Je speelt namelijk als een tweejarig kind, vanuit het eerstepersoonsperspectief. Dit houdt in dat je altijd omhoog kijkt, omdat je vooral kruipend door het leven gaat. Het is dit perspectief dat Among the Sleep verfrissend laat aanvoelen. Kruip onder een bed om je te verstoppen, en het idee dat er iets engs langsloopt eb onder het bed kijkt om je er vervolgens onderuit te slepen, is moeilijk te negeren.

Afgezien van jezelf verstoppen in kleine omgevingen heeft het ook een leuk effect op elementen waar je normaal nogal onbedachtzaam mee omgaat. Een deur openen is plotseling niet zo simpel meer en een voorwerp verslepen gaat moeizaam. Hier zit veel potentie in en het is interessant om te zien hoe het Noorse Krillbite Studio hierop gaat uitbreiden.

Vanaf het moment dat je uit je kribbe mietert zit de sfeer er in ieder geval goed in. Scenario's die anderzijds niet bijster eng zouden zijn, zoals van bovenaan een trap naar beneden kijken of een huiskamer binnenlopen, weten in Among the Sleep flink te intimideren door de schaal en sterke belichting. In een trailer getoond aan het einde van de alpha, lijkt de game zich meer in surrealistische omgevingen af te spelen dan het huis. Het geeft, zoals de naam doet vermoeden, een erg dromerig gevoel, maar om te zien hoe dat uitpakt zullen we nog even moeten wachten.

Dat het een alpha betreft is tevens wel merkbaar. Het speelbare onderdeel is kort en dusver is alles scripted. Het een tweede keer spelen is daarom een stuk minder eng. Daarnaast ontbreekt er een savefunctie en wil het spel nog wel eens vastlopen. Er is wel genoeg reden om het in de gaten te houden. Zo ziet de toevoeging van Occulus Rift-ondersteuning er erg veelbelovend uit en er zijn veel manieren om door te ontwikkelen op het bestaande concept.

Het volledige spel zou, als alles goed gaat, tegen het einde van dit jaar nog moeten verschijnen. In de tussentijd kan je in ieder geval de alpha spelen, te vinden op de Kickstarter-pagina van het spel. Tip: leg van tevoren een aantal luiers klaar.