Waar wij ons met z'n allen druk maken over het wel of niet slagen van de Xbox 360, de systeemeisen van Unreal Tournament 2007 en de lanceerdatum van de Playstation 3, is er ook een gamewereld die zich verre van dit soort perikelen houdt. De wereld in kwestie houdt zich bezig met zaken als huisdecoraties, relaties en het vervullen van levenswensen. Honderd procent gamers zijn deze spelletjesspelers niet, beter is het om ze Simmers te noemen. Een speciale term voor een speciaal volk gamers. Gamer.nl dook dieper in de wereld van de Simmers en doet verslag van de bezigheden van dit volkje.

De termen 'De Sims' en 'positief' in één zin versmeden, levert vandaag de dag niet al teveel respect op. Wij gamers hebben het niet op de succesgame van Electronic Arts, mede omdat de uitgever voor de volle honderd procent van diens luxepositie gebruik maakt en uitbreiding naar uitbreiding op de markt brengt. Dat innovatieve games het slechter doen dan het zoveelste Sims-uitbreidingspakket zien we als onrecht en een teken van slechte smaak van 'de massa'. En natuurlijk heb je als liefhebber van originaliteit hierin grotendeels gelijk. Maar we mogen ook best eens met z'n allen EA een schouderklopje geven en zeggen dat het erg knap is wat men gepresteerd heeft met De Sims.

Het type mens dat Will Wright's geesteskindje aan het gamen heeft gekregen is zonder meer opvallend te noemen. Waar gamers normaal gesproken vrij eenduidig te definiëren waren, zijn Simmers niet zo makkelijk in één hoek te duwen. Het spel is enorm veelzijdig en spreekt zowel het kleine meisje als de volwassen moeder aan. Ook het mannelijke geslacht spreekt het concept aan, al blijft het onderhouden van relaties en het inrichten van huizen toch net iets meer een vrouwenzaak. Het is echter de mix van spelers die het spel zo apart maakt. Jong en oud, jongen en meisje; het concept is van alle markten thuis.

Het verhaal achter De Sims is interessant. Electronic Arts schatte de game oorspronkelijk namelijk helemaal niet als kaskraker in. De doelstelling was zo'n 150.000 exemplaren van het spel te verkopen, voor EA begrippen niet bijzonder veel. Vijf jaar na de release van de allereerste De Sims staat de teller op 58 miljoen (58.000.000 om het te benadrukken) verkochte games binnen de serie. Hierbij telt EA alle soorten en maten van het spel mee, wat meer dan twintig games zijn. Het aandeel van De Sims 2 ligt rond de 5 miljoen, waarbij EA schat dat er zo'n 8 miljoen spelers zijn. Dit verschil komt door de gedeelde games in gezinnen. Illegaal verkregen versies telt men hier niet eens bij op.

Het frappante aan de verkoop van De Sims is dat bijna alle games in de serie over de toonbank blijven vliegen. In de door de NPD Group opgestelde lijst van 'Best Verkochte PC Games van 2005 in de Verenigde Staten' vinden we ook De Sims Deluxe terug, het compilatiepakket met deel één en een aantal uitbreidingen. De gehele lijst van tien games kent vier De Sims games: De Sims 2, De Sims 2 Nachtleven en De Sims 2 Studentenleven.

De fanbase van De Sims is massaal. De kern van de community in Nederland wordt gevormd door de officiële website, DeSims.nl. Op de website komen alle spelers samen om verhalen uit te wisselen, nieuwe objecten te downloaden en te praten over aankomende Sims-games. De website heeft een genationaliseerd internationaal karakter. De website is geheel in het Nederlands, maar bevat ook dagboeken van Amerikaanse spelers. Een kijkje in de verhalensectie geeft ons het gevoel dat het spelen van De Sims voor veel mensen een uitlaatklep is. Zo visualiseert een meisje een verhaal waarin een vader vreemd gaat met een jongere vrouw en waarin de hoofdrolspeler, één van de dochters van deze vader, op haar kleinere dochtertje moet passen. Het verhaal wordt op een bijna beschrijvende manier geschreven en geeft de indicatie op de werkelijkheid gebaseerd te zijn. Ook op het forum van de website wordt over meer gepraat dan Simmen alleen. In het algemene hok worden serieuze onderwerpen als depressies en ouderlijke problemen besproken. Door elkaar van raad te voorzien, lijken de (vooral jonge) bezoekers elkaar ook in het echte leven te helpen. De sfeer is op het forum is goed en iedereen is welkom.

EA gebruikt de website zakelijk om de laatste producten op een slimme manier aan de Simmers te presenteren. Veel hoeft men hiervoor niet te doen, want de die-hard Simmers zijn al blij als een nieuwe uitbreiding wat extra objecten toevoegt. Bas Meijer, CRM manager van EA Nederland, laat ons weten dat de gemiddelde De Sims speler zo'n 10 minuten op de website blijft hangen. Genoeg tijd om nieuwe producten aan te prijzen dus. De Simmers zijn een volkje dat zich flink concentreert op hun leest en EA maakt hier gretig gebruik van.

Op het moment van schrijven wordt er op het forum flink gezeurd over allerlei winkels die De Sims 2 Gaan het Maken wel in de winkels hebben, maar deze nog niet mogen verkopen. Sommige Simmers gaan hierin zover dat ze aan de verkopers de officiële website laten zien om aan te tonen dat in die andere winkel van dezelfde keten het spel toch echt wel verkocht wordt. Dat is pas passie voor je favoriete gameserie hebben.

De toekomst ziet er voor de Simmer rooskleurig uit. Onlangs presenteerde Electronic Arts het tweede bonuspakket, Family Fun. Ook zal er ongetwijfeld een vierde uitbreiding aankomen, want hoe je het ook wend of keert: De Sims verkoopt als een tiet. Dat we hier met z'n allen een potje op lopen te zeiken, het zal EA en de gemiddelde Simmer worst zijn.