dat er allerlei soorten fanatiekelingen zich op bepaalde aspecten van videogames richten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou