Financiële analyse: Nintendo, Sony en Microsoft | Gamer.nl

Financiële analyse: Nintendo, Sony en Microsoft | Gamer.nl

Voor veel beursgenoteerde bedrijven is het cijferseizoen weer achter de rug. De balansen zijn opgemaakt en de voorspellingen voor het volgende fiscale jaar zijn de deur uit. Een goed moment voor ons om die boekwerken eens kritisch door te bladeren. Hoe hebben de grote drie – Nintendo, Microsoft en Sony - gepresteerd en wat zijn ze van plan?

Wie het nieuws een beetje volgt heeft mi chien al het een en ander meegekregen van de resultaten van de grote drie. Nintendo noteerde na een aantal jaren verlies weer eens zwarte cijfers onderaan de streep, Sony boekte dankzij zijn PlayStation 4 winst in zijn gamedivisie en Microsoft was vooral erg vaag over welke Xbox nu voor de verkopen zorgde.

Sowieso hebben we van Microsoft het volledige jaarplaatje nog niet binnen. Het Amerikaanse bedrijf houdt er een iets andere financiële agenda op na. Desalniettemin zijn ook de meest recente kwartaalcijfers van de Amerikaanse kolos intere ant om doorheen te ploegen.

Winst met een nasmaak

Media has no description

Nintendo kon dus opgelucht ademhalen. Na drie mindere jaren wist de consolemaker eindelijk een  overtuigende nettowinst te behalen (348 miljoen dollar). De winst kwam echter niet voort uit een spectaculaire stijging in de verkoop van games of consoles — het bedrijf zag de totale afzet zelfs afnemen — maar vanwege de zwakke positie van de yen ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Het zorgde er ook voor dat Nintendo voor het eerst sinds 2011 weer een positief operationeel inkomen kon rapporteren (206 miljoen dollar).

Het bedrijf uit Kyoto ziet de verkoop van consoles, handhelds en games dus al jaren achtereen dalen. Hoewel de Wii U qua hardware en software lichte groei vertoonde, was het vooral de Nintendo 3DS die met dalende verkopen de toon zette. De New Nintendo 3DS lijkt de verwachtingen wel waar te maken, maar werd pas begin dit jaar gelanceerd — te laat dus om een echte impact te maken op de omzet. De lagere verkoop van Nintendo 3DS-hardware resulteerde ook in een lagere verkoop van 3DS-software.

Een intere ant succes is daarnaast de introductie van Amiibo. De poppetjes gingen al meer dan 3,5 miljoen keer over de toonbank, terwijl het gebruik in combinatie met games nog vrij gelimiteerd is. De Amiibo zijn tezamen met de positieve cijfers een fijne opsteker voor Nintendo, dat toch al een aantal jaren worstelt met bedrijfsvoering. Het zit op een berg cash (met een current ratio van 7,61 is de liquiditeit enorm – tu en 0,5 en 2 is gemiddeld), maar lijkt die onvoldoende om te kunnen zetten in producten en services die de ma a aanspreken.

Solide groei bij Sony

Media has no description

Sony is natuurlijk meer dan alleen PlayStation. Met afdelingen variërend van camerasensoren tot mobiele telefoons heeft het bedrijf verschillende belangen in verschillende markten. We kunnen de gamingdivisie dan ook niet compleet los zien van de rest van het bedrijf. Als geheel boekte Sony sinds drie jaar weer positieve resultaten, waarbij het grootste pijnpunt van de Japanse reus de mobiele divisie is.

Wegens constant tegenvallende resultaten en een weinig hoopvolle outlook, heeft het bedrijf een zogeheten impairment charge moeten doorvoeren. Heel simpel gezien betekent dat dat Sony zijn mobiele divisie heeft geherwaardeerd naar een reëler bedrag dan waar het voorheen in de boeken voor stond genoteerd. Het verschil moet dan volgens de accountingprincipes worden afgeschreven. Dat heeft geleid tot enorm verlies. Op het gebied van gaming moest Sony eenzelfde soort truc uithalen voor zijn kwakkelende PS Vita en PlayStation TV. Ook die twee konden niet voldoen aan Sony’s verwachtingen, waardoor het Japanse bedrijf een bedrag van 93 miljoen dollar moest afschrijven.

Toch gaat het allerminst slecht met Sony’s gamedivisie. Zo wist Sony vooral overal meer van te behalen. Meer verkochte PlayStation 4’s, meer inkomsten uit PSN en meer verkochte PlayStation 4-spellen. Slechts de dalende PlayStation 3-verkopen hadden een verwacht negatief effect op de omzet. Het resulteerde in een positief operationeel inkomen en een significante groei ten opzichte van het verlies van 18,8 miljard yen (157 miljoen dollar) dat het vorig jaar boekte. 

Nog niet in de wolken

Media has no description

Van de grote drie is Microsoft het minst transparant. Niet alleen werken we met de handicap dat we slechts de cijfers van maar drie kwartalen binnen hebben — Amerikaanse bedrijven trekken hun fiscale jaar door tot eind juni — maar ook gooit Microsoft zowel cijfers van alle Xbox-platformen als zijn Surface-platform op een hoop. 

Microsoft meldt dat de Xbox-platformen een terugval in inkomsten zagen van 24 procent

Zijn Computing and Gaming Hardware-divisie — waar dus de Xbox-hardware onder valt — rapporteerde minder inkomsten (4 procent lager ten opzichte van het voorgaande jaar). Microsoft meldt dat de Xbox-platformen zelfs een terugval in inkomsten zagen van 24 procent. Het koppelt die daling aan 20 procent minder verkochte consoles en lagere verkoopprijzen ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral in het derde kwartaal (t/m 31 maart 2015) stelde de verkopen teleur.

Het toont aan dat een prijsverlaging niet zonder meer een groei in verkopen teweeg brengt, terwijl het wel een significant effect heeft op de marge. Tegelijkertijd rapporteert het bedrijf wel 27 procent vermindering in de kosten om nieuwe Xbox-producten op de markt te zetten, waarmee het iets van die marge terugpakt. Positief is ook dat Microsoft 30 procent groei zag in het gebruik van Xbox Live. Dat past netjes in de succe en die het bedrijf rapporteert op zijn andere serviceplatforms zoals Azure en Office 365.

Naar het publiek toe

Vooruitkijkend zal Nintendo zich op consolemarkt voorlopig moet schikken in een rol als nichespeler. Met de Wii U lijken de Japanners het grote publiek niet meer te pakken te krijgen — het is de vraag hoe Nintendo deze markt ooit nog kan veroveren. Twee ontwikkelingen lijken aan te geven dat het Japanse bedrijf toch nog een poging gaat wagen: Nintendo gaat de mobiele markt op en het laat een aantal thema-attracties bouwen in pretparken van Universal Studios. 

Thema-attracties bouwen lijkt mi chien niet typisch Nintendo, maar is dat financieel gezien zeker wel

Die nieuwe koers lijkt mi chien niet typisch Nintendo, maar is dat financieel gezien zeker wel. Beide keuzes betreffen namelijk geen enorme investeringen waar veel risico’s aanhangen, maar kunnen eerder getypeerd worden als voorzichtig en gecontroleerd. Het feit dat Nintendo geen eigen teams toewijst aan de ontwikkeling van de mobiele games — maar in plaats daarvan ontwikkelaar DeNa een leidende rol geeft — en tot en met 2017 slechts vijf titels zal uitbrengen, zegt wat dat betreft genoeg.

Het lijkt erop dat Nintendo zowel de mobiele markt als zijn intrede in pretparken niet zozeer ziet als potentiele kernactiviteiten, maar eerder als een manier om een jong publiek weer in aanraking te krijgen met de wereld van Nintendo. Waarna die groep vervolgens weer eerder geneigd is de consoles en handhelds van het Japanse concern te kopen.

Slag om de koppositie

Sony en Microsoft voeren momenteel een heel andere strijd. Als mainstream-spelers op de consolemarkt vi en zij grotendeels uit dezelfde vijver. Sony gaat daarbij aan kop en geniet veel vertrouwen vanuit de organisatie. Generatie op generatie weet het bedrijf de boventoon te voeren op de consolemarkt en ook nu houdt het eenzelfde strategie aan. Het verwacht het komende jaar stabiele groei te zien in de verkoop van PlayStation 4’s, en houdt daarbij rekening met een dalend operationeel inkomen vanwege een verwachte vermindering in vraag naar de PlayStation 3. Sony’s enige zorgenkindjes zijn de PlayStation Vita en PS TV.

Microsoft kan terugkijken op een sterke prestatie tijdens de feestdagen, maar een wat tegenvallend begin van het jaar. Het Amerikaanse bedrijf lijkt met de Xbox One weinig slagen te slaan buiten de Verenigde Staten. Voor Microsoft is het vooral de kwestie of het management genoeg focus op gaming weet te leggen. Het bedrijf ziet de meeste groei in cloud-initiatieven als Office 365, Azure en Dynamics CRM Online, waardoor de nadruk op gaming achterblijft. In hoeverre Microsoft bereid is om meer geld te pompen in de gamingdivisie is afwachten. De jaarcijfers die over een paar maanden uitkomen, bieden wellicht meer inzicht. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou