Aanvankelijk leek het erop dat dit het jaar van de Xbox zou worden. Er stonden een heleboel potentiële topgames in de planning verdeeld over het gehele jaar en het zag er een beetje naar uit dat Microsoft over zijn twee concurrenten heen zou gaan walsen. Nu we echter meer dan een half jaar verder zijn, lijkt er niet meer zo heel erg veel van die indrukwekkende line-up over te zijn. De veelbelovende action RPG Sudeki viel tegen bij de meeste mensen, de originele en opzienbarende titels Psychonauts en The Kore Gang verloren beide hun uitgever en een aantal andere games zoals Kameo: Elements of Power, Conker: Live & Reloaded en BC werden wederom een jaar verder opgeschoven.

Toch was er voor de Xbox bezitters nog genoeg te genieten dit eerste halfjaar. De stijlvolle actiongame Ninja Gaiden bijvoorbeeld wist zeer hoge ogen te gooien en behoord nu al tot één van de betere games van deze consolegeneratie. Ook de arcade rallygame Rallisport Challenge 2 werd erg positief ontvangen net als onverwachte hitgame Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay en de tactische game Full Spectrum Warrior. En het is nog niet helemaal voorbij, want hoewel men nog maar vier first party releases klaar heeft staan voor de laatste twee kwartalen van dit jaar, zitten daar in ieder geval wel twee grote en langverwachte topgames tussen die het gat naar volgend jaar moeten overbruggen wanneer de rest van de potentiële toppers hun opwachting lijken te gaan maken. Bovendien worden deze games nog versterkt door enkele veelbelovende third party releases waaronder het tweede deel van Knights of the Old Republic.

Blinx 2: Masters of Time & Space

Als er één genre is waar de Xbox momenteel nog steeds om verlegen zit, dan zijn dat wel de platformgames. Twee jaar geleden werden de games Blinx en Voodoo Vince uitgebracht die beide echter niet boven de middenmoot wisten uit te steken. Verder traden er de nodige problemen op met The Kore Gang en Psychonauts, waardoor Xbox gamers het voorlopig nog steeds zonder een in het oog springende platformer moeten doen. Hopelijk gaat Blinx 2 daar verandering in brengen. De eerste game werd vooral bekritiseerd om de gameplay die lang niet altijd even verfijnd was. Toch was de basis leuk en innovatief waarbij je de tijd interactief kon beïnvloeden om zo door de verschillende levels te geraken. Als ontwikkelaar Artoon de kritiek op hun eerste game goed heeft opgevangen, dan zou Blinx 2: Masters of Time & Space wel eens de game kunnen worden die de Xbox eindelijk van zijn platformgame epidemie af gaat helpen.

Release: 26 november | Developer: Artoon | Genre: Platform/Adventure

Fable

Dit is toch wel een van de langst in ontwikkeling zijnde games ooit en al vanaf het begin was duidelijk dat Fable een ambitieuze game zou worden die de wereld van de RPG op z'n kop zou gaan zetten. Destijds stond het spel nog bekend onder de naam Project Ego en was een platform voor het spel nog niet eens concreet vastgesteld. Nu zoveel jaar later is het spel eindelijk gold en mag je hem over een maand in de winkel verwachten. In de tijd zijn er de nodige dingen uit het spel geschrapt die toch wat te ambitieus waren achteraf bekeken. Ondanks dit is het nog steeds een geweldige titel geworden als we de Amerikaanse reviews mogen geloven en springt vooral de innovatieve en fantastische karakterontwikkeling positief in het oog. Het spel is zeer toegankelijk van opzet waardoor het zowel nieuwelingen als die-hard RPG spelers aan zou moeten spreken.

Release: 8 oktober | Developer: Big Blue Box | Genre: Action RPG

Forza Motorsport

Microsoft kwam met grote woorden aanzetten toen deze game halverwege dit jaar officieel werd aangekondigd. Het zal een racesim gaan worden die Gran Turismo naar de kroon moet steken. Vanzelfsprekend moet je zulke grote woorden ook ondersteunen met daden, maar totdat de game dan eindelijk verschijnt, zullen we het nog met hands-off informatie moeten doen. Afgaande op wat inmiddels bekend is, lijkt Microsoft echter aardig wat goede kaarten in handen te hebben. Om te beginnen wordt de game ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs werkzaam bij Ferrari, wat geheel nieuw is binnen de gamesindustrie. Dit zou een groot deel van het realisme moeten verzekeren. Ook zullen banden een veel grotere rol gaan spelen in de game vergeleken met andere racesims en belooft men ook zeer uitgebreide customization van je wagenpark. Dit betekent dat je al jouw racewagens volledig naar je persoonlijke hand kan zetten zowel qua innerlijk als uiterlijk. Natuurlijk zal de game ook voorzien zijn van zeer mooie graphics, een goede AI, realistisch geluid en een uitgebreide keus aan auto's en circuits bevatten. Zeker een titel om nauwlettend in de gaten te houden dus.

Release: 26 november | Developer: Microsoft Game Studios | Genre: Race Sim

Halo 2

Dit is eigenlijk de game waar bijna elke Xbox gamer al sinds het verschijnen van het eerste deel ongeduldig op zit te wachten. Onterecht is dit zeker niet, want destijds wist Halo met zijn tactische gameplay, solide AI, goed uitgewerkte physics en sterke sfeer een onvergetelijke singeplayer ervaring neer te zetten voor veel mensen. Ook qua multiplayer werd het een succesverhaal voor ontwikkelaar Bungie met niet alleen een vermakelijk co-op gedeelte, maar ook erg verslavende en goed opgezette deathmatch, capture the flag en andere game modes. Kritiek was er echter ook, zoals het eentonige leveldesign verderop in het single player gedeelte en de simplistische AI van The Flood. Aan de mensen van Bungie om hier goed werk van te maken en van deze sequel een nog grootsere ervaring te maken dan het origineel al was. Afgaande op de kleine beetjes aan previewmateriaal wat men mondjesmaat loslaat, lijken ze hier waarschijnlijk ook in te slagen wat voor praktisch elke Xbox bezitter een haast verplichte aanschaf garandeert rond de datum van 11 november.

Release: 11 november | Developer: Bungie Studios | Genre: 3D Shooter

Note: Deze feature gaat enkel in op de first party releases voor deze console tot het einde van dit jaar. Third party releases zoals KOTOR2 zul je hierin daarom niet tegenkomen.