Een terugblik op de chaos van The War Z | Gamer.nl

Een terugblik op de chaos van The War Z | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

15 oktober 2012: De bèta van The War Z begint

Het startschot van The War Z. De eerste gamers, in bezit van een Legend- of Pioneer-pakket, kunnen vanaf deze datum beginnen met de Zombie-MMO. Amper een dag later verschijnt het eerste kleine smetje op het blazoen. De gebruiksvoorwaarden van het spel zijn vrijwel letterlijk gekopieerd van League of Legends. 

28 november 2012: Willekeurige spelers worden geband

Vervolgens maken we een sprong in de tijd. The War Z is inmiddels voor een grotere groep gamers beschikbaar. Hoewel veel mensen enthousiast zijn over het spel, borrelen er steeds meer frustraties op binnen de community. Zo is er sprake van val pelers en blijkt ontwikkelaar Hammerpoint ‘vergeten’ te zijn te communiceren dat er deels betaald moet worden voor een nieuw clansysteem.

Voormalig forummoderator DevinH gooit vervolgens olie op het vuur en meldt dat Hammerpoint The War Z op de artwork na, gekopieerd zou hebben van The War Inc. Ook bant de ontwikkelaar volgens de ex-moderator willekeurig spelers omdat de studio er vanuit gaat dat spelers het spel toch wel voor een tweede keer aanschaffen. Als laatste zou de ontwikkelaar van plan zijn na een half jaar de stekker uit het spel te trekken. 

19 december 2012: Een misleidende beschrijving

Of alle negativiteit nu terecht is of niet, op 18 december 2012 wordt The War Z eindelijk officieel uitgebracht op Steam. Spelers kunnen het spel aanschaffen en aan de slag in de verschillende werelden die de game rijk is. Hoewel, werelden… Ontwikkelaar Hammerpoint blijkt opnieuw geen sterke communicator te zijn en publiceert een ronduit foutieve beschrijving van het spel op Steam. Zo worden meerdere grote werelden, een capaciteit van honderd spelers, het huren van privéservers en meer beloofd. Deze features zaten niet in de release.

Excecutive producer van de game, Sergey Titov, reageert vervolgens in een controversieel interview met Gamespy weinig begripvol op de misleidende teksten op Steam. “Online games zijn een levende ademende ‘game service’. Het is geen product in een doos dat je eenmalig koopt.” Verder legt Titov de schuld voor de verwarring omtrent de foutieve beschrijvingen niet bij zichzelf, maar bij de onoplettendheid van de gamer, die de “details niet zou checken”. Gelukkig geeft de leidinggevende van Hammerpoint aan dat er voor ontevreden gamers een manier is om hun geld terug te vragen. 

20 december 2012: The War Z verdwijnt van Steam

Niet alleen de spelers lijken genoeg te hebben van ontwikkelaar Hammerpoint, ook Valve heeft het gehad. "Van tijd tot tijd kan er een fout worden gemaakt en dat is gebeurd met het voortijdig te koop aanbieden van The War Z via Steam. We bieden onze excuses aan en hebben tijdelijk het verkopen uitgeschakeld, totdat we tijd hebben om met de ontwikkelaar te werken en we vertrouwen hebben in een nieuwe build."

Een besluit van Valve dat ongetwijfeld gevoed werd door de negatieve publiciteit die ontstond na het besluit van Hammerpoint om de spawntijd te verlengen tot vier uur en vervolgens een optie aan te bieden om tegen betaling direct terug te kunnen komen met een ander personage.

24 december 2012: Trademark-problemen

Vlak voor kerst ligt er nog meer slecht nieuws voor Hammerpoint op de loer. Zo blijkt de naam The War Z volgens de United States Patent and Trademark Office (USPTO) te veel overeenkomstig te zijn met de merknaam The World War Z, een trademark van Paramount Pictures. Hoewel Sergey Titov tot op heden ontkent dat de trademark voor The War Z ingetrokken is, blijft de twijfel over Hammerpoints profe ionaliteit weer groeien.

28 december 2012: Een excuusbrief van Titov

In een forumpost gaat Titov in op de negatieve respons die The War Z en Hammerpoint ten deel zijn gevallen. Hij neemt de schuld van een “gebrek aan communicatie” over de toekomstige plannen op zich. "Ik werd arrogant en verblind door het vroege succes en de snelle groei van The War Z, de toenemende spelersaantallen, cijfers die we kregen uit enquêtes, et cetera. En ik koos ervoor om de zorgen en vragen van deze leden van de community en van anderen te negeren. Deze fout rust volledig op mijn schouders en ik ben die mondige minderheid dank verschuldigd en geef toe dat ik ze eerder aandacht had moeten schenken."

4 januari 2013: Cyberaanvallen en Steam-problemen

Ook in het nieuwe jaar komt The War Z weer slecht in het nieuws. Verschillende vormen van kwaadaardige aanvallen teisteren de servers van de Zombie-MMO. Naar verluidt gaat het hier onder andere om DDOS-aanvallen. Hoewel dit inmiddels opgelost lijkt, kampt Hammerpoint nu met DRM-problemen op Steam, waardoor verschillende gamers het spel niet kunnen spelen.

2013: En nu?

Hoewel we graag positief het nieuwe jaar in hadden willen gaan, krijgen de The War Z-fans het al snel voor hun kiezen. Gelukkig kunnen we in januari eindelijk servers huren en krijgen we te maken met Stronghold-maps die de gameplay aanzienlijk veranderen. Daarnaast krijgen we meer barricadetypes en manieren om de Strongholds aan te pa en. Voor de maanden februari en april houdt Titov het vooral bij de redelijk algemene belofte van meer, meer en nog meer. 

Hoewel deze beloftes mooi zijn, is het belangrijk niet te vergeten dat dezelfde ontwikkelaar veel gamers lang in de kou heeft laten staan en keer op keer niet adequaat en snel reageerde op problemen. Toch is ondanks alle commotie The War Z wel degelijk een intere ant spel (54 in onze top 100). Niet alleen omdat de insteek veel potentie heeft, ook omdat het een prachtige casus is voor elke onafhankelijke ontwikkelaar. Hoe ga je om met snel succes en manage je verwachtingen? Vragen die bij Hammerpoint ongetwijfeld nog vaak op de agenda zullen staan. Laten we hopen dat de studio er een antwoord op vindt,


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou