Het grootse nieuws is dat Game Maker eind dit jaar ook games naar het opkomende HTML 5-formaat kan overzetten. Dat betekent niet alleen dat je makkelijk je zelfgemaakte games op mobiele media kunt zetten, maar dat je game op bijna elk apparaat zal kunnen draaien. We spraken daarover met prof. dr. Mark Overmars, de bedenker van Game Maker en tevens hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Van grond af

HTML 5 is nogal een redelijk jonge programmeertaal die eigenlijk nog niet af is. Daarom zijn de eerste HTML 5-games van redelijk simpele aard, maar ook die zijn sinds vorig jaar geavanceerder geworden. Overmars liet ons demo’s zien van games die in Game Maker gemaakt zijn en vervolgens naar HTML 5 zijn overgezet. Een daarvan is de puzzelgame Grave Maker. “Grave Maker werkt vloeiend met 60 frames per seconde in je browser. Hier hebben we twee weken aan gewerkt om een beeld te kunnen geven van hoe snel je dit soort games in elkaar kan zetten”, legt Overmars uit.

Het portfolio van Game Maker-games in HTML 5 kun je hier vinden. Een van de bekendere is They Need to Be Fed van de Nederlandse game designer Jesse Venbrux. “Die is al eerder uitgebracht op Android en iPhone, maar dit is de HTML 5 versie”, voegt Overmars er aan toe. “Het spel stond zelfs ooit in de ‘top tien best verkochte games’ in de Android Appstore.” Ontwikkelaar Venbrux heeft de game oorspronkelijk gebouwd in Game Maker. Het spel is nu direct overgezet naar een HTML 5-formaat, wat het programmeren van andere versies voor specifieke hardware en apparaten overbodig maakt. “Er is helemaal niks aan de game veranderd”, zegt Overmars. “Het is gewoon dezelfde code, maar nu met een HTML 5-exporter gemaakt.”

Overmars ziet veel potentie in HTML5 voor ontwikkelaars. “Het werkt gewoon in de browser, je hebt geen speciale plug-ins nodig en je bent niet van het bedrijf Adobe afhankelijk”, zegt hij. “Je ziet dat de browsers HTML 5 ook steeds beter ondersteunen. In de bèta van iOS5 is de HTML 5-ondersteuning tien keer sneller dan in iOS4. Iedereen springt er nu op.”

Nieuw imago

Game Maker werd oorspronkelijk vooral door mensen op game-design-opleidingen gebruikt. Daar was het programma volgens Overmars niet voor bedoeld, maar het kreeg al snel het imago van een programma wat snel door iedereen opgepikt kon worden. “We hebben altijd gezegd dat het een professionele tool is, maar daar werd ‘ie niet echt voor gebruikt. Simpele Windows-games zijn ook niet echt een markt waar je geld mee kan verdienen. Met Steam is dat wel iets makkelijker aan het worden.”

Met de opkomst van casual 2D-games en nu de HTML 5-functionaliteit wil Overmars Game Maker weer opnieuw in de aandacht brengen als het professionele programma dat het is. “Die stap zijn we nu aan het maken. HTML5 geeft mensen de mogelijkheid om hun games op hun eigen website te zetten of aan grote game portals te verkopen.” In-game-betalingen, advertenties en andere opties om geld te verdienen met je games worden daar straks ook makkelijker door.

“Voor ons is HTML 5 pas de eerste stap”, legt Overmars uit. “Er gaat in voorjaar 2012 een versie van Game Maker komen waarin je ook makkelijk iOS en Android-games kunt maken. Met Symbian zijn we ook bezig. Dat klinkt misschien gek, maar ook dat is nog steeds een grote markt. En als je Symbian met één druk op de knop mee kunt pakken, is dat wel heel erg makkelijk.”

Game-ontwikkelaars zien er vandaag weinig in hun games opnieuw te moeten programmeren voor verschillende apparaten of systemen. Overmars mikt er op met Game Maker daar eens en voor altijd een stokje voor te steken. De nieuwste versie van Game Maker 10 met HTML5 ondersteuning bevindt zich momenteel nog in beta, maar kan al wel gekocht en gebruikt worden met de belofte dat iedereen constant van de nieuwste updates voorzien wordt.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance gameprofessional met vier jaar ervaring in de gamejournalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in gamedevelopment. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.