In Lumini bestuur je een groep Lumini, diertjes die niet anders te beschrijven zijn dan neon-ruimtevisvogels. Dat er op deze manier naar verwezen wordt komt voornamelijk door de opening van de game. Met een kort filmpje en geen uitleg word je losgelaten in de kleurrijke ruimtegrotten van de game. De volgende taak: overleven.

Het is eigenlijk al vanaf dat moment dat de pre-alpha-status van de game opvalt. Goeie ideeën schemeren namelijk al gauw door, zoals het hebben van verschillende typen Lumini die verschillende gevaren in de wereld kunnen verweren, of het opsplitsen van de school om puzzels op te lossen. Momenteel is alleen nog niet duidelijk hoe alles in zijn werk gaat. De game lijkt deze en andere ideeën op een intuïtieve wijze te willen communiceren, maar slaagt daar vooralsnog niet in.

Zen

Waar het absoluut wel in slaagt is in het neerzetten van een sfeer. Ten eerste heeft Lumini een uniek uiterlijk: mysterieus en tegelijkertijd aandoenlijk. Grote, roodgroene cartooneske walvissen zwemmen rustig rond op zoek naar een Lumini om op te peuzelen, terwijl steenconstructies met hiërogliefen en gloeiende kubusvormige pilaren vragen over de wereld oproepen.

Lumini

Lumini is vooral een rustgevende game. Lekker rondzwemmen en de omgevingen bekijken terwijl je hier en daar wat nieuws tegenkomt om over na te denken. De muziek draagt aan bij. Heerlijk rustgevende synth muziek, in combinatie met opzwepende percussie wanneer gevaar in de buurt is; het voelt en klinkt simpelweg organisch. Het spelen van Lumini heeft daarom wat weg van het spelen van Flower of Journey, maar dan met wat meer gameachtige elementen als concrete puzzels en vijanden.

Spreekt het ouderlijke instincten aan? Nog niet, maar ze zijn bij Speelbaars zeker op de goede weg om hier een interessante ervaring van te maken. Probeer in ieder geval de 'pre-alpha'-demo even uit. Er is zowel een 32-bit- als 64-bit-versie beschikbaar.