Vaak genoeg hoor je mensen klagen over het geringe aantal game-ontwikkelaars in Nederland. Veel verder dan Davilex, Triumph en XIII Productions komen de meesten vaak niet. Er zijn echter nog een aantal andere bedrijven die zich ook bezig houden met spellen maken, maar dan op een wat kleinere schaal: de handhelds. Een van deze bedrijven is Engine Software, gelegen in het Achterhoekse Doetinchem. Naast een prachtige voetbalclub die elke achterhoeker blij maakt met spannend degradatievoetbal worden er dus ook computergames gemaakt. Hoewel Engine Software bij de meesten misschien niet bekend in de oren klinkt, hebben ze toch meegewerkt aan een hele reeks PC en Gameboy Color en Gameboy Advance spellen voor verschillende grote uitgevers. Aangezien Doetinchem zowat in mijn achtertuin ligt, besloot ik op mijn fietsje te stappen en eens te gaan kijken wat ze daar zoal uitspoken.

Engine Software is opgericht in 1995 toen een groepje hobbyisten die samen een MSX clubje hadden besloten om een volwaardig bedrijf te beginnen. Het is van 2 full time medewerkers gegroeid tot een bedrijf waar 10 mensen full time aan een aantal leuke games werken. Ze hebben voor de PC vooral een aantal budget titels en localisaties gedaan voor onder andere Mind Multimedia, ECI en Pride Interactive. Voor de handheld hebben ze onder andere SpongeBob voor de GBC en Power Rangers voor de GBA op hun naam staan, beide uitgegeven door THQ. Momenteel hebben ze de budgettitels Shoarma Racer en Euroman voor de PC voltooid en werken ze aan een aantal GBA spellen, waaronder een voor Activision UK waar ook een filmlicentie aan vast zit.

Daarnaast zijn het echte mannen die er werken bij Engine, dus hebben ze ook een aantal erotische games in productie. Zo wordt hun Pac-Man clone Euroman omgegoten naar een erotische versie waarin je als dildo over de wallen moet waggelen (dit spel wordt niet onder het Engine Software label uitgebracht trouwens). Ze werken ook aan een erotisch spel voor de Pocket-PC, zodat zakenlui die door hun vele werk thuis niet aan hun trekken komen zich onderweg met hun zakelijke aparatuur kunnen vermaken.

Het gebouw van Engine Software is grouw en zakelijk, maar van binnen heerst er die lekkere rommelige sfeer die precies overeen komt met wat je van een gamebedrijf zou verwachten. Het hele kantoor omvat een kamer waarin 10 mensen zich achter hun bureau's zetelen met het bekende geruis van computers op de achtergrond. Daarnaast is het kantoor gevuld met de nodige keyboards, posters van computergames en mooie dames, dozen van computergames (en helaas niet van mooie dames) en zelfs een heuse redeemer.

Na gezellig wat rond gekeken te hebben en enkele demonstraties gevolgd te hebben van hoe je een mevrouw nu het beste in een hoofdmenu van een spel fotosoept, was het tijd voor een interview met Ruud van de Moosdijk, een van de oprichters van Engine Software.