In wezen is BattleForge een gewone RTS waarbij het zaak is om met de juiste eenheden de vijand te lijf te gaan. Waar het spel echter radicaal afwijkt van de rest is de toevoeging van kaarten (cards). Deze kaarten bieden de speler een breed aanbod aan verschillende types eenheden, gebouwen en spreuken (spells) waardoor BattleForge in veel opzichten lijkt op het bekende kaartspel Magic. De gameconversies van het spel waren echter bijzonder matig, omdat ze vaak te statisch speelden voor een videogame. EA Phenomic heeft daarom goed gekeken naar het verleden van Magic en BattleForge vervolgens een stuk aantrekkelijker gemaakt.

Aantrekkelijker wil echter niet zeggen dat de game ook toegankelijker is gemaakt. Daar lijkt het op dit moment in ieder geval niet op. Vandaar dat we jullie ook een stoomcursus BattleForge geven, zodat je direct ten strijde kunt trekken wanneer de game uitkomt .

Deck met kaarten

Zoals gezegd is het belangrijkste onderdeel in BattleForge je deck met kaarten. Zonder kaarten heb je geen beschikking over eenheden, spells en gebouwen. De kaarten komen in zogenaamde Booster Packs per achttal, met daarin vijf Commons, twee Uncommons en één Rare of Ultra-Rare. De Common- en Uncommon-kaarten komen het meeste voor in een Booster Pack en dus ook in het spel. Vergis je echter niet, ondanks de 'lage' waarde zijn ze onontbeerlijk om een potje BattleForge winnend af te sluiten. De Rare- en Ultra-Rare Cards worden slechts mondjesmaat beschikbaar gesteld en geven de speler bijzondere en opvallende krachten.

Nieuwe kaarten kun je aanschaffen door middel van Battle Points. Een booster pack kost 250 punten, of 1250 punten voor zes booster packs. Battle Points kun je op meerdere manieren verkrijgen. De eerste is door ze te kopen via de website van BattleForge of de EA Store. Voor 19,99 euro krijg je 2000 punten, maar je kunt ook pakketten met minder punten aanschaffen (500 en 1000). De tweede manier om Battle Points te verkrijgen is door het doorverkopen van je oude, ongewilde kaarten via een in-game veilinghuis. Uiteraard bepaalt hier de wet van vraag en aanbod wat je voor je kaarten terugkrijgt.

Elementen, energie en monumenten

Het thema van het spel en de rode draad door de gameplay zijn de vier elementen: Fire, Frost, Shadow en Nature. Alle kaarten in het spel behoren tot een van deze vier elementen en hebben krachten die passen bij het element. Uiteraard heeft ieder element zijn of haar zwakke plekken en het is aan jou om uit te vinden hoe je die het beste benut. Tot zover niets opvallends wat betreft de vergelijking tussen BattleForge en Magic. Om BattleForge echter wat spannender en dynamischer dan Magic te maken, zul je in de game op zoek moeten gaan naar Power Generators en Monuments. Twee onderdelen die de gameplay van BattleForge een stuk interessanter maken.

Om een kaart daadwerkelijk te gebruiken, heb je namelijk twee dingen nodig. Ten eerste moet je over voldoende energie beschikken om een eenheid op te roepen of om een spell uit te voeren. Energie haal je uit Power Generators die je zelf kunt bouwen. Bouw er echter niet teveel, omdat je er zeker van moet zijn dat je ze te allen tijde kunt verdedigen. Wanneer je midden in een aanval zit en de vijand schakelt een of meer generatoren uit, dan kan dat wel eens catastrofale gevolgen hebben. Wil je daadwerkelijk een eenheid of gebouw naar het speelveld halen dan heb je naast voldoende energie ook Orbs nodig. Orbs vind je op Monuments die je zelf ook kunt uitrusten met een Frost-, Fire-, Shadow- of Nature-orb. Monuments kun je jammer genoeg niet zelf bouwen en net als de tegenstander zul je moeten knokken voor de beschikbare Monuments.

Kortom: om überhaupt eenheden naar het slagveld te brengen, heb je Power Generators nodig en Orbs. De eerste kun je bouwen, de tweede vind je op beperkt beschikbare Monuments.

Hoe je deck te gebruiken

Deze manier van spelen maakt van BattleForge een soort kruising tussen Magic en Company of Heroes en is daardoor bijzonder aantrekkelijk om te spelen. Je succes valt of staat echter met de samenstelling van je Deck. Met de Fire-kaarten kun je eenheden oproepen die bijvoorbeeld erg geschikt zijn voor de aanval en totale vernietiging van de vijand, maar zijn erg slecht voor het verdedigen van gebouwen. Daar zijn de Frost-kaarten veel beter voor uitgerust. De Nature-kaarten gebruik je wanneer je gaat voor controle op het slagveld, omdat de belangrijkste eigenschappen van Nature bestaan uit het genezen van andere eenheden en het doorbreken van verdedigingswerken. De laatste van de vier is Shadow. Shadow is de oudste van vier elementen en waarschijnlijk de interessantste. De Shadow-kaarten zijn bijzonder sterk, maar er zijn maar weinig kaarten die geen nadelige gevolgen voor de speler zelf hebben.

Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken heb je ook de mogelijkheid om je eenheden te voorzien van upgrades. Deze komen in twee verschillende vormen, namelijk: stijgen in level en stijgen in Charges. Stijgen in level houdt voor een eenheid in dat hij bijvoorbeeld meer hitpoints verkrijgt of zelfs meerdere aanvallen. Hoe meer PvE (Player vs. Environment) en PvP (Player vs. Player) je speelt, hoe sneller het level van je eenheden stijgt. De Charges-upgrade houdt in dat je een eenheid meerdere keren kunt oproepen. Om het Charge-level van een eenheid te verhogen heb je wel een tweede exemplaar van de kaart nodig. De extra kaart wordt in feite opgeofferd voor de Charge-upgrade.

Zoals het er nu naar uitziet is BattleForge een diepgaande game en goed uitgewerkte game. De manier waarop EA Phenomic een combinatie tussen RTS en Magic heeft gemaakt, lijkt bijzonder goed geslaagd. We moeten nog even wachten op de reviewversie voordat we ons definitieve oordeel kunnen vellen, maar voor de Magic- en RTS-liefhebbers biedt BattleForge een aantrekkelijke mix.