Bane alert!

De setting van Tabula Rasa is geplaatst in de toekomst. De planeet Aarde wordt ruw verstoord wanneer er een invasie van buitenaardse wezens gesignaleerd worden. Deze indringers worden Bane genoemd en zijn cyborgs. Ze hebben twee heel nare eigenschappen. Allereerst kunnen ze materiaal en energie warpen waarmee ze hele grote wapens kunnen vervaardigen. Vervolgens kunnen ze ook de doden tot leven wekken en deze weer het slagveld opsturen. Geen pretje dus, die Banes!

Uiteraard laat de Aarde dit niet over zijn kant gaan en er wordt een militaire macht opgericht, de Allied Free Sentients (ASF), die tot doel heeft de Bane te vernietigen. Als speler sluit je je bij de ASF aan en sta je klaar om te schieten, want ook jij hebt een traumatische ervaring opgelopen door een aanvaring met de Bane. Dood moeten ze! Bij de ASF zitten verschillende bewoners van diverse planeten die ook allemaal onderdrukt worden door de Bane. Deze planeten hebben allemaal een soort wormholes waardoor ze gemakkelijk naar elkaar toe kunnen reizen en elkaar op die manier kunnen helpen.

 

Een eigen huis...

Wat wil een MMO speler nou het liefst (naast een toffe epic gear)? Een eigen plek op de server, een huis, je casa, je stekkie...! Tabula Rasa biedt dit bij het starten met de game direct aan de speler. Iedereen krijgt een stukje drijvende aarde waarop je je huis kunt inrichten zoals je wilt. Je hoeft gelukkig niet bang te zijn dat je stulpje door andere spelers kapotgemaakt kan worden, want iedere woning is 'instanced', wat betekend dat het niet direct op de server staat.

Foreas en Arieki

In het interview met Starr Long kwam naar voren dat de game twee planeten zal kennen (hoewel we online hebben gelezen dat dit er drie zouden zijn, who knows?). De twee planeten zijn zeer verschillend en spelers zullen dus voldoende afwisseling kennen. Foreas is voornamelijk een planeet vol met bosrijke omgevingen. De planeet is vernoemd naar het buitenaardse ras die 'Foreans' heten en die op die planeet zijn geplaatst toen hun oorspronkelijke planeet door haar natuurlijke bronnen heen was. De Foreans strijden tegen de Bane. De andere planeet is die van Arieki, een ruwe wereld met veel lava, geisers en vreemde weersomstandigheden. Het ras dat leeft op Arieki zijn de Brann en ook zij strijden tegen de Bane.

Ethische beslissingen

Tabula Rasa introduceert een heel voor de hand liggende feature die andere MMO's eigenlijk nog nooit hebben gebruikt. In Tabula Rasa begint iedereen met dezelfde klasse. Je bent allemaal een freedom fighter van de ASF en pas in de loop van de game zul je kunnen kiezen welke richting je op wil met je personage. Logisch, want vaak weet je niet aan het begin van een spel wat een bepaalde klasse of beroep inhoudt, dus lijkt het inderdaad niet logisch om al direct hierin een keus te moeten maken want wel het gebruik is bij de meeste MMO's.

Pas op level 10 zul je als speler een eerste beslissing maken voor jouw verloop van het spel. Gedurende die negen levels zul je kennismaken met de klasses waaruit je kunt kiezen zodat je rustig kunt bekijken welke klasse het beste bij je past. Op level 25 krijg je als speler de keus om een tweede klasse erbij te kiezen. Dit is overigens uniek in MMO-land! Doordat je alle mogelijkheden van je eerdere klasse behoudt, zul je in combinatie met de mogelijkheden van je tweede klasse interessante combinaties kunnen maken. Level 50 zal het hoogst haalbare level zijn voor spelers, en dat schijnt niet gemakkelijk te zijn.

Tijdens de game zal de speler gedwongen worden zich bij missies en keuzes goed achter het oor te krabben. De game is namelijk doordrenkt van morele keuzes die je moet maken. Dit is de kracht van de game, want door deze keuzemogelijkheid heb je veel meer het idee dat het je invloed hebt op het verhaal en dat je niet simpelweg een uitgestippelde lijn doorloopt. Zo is er bijvoorbeeld een missie waarbij je een bepaald medicijn in je handen gedrukt krijgt. De missie vertelt je dat de soldaten dit medicijn nodig hebben omdat ze moe zijn en daarna beter kunnen schieten. Jij weet echter ook dat patiënten in het ziekenhuis beter zouden kunnen worden wanneer ze dat medicijn toegediend zouden krijgen. Wat kies je? En wat is de invloed van je keus op de rest van de game?

Samenwerken met de NPC's?

Tabula Rasa onderscheidt zich van andere MMO's door de dynamiek die in het spel zit. Het tempo ligt stukken hoger als dat we gewend zijn. Spelers kunnen zich heel snel voortbewegen en door de wormholes gaat dit nog een stukje sneller. Lekker, want dan hoef je niet hele saaie stukken af te leggen om van A naar B te komen. De wereld waarin je speelt is ook dynamisch. Dit betekent dat de wereld aan veranderingen onderhevig is. Overal zul je 'battlefields' tegenkomen waar je tegen de Bane zult vechten. Niet alleen jouw ras bevecht de Bane, ook de NPC's in de wereld strijden tegen die gasten. Dit is enerzijds handig, want ze zullen je vaak genoeg helpen, maar soms zullen de NPC's ook in je nadeel werken. Spelers vechten om zogenaamde 'control points', dit zijn punten in de wereld die spelers nodig hebben. Denk aan medische posten waar je je speler kunt genezen of waar je benodigdheden om te overleven kunt halen. Maar control points zijn ook belangrijk voor het verkrijgen van missies of zelfs het ressurecten van je lichaam als je gedood bent. Het kan dus best dat je de ene keer met de humans flink aan het winnen bent op een bepaald battlefield en dat de volgende keer dat je inlogt je je het heel moeilijk zal krijgen omdat de control points door anderen zijn ingenomen.

LOI cursus voor Logos

Ontwikkelaar Destination Games heeft extra diepte in de game willen stoppen door spelers de mogelijkheid te geven een taal te leren. Wees niet bang, je krijgt geen toetsen! Logos is in Tabula Rasa een taal die bestaat uit symbolen. Door de taal te leren kun je superkrachten verkrijgen of bepaalde maps unlocken. Deze taal benadrukt goed de titel van het spel. Tabula Rasa betekent in het Latijn 'onbeschreven blad' en is een term die in de psychologie veel gebruikt wordt om aan te geven dat onze geest in het begin leeg is en bij elke gebeurtenis voller raakt en daardoor een persoon vormt. Ook met Logos begin je als speler blanco. De taal ken je niet en deze zul je in het spel moeten leren. De krachten die met Logos verkregen kunnen worden kunnen klasse specifiek zijn maar anderen gelden voor iedereen. Superkrachten zijn onder andere bliksemaanvallen, sprinten, versterking van armor of wapens en verschillende types vergif die je als kracht kunt gebruiken. Richard Garriott is de bedenker van het hele Tabula Rasa universum en Logos is dan ook van zijn hand. Het is niet de eerste keer dat Garriott een compleet nieuwe taal verzint. Voor Ultima Online verzon hij de 'runic' taal die afstamt van de runen. Logos is compleet anders en bestaat uit verschillende symbolen die betekenis hebben.

Klonen

Iedereen die MMO's speelt kent wel het moment waarop je eigenlijk een beetje genoeg van je personage hebt. Je hebt misschien het verkeerde beroep gekozen of had toch eigenlijk liever wat agressiever willen zijn. In Tabula Rasa vormt dit geen probleem meer want op bepaalde punten in de game kun je een kloon van je personage maken. Met die kloon kun je dus verder spelen op een andere manier dan je eerst deed. Je kunt je personage compleet veranderen; geslacht, kleding, klasse en uiterlijk. Het enige dat niet verandert is je achternaam zodat andere spelers wel een beetje in de gaten kunnen houden hoeveel klonen er van een personage rondlopen. Het klonen is vooral handig in situaties waarbij je een keus moet maken. Door een kloon te maken kun je de verschillende opties onderzoeken en doorgaan met wat jij het leukst vindt.

Combat systeem en wapens

Tabula Rasa vraagt een actieve houding van spelers. Dus niet simpeltjes een beetje op je muisknop klikken en daarmee al je moves maken, nee, hier is tactiek vereist! In het combat systeem van de game zal er een duidelijk verschil zijn tussen staan op kruipen. Wanneer je kruipt ben je kwetsbaarder voor de vijand, maar kun je wel weer preciezer toeslaan. Ook bewegen en stilstaan, maken een groot verschil want logischerwijs zul je eerder geraakt worden als je stilstaat. Uiteraard helpt duiken en cover zoeken goed. De wapens in Tabula Rasa hebben unieke features die weer tegen verschillende vijanden gebruikt kunnen worden. Zo zijn er wapens die elektriciteit, vuur, ijs, elektromagnetische pulsen en ga zo maar door. Elke klasse heeft weer andere specialiteiten.

Multiplayer

Hoewel Tabula Rasa prima in je eentje te spelen is, biedt de game meer fun wanneer je met meerdere spelers aan de slag gaat. In teams, zogenaamde squads, kun je missies volbrengen of strijden tegen de Bane. Je kunt je als speler ook aansluiten bij een clan (of zoals het in World of Warcraft heet; een guild) en met deze groep mensen de oorlog verklaren aan een andere clan. Door middel van voice-chat kun je gemakkelijk met elkaar praten. Deze voice-chat zit al in de game ingebouwd, dus je hoeft geen ingewikkelde programma's hiervoor te installeren, erg handig! Uiteraard zullen er ook instances aanwezig zijn waarbij het verhalende aspect het belangrijkst is. Onderling zullen spelers niet hoeven te vechten voor de loot, deze wordt namelijk over alle spelers verspreid.

Starr Long heeft ons in het interview een duidelijke kijk gegeven op de speelwereld van Tabula Rasa. Het is duidelijk dat Destination Game niet de makkelijkste weg kiest en zeker gaat voor nieuwe gameplay-elementen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen en we zijn dan ook zeer benieuwd hoe dit uiteindelijk zal werken in de gamen.

Tabula Rasa staat gepland voor september van 2007. Spelers zullen na aankoop van de game maandelijks een x bedrag betalen om te kunnen spelen. Dit zal of door middel van online betaalmiddelen gaan en/of door middel van een kaart.