In een week tijd zijn zo'n honderd spellen gemaakt, van flashgames tot 3D-spellen geschikt voor de Xbox 360. Je kunt ze allemaal vinden op de Fuck This Jam-site. Heb je even niets te doen, duik dan vooral in dit archief van even bizarre als interessante spellen. Wij pakken er een aantal voorbeelden uit. Als je iets tegenkomt wat het echt verdient om genoemd te worden, laat het ons weten! Het is zo'n (willekeurig gegenereerde) waslijst dat het goed mogelijk is dat we over een paar pareltjes heen hebben gekeken.

Fastness - Orbital Circuitry Defense

We beginnen meteen met een game van Vlambeers Rami Ismail, een van de organisatoren van de Fuck This Jam. Hij wilde het tower defense-genre dat enkele jaren geleden zo sterk is opgekomen, aanpakken. In plaats van torens/units bouwen in de real- time strategy-stijl (zoals iedere ontwikkelaar dat doet), gaat Ismail voor een kruising tussen Snake en Geometry Wars. Het doel blijft hetzelfde: bescherm je kern tegen een steeds groter wordende horde vijanden. Alleen nu moet je op hoog tempo defensieve cirkels trekken, behendig je eigen muren ontwijken, snel opladen en zwakke plekken weer vol bouwen. Een mooie aanpak van 't tower defense-genre dat zeker in de (digitale) winkels mag komen te liggen.

Puzzle Popstar!

Grote kans dat als je nu op de link naar deze game klikt, we je voor de komende twee uur kwijt zijn. Popstar! is bedacht door iemand die een hekel had aan de simpliciteit van de meeste puzzelspellen. Daarom behoudt hij dezelfde mierzoete graphics en muziek, maar heeft de Puzzle Bobble-achtige game een ziekelijke moeilijkheidsgraad gegeven. De eerste puzzels kom je wel doorheen, maar al snel volgen breinbrekers waarvan je met je muis gaat smijten. Kan ook zo in de winkels.

Furiosity

Nog zo'n spel waar je een tijdje zoet mee gaat zijn. Furiosity is een parodie op Peter Molyneux' Curiosity door de Belgische gamedesigner Bart Bonte. Zowel in Furiosity als in Curiosity zit je een eeuwigheid op blokjes te klikken om vooruit te komen, maar in Bonte's spel heb je tenminste ondertussen nog iets te doen. De verschillende kubuslagen zijn namelijk puzzeltjes die je moet oplossen. Degene die slim genoeg is om door alle lagen heen te klikken, krijgt ook een fenomenale prijs van Bonte. Wát dat is heeft hij nog niet verklapt, terwijl we dit schrijven.

MazEvolution

MazEvolution is simpelweg doolhofje spelen. Geen bal aan om te spelen normaal, dus een logische keuze voor de Fuck This Jam. Maar wat doe je er vervolgens mee? Programmeur Kevin besloot er een formule op los te laten waardoor het spel van jouw acties leert en 't doolhof moeilijker probeert te maken. Het begint simpel, maar alle stukken waar je trager bent, worden gebruikt in 't volgende doolhof. Het duurde bij ons 21 beurten, maar toen kwamen we echt bij doolhoven aan waar we wel eventjes stil bij moesten staan om na te denken. Zwaar wordt het nooit, maar de techniek erachter vonden we erg boeiend en willen we vaker zien.

52

Af en toe kom je van die momenten tegen in films, boeken of games dat je denkt ''potjandosie, dat is slim bedacht door de auteur''. Denk aan Memento van Christopher Nolan of de eerste films van M. Night Shyamalan. De Nederlandse gamedesigner Adriaan de Jongh heeft al wat mooie dingen laten zien (o.a. Fingle), maar met deze gamejam geeft hij ons zijn eerste 'what a twist!'-moment. We gaan niets verklappen. Volg gewoon 't spannende verhaal dat bewijst dat graphics soms overbodig zijn. Wij hadden 't pas door bij 5...

Speciale vermelding: -FPS for Ladies-

Een first-person shooter voor vrouwen, die willen we natuurlijk meteen testen! Helaas is hij niet speelbaar op 64-bit systemen, dus we hebben geen idee hoe het werkt. Volgens de beschrijving wordt er niet in geschoten, maar gebruik je tactiek, liefde, affectie, en ''unieke vrouwelijke krachten''. Klinkt interessant, niet? We hopen dat onze kampioen van de girl gamers, Daniël Verlaan, nog ergens een oude PC heeft staan om hem op te testen voor ons.