Over een paar dagen liggen alle versies van FIFA 2004 in de winkels en kunnen we gaan bekijken of EA Sports alle mooie verhalen ook daadwerkelijk waar maakt. In de tussentijd sprak Gamer.nl met Martijn van der Meulen, de online marketeer van Electronic Arts, over de inhoud van de game, hoe het met de serie verder moet en de uitslag van Schotland - Nederland.

Bedankt dat je even de tijd wil nemen om een paar vragen vanaf onze kant te beantwoorden.

Gamer.nl: Allereerst, wie ben je en wat voor functie heb je voor / binnen FIFA 2004? Martijn: Ik ben Martijn van der Meulen en specifiek voor FIFA Football 2004 regel ik hoofdzakelijk de online marketing van de game in de Benelux. Daarnaast ben ik momenteel erg druk met het online gaming verhaal van de Playstation2. Gamer.nl: Met FIFA 2003 leek een goede stap in de richting van realiteit gezet te worden, hoe borduurt FIFA 2004 hier op verder? Martijn: FIFA Football 2004 is in een hoop opzichten een bredere en diepere game geworden. Ditmaal zijn er nog meer officiële teams toegevoegd (met uiteraard onze eigen Holland Casino Eredivisie!) en zul je zien dat het spel nog authentieker is dan voorheen. Echte namen, echte teams, echte tenues, een must voor alle gamers. Daarnaast zijn er een hoop dingen erg uitgediept, zo is er ditmaal een 'career mode' toegevoegd die je een willekeurige club laat kiezen uit een van de divisies en waarbij je zelf met deze club moet proberen om binnen vijf jaar tot de top te behoren.

Ook is er een 'training mode' aan het spel toegevoegd dat uitermate geschikt is om te oefenen in o.a. het nieuwe Off-the-Ball Control. Off-the-Ball stelt je in staat om de controle te nemen over een speler die niet aan de bal is, op die manier kun je perfecte een-tweetjes maken en kun je de bal veel beter vooruit spelen. Desondanks een systeem dat wel een hoop training vereist en dit is dan ook een feature dat het erg goed zal doen bij de echte hardcore gamers en de FIFA-fans.

Nog een ander punt is dat we de game dit jaar een vaste speelsnelheid hebben gegeven die een stuk langzamer (en dus realistischer) is dan in de vorige edities van FIFA Football. Het hele pass-systeem is een heel stuk beter uitgewerkt en er is dit jaar een compleet nieuwe animatie-engine gebouwd zodat de individuele animaties van de spelers nog soepeler op elkaar aansluiten.

Had ik daarnaast al de exclusieve online speelfunctie in de Playstation2 versie genoemd en het feit dat bijvoorbeeld de kleren van de spelers nu ook smerig worden?

Gamer.nl: Het publiek van FIFA 2004 is vrij mainstream, welke features moeten voor het beamen van deze doelgroep zeker in de game zitten volgens jou? Martijn: Ik denk dat iedereen uiteindelijk een zo goed mogelijke game wil en dat dit niet specifiek geldt voor een mainstream of hardcore gamer. Wat ik persoonlijk wel denk is dat het grootste gedeelte van de hardcore gamers eigenlijk puur naar de gameplay kijkt en de mainstream gamer meer naar het totaalbeeld van een game. FIFA Football levert op een hoop vlakken gemiddeld tot uitzonderlijk goede resultaten als je kijkt naar de authenticiteit, de speelbaarheid, de beelden die de game laat zien, de online speeloptie op de Playstation2 en PC en de sfeer die je op de grasmat in de game terug vindt. Dit verklaart niet alleen het grote success van de game maar het is ook iets waar op voort te borduren valt en waarbij dan ook te merken valt dat er steeds meer hardcore gamers kiezen voor FIFA Football. Gamer.nl: Op de Playstation 2 en PC kan er online gespeeld worden, zijn er nog nieuwe modes in vergelijking met vorig jaar? Martijn: Online zal het mogelijk zijn om mee te doen aan toernooien, offline hebben we nu een geheel nieuwe 'career mode' toegevoegd voor iedereen die denkt het in zich te hebben om een team naar de top te leiden. Gamer.nl: In FIFA 2003 was de Nederlandse competitie niet vertegenwoordigd. Kun je nog één keer duidelijk uitleggen waarom niet en waarom we in '04 wel aan de slag kunnen met de Nederlandse profs? Martijn: Het is een vrij lang verhaal maar hoofdzakelijk komt het er op neer dat niet alle licenties geregeld zijn via een centrale organisatie in Nederland. Hierdoor moet er per club en in sommige gevallen ook per speler onderhandeld worden voor de correcte licentie en dit was iets dat door een hoop factoren gewoon niet te realiseren viel. Dit jaar is dat ons wel gelukt en we zijn er dan ook erg blij mee dat je als Nederlandse gamer nu gewoon voor je eigen favoriete voetbalclub uit de HCE kunt kiezen.