De game-industrie is een florerende handel die als geen ander evolueert op allerlei verschillende niveaus. Met de immense opkomst van social games, mobile games, indie games en casual games zijn vele innovaties geboren. Creativiteit lijkt het steekwoord voor de successen van de afgelopen jaren, maar als nieuwe ondernemer is het natuurlijk niet alleen belangrijk om creatief te zijn. Kennis over de context van apparaten, de perceptie van marketing of de uitvoering van bepaalde business-modellen zijn bijvoorbeeld aspecten die de creativiteit een goede basis geven. Er komt logischerwijze veel kijken bij het succesvol maken van een game. Tijdens Festival of Games kunnen ondernemers en andere geïnteresseerden de kennis opnemen van negentien vooraanstaande personen in de game-industrie.

Free to play het nieuwe Triple AAA?

Één van de trends die de afgelopen jaren flink is gegroeid is free to play. Niet alleen is het een populair businessmodel geworden, het is ook geaccepteerd als een serieuze vorm van gaming. Vrijwel elk groot bedrijf heeft een titel die gratis te spelen is en die qua support niet behandeld wordt als een ondergeschoven kindje. Ubisoft heeft bijvoorbeeld met The Settlers Online een succesvolle gratis game in handen die een significant deel van de inkomsten bepaalt. Benedikt Grindel en Christopher Schmitz zijn beide werkzaam bij het Duitse Ubisoft Blue Byte als respectievelijk Head of Live Operation en Head of Production. Zij zullen vertellen over het internationale succes van The Settlers Online en de problemen en oplossingen tijdens de ontwikkeling van de game.

Volker Dressel is eveneens een belanghebbende bij de trend van free to play. Volgens hem is het succes van de spelopzet tevens te danken aan de opkomst van cross-platform gaming. Games hoeven niet meer gedownload te worden en kunnen vanaf vrijwel elk scherm gespeeld worden, zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Zelf werkt Dressel als Chief Marketing Officer bij het Duitse Innogames, een bedrijf dat een zestal gratis online games publiceert met wereldwijd meer dan 75 miljoen spelers. Hij vertelt onder andere over de voor- en nadelen van cross-platform en hoe bedrijven het beste om kunnen gaan met de fragmentatie van platformen.

The Settlers Online

Het geheim achter mobile en social gaming

In twee jaar tijd kent iOS meer games dan alle consoles bij elkaar. Per maand worden er ruim een miljard downloads gepleegd van de iOS Appstore. Dat zijn tegelijkertijd harde en verleidende cijfers. Het risico is groot als app slechts een nieuwe boom te worden in een enorm regenwoud, maar ben jeeen uitblinker, dan spreek je meteen een miljardenpubliek aan. Gert Jan Spriensma is iemand die als analist werkt voor Distimo, een bedrijf dat alle grote app stores analyseert. Hij vertelt over de belangrijkste trend op het gebied van mobiele games en hoe bedrijven hun spellen op elk platform het best kunnen manifesteren.

Naast mobiele apparatuur is ook Facebook een belangrijk nieuw platform, vooral uiteraard voor games met een sociale uitstraling. Degene die inzichten brengt op het sociale vlak is Alex Dale. Hij voorziet de marketing van King.com, een online platform waar tientallen casual games gespeeld kunnen worden. Hij zal niet alleen vertellen over zakelijke strategieën die het best werken voor social games, maar ook uitvoerig ingaan op de mogelijkheden om een krachtige en actieve spelersbasis te behouden.

Een interessante spreker voor de ontwikkeling en optimalisatie van mobiele en sociale games is Alexander Krug. Hij werkt als Managing Partner bij Softgames, wederom een Duits ontwikkelingsbedrijf dat zich richt op mobiele en online games. Het is daarnaast bijzonder dat zij gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen met HTML5. Daarom is Krug aanwezig om de voordelen van die ontwikkelingstaal voor te dragen

.

Een mooie tegenhanger van het fenomeen HTML5 biedt Alexander Karpovich, CEO van AlternativaPlatform. Met zijn bedrijf beheert hij onder andere Alternativa3D, een op Flash-3D gebaseerd ontwikkelingsmodel dat voor iedere gebruiker beschikbaar is. Tevens is hij de beheerder van Tanki Online, een online 3D-multiplayergame die gebouwd is op de engine van Alternativa. Op het festival zal hij vertellen over de historie van zijn bedrijf en de praktische ervaringen die hij leerde tijdens het ontwikkelen van Tanki Online.

 

Manifisteren als indie developer

Van nature wordt gedacht dat indiegames makkelijk gepubliceerd kunnen worden op alle platformen behalve op de consoles. Sony, Microsoft en Nintendo hebben echter doorgekregen dat digitale games een noemenswaardig deel van de markt innemen en het daarom niet vreemd is om het publiceren van indiegames op consoles makkelijker te maken. Één bepaalde verantwoordelijke daarin is Allessandro Bovenzi. Hij werkt onder andere als aanspreekpunt van Sony Europe voor ontwikkelaars en bemiddelt de publicatie van indiegames op het digitale platform van Playstation. Tijdens zijn lezing zal hij alle facetten uitleggen van het succesvol publiceren van digitale games op een console.

Een ander dilemma voor de gemiddelde indie developer is de balans tussen commercie en een artistieke uitstraling. Het optimaliseren van het ene resulteert daarbij vaak in het verliezen van het andere. Eyal Rabinovich is mede-oprichter en VP Marketing van MoMinis, en helpt ontwikkelaars bij het uitzetten van die balans. Zijn bedrijf functioneert als platform waar games gemaakt, gepubliceerd en gespeeld kunnen worden en geeft veel aandacht aan analyses en statistieken om de relatie tussen vraag en aanbod te versterken.

Zakelijke orde

Zoals een snel paard geen goede ruiter maakt, is een goede ontwikkelaar niet meteen een goede verkoper van een game. Gelukkig is de markt breed en zijn er veel innovatieve mogelijkheden om een game financieel op gang te krijgen. Om inzichten te geven in de verschillende mogelijkheden van de zakelijke markt komt Ard Bonewald met tien overlevingstips voor games. Zelf werkt hij bij Gamehouse, een online platform voor online, mobiele en pc-games, als strategic/game design consultant.

Een andere zakelijke mogelijkheid is crowdfunding, een populair systeem waarbij het publiek het project financieert. Vooral het succes van Tim Schafer heeft van crowdfunding een grote hype gemaakt. Korstiaan Zandvliet is degene die meer zal vertellen over deze trend en uitlegt hoe je ‘m succesvol kan gebruiken. Daarbij zal hij anticiperen op de lancering van Gambitious, een platform voor crowdfunding dat zich specifiek richt op games. Zelf is hij de mede-oprichter van Symbid, een bedrijf dat starters helpt met het financieren van een nieuw bedrijf door onder andere een vorm van crowdfunding.

Peter Warman en Angelina Bayer zullen daarnaast vertellen over andere nieuwe mogelijkheden om een game in de markt te brengen. Warman werkt bij Newzoo, een internationaal bedrijf dat zich toespitst op het verzamelen van marktinformatie en het geven van advies aan bedrijven in de game-industrie. Bayer werkt daarnaast voor Kabam, een bedrijf dat online games creëert voor Facebook, als onderzoeker van nieuwe markten. In combinatie geven ze een lezing over zowel de westerse als nieuwe opkomende industrieën. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar twee flink groeiende markten: Turkije en Polen.

Een andere interessante en bijzondere spreker is Melinda Jacobs, CEO van Flight 1337. Zij is gespecialiseerd in gamification, een zakelijke strategie die gaat over het integreren van een spelelement in niet game-gerelateerde producten. Een herkenbaar en populair voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Foursquare, een applicatie waar mensen prijzen kunnen verdienen door in te checken op verschillende plekken. Jacobs zal tijdens haar lezing vertellen over de psychologie achter de strategie en de manieren waarop het toegepast kan worden.

Inherent aan rechtzaken staan rechten en inherent aan rechten staat natuurlijk een advocaat. Dr. Leonhard Reis vertelt tijdens zijn lezing over de bescherming van trade secrets, informatie die geheim wordt gehouden omdat er economisch geprofiteerd kan worden van die geheimhouding. Er wordt daarbij ook ingegaan op de eventuele verkoop van een dergelijk geheim of de licentie ervan en de vermindering van alle mogelijke risico’s.

Om het zakelijke plaatje af te maken en internationaal succes mogelijk te maken is er de noodzaak van lokalisatie. Daarbij gaat het niet alleen om het aanpassen van de taal, maar ook om culturele aanpassingen. Specialist van dit onderwerp is Richard van der Giessen, directeur en oprichter van U-Trax, een lokalisatiebedrijf dat onder andere Uncharted en Heavy Rain lokaliseerde. Hij zal vertellen over het belang van lokalisatie en de manier waarop games kunnen worden ontwikkeld waarna ze makkelijker gelokaliseerd kunnen worden.

De filosofieën van innovatie

In een tijd waarin iedereen de beschikking heeft over meerdere schermen behandelt men de tv veelal als secundair scherm. Onzin, vinden Jeroen Elfferich en Mark Sorrell dat. Zij zullen ingaan op de belangrijkste punten van de televisie en hoe die punten kunnen zorgen voor een nieuw perspectief op interactiviteit. In plaats van gamification hebben ze het daarbij over de term telification, wat in feite betekent dat aan games elementen toegevoegd worden die van de tv zo een sterk tijdrovend medium maken. Denk daarbij aan de kracht van een lineaire ervaring , een gelijktijdige uitzending en een passieve manier van kijken.

Een laatste en hele speciale toevoeging aan het arsenaal van sprekers is David Bryant, de Creative Strategist van Google. Hij zal tijdens zijn lezing praten over de innovaties van Google en de talloze projecten die er gaande zijn. Naast werknemer van Google is Bryant ook onderdeel van X Media Lab. Dat bedrijf richt zich op het helpen van bedrijven om hun eigen creatieve ideeën op de markt te brengen. Innovatie staat centraal tijdens deze lezing en Bryant zal uitleggen hoe innovatieve concepten het beste in de markt gebracht kunnen worden