Castlevania: Lords of Shadow – Reverie (PlayStation 3, Xbox 360)

Prijs: € 7,99 / 800 Microsoft Punten

Door Jochem Nauta
Het is lastig om Reverie te bespreken zonder lichte spoilers, dus proberen we het zo cryptisch mogelijk te doen. De downloadbare content voegt namelijk een dertiende hoofdstuk toe aan het spel, waardoor de gebeurtenissen naadloos overlopen in dit stukje content. Iedereen die het spel heeft uitgespeeld kent natuurlijk het epische filmpje na de aftiteling, en deze uitbreiding moet enkele vragen die aan de hand hiervan zijn ontstaan beantwoorden.

Het verhaal pakt de draad direct na Gabriel zijn overwinning aan het einde van het spel weer op. Terwijl de held de afgrond in staart en twijfelt over wat hij moet doen ontvangt hij een noodkreet van Laura, het vampiermeisje dat je eerder in je avontuur bent tegen gekomen en je leven toen spaarde. Omdat Gabriel zich verplicht voelt zijn schuld in te lossen reist hij af naar haar kasteel, waar hij te horen krijgt dat er een nog groter kwaad op de loer ligt. The Forgotten One, een demon die lang geleden door The Brotherhood gevangen is gezet, dreigt vrij te komen nu de Lords of Shadow verslagen zijn. Samen met Laura trek je er dus op uit om te zorgen dat dit voorkomen wordt.

Het verhaal wist ons goed te prikkelen en vormt een prima reden om de controller weer eens ter hand te nemen, maar helaas is het een kortere reis dan je zou denken. De downloadbare content bevat slechts drie levels, waarvan er twee ook daadwerkelijk een nieuwe locatie vormen. Het zijn ook nog eens erg korte levels, waarbij de focus meer op puzzelen en wat platformwerk ligt dan op het vechten. Doordat puzzelen een groot onderdeel vormt ben je de eerste keer een uurtje of anderhalf bezig, afhankelijk van hoe snel je de oplossing van de redelijk pittige puzzels weet te vinden. Koop je oplossingen, dan kan je binnen de helft van die tijd de eindstreep waarschijnlijk al bereiken.

Het enige echt nieuwe dat Reverie biedt, zijn korte stukjes die je met Laura moet spelen. Die zijn leuk verzonnen, maar helaas erg beperkt uitgewerkt. Laura heeft maar twee verschillende bliksemaanvallen en kan daarnaast haar gezondheid herstellen door een verdwaasde vijand leeg te zuigen. Dergelijke passages zijn aardig verzonnen, maar uiteindelijk eveneens erg beperkt voor het geld dat gevraagd wordt. Liefhebbers van het verhaal kunnen we het pakket nog wel aanraden vanwege het open, maar oh zo tragische, einde. Verder is de prijs gewoon te hoog voor wat er geboden wordt.


Stacking – The Lost Hobo King (PlayStation 3, Xbox 360)

Prijs: € 4,99 / 400 Microsoft Punten

Door Gerard van Nieuwenhuijzen
The Lost Hobo King voelt aan als een stuk content dat ergens tijdens het ontwikkelproces van het origineel in de prullenbak is beland, en daar nu is uitgevist. Waarschijnlijk misten ze bij Double Fine even de inspiratie. Het ‘zwerverlevel’ waarin je rondhobbelt heeft namelijk weinig charme. Dat in tegenstelling tot de levels die we in het origineel met groot plezier doorspeelden. Bovendien wordt het thema weinig consequent doorgevoerd; wat panda’s, diepzeeduikers en spookpoppen met zwervers te maken hebben wordt ons niet geheel duidelijk.

Daarnaast zijn veel van de unieke stapelpoppen die je tegenkomt en waarmee puzzels moeten worden opgelost, eigenlijk gewoon poppen die je al kent; ze hebben slechts een nieuw laklaagje gekregen. Echt zin om weer tien keer een pop te meppen en andere visuele grapjes uit te halen om zo extra’s te verdienen, krijg je daardoor niet. Maar wat moet je anders? Puzzels oplossen? Daar ben je zo klaar mee: drie puzzels is alles wat je krijgt. Binnen een uur heb je de downloadbare content doorgespeeld en ook al het merendeel van de verschillende oplossingen gevonden. Armoede troef.


Pinball FX 2 – Mars (Xbox 360)

Prijs: 240 Microsoft Punten

Door Frank Meijer
Eindelijk is de Mars-flipperkast ook beschikbaar voor Pinball FX 2. De kast verscheen vorig jaar al voor Zen Pinball op de PlayStation 3, maar maakt nu dan eindelijk de overstap naar de Xbox 360. En dat is goed nieuws, want het is meteen een van de betere flipperkasten die het spel te bieden heeft.

Het design van Mars past goed bij het thema. De kast heeft een strak uiterlijk dat op sciencefiction georiënteerd is met blauwe tinten, metaal en de rode planeet zelf uiteraard. Daarnaast zijn er diverse ruimteattributen die een rol spelen in de gameplay. Zo zweeft er een satelliet boven de flipperkast, landt er een spaceshuttle midden op de tafel en houdt een robotspin zich bezig met het weer in het spel brengen van opgevangen ballen. In tegenstelling tot veel van de flipperkasten in het spel is Mars overzichtelijk en achterhaal je snel wat je moet doen om de vier hoofd- en zijmissies te voltooien. Daarnaast is de kickback (het systeem dat aan de zijkant opgevangen ballen weer terug in het spel brengt) makkelijk te activeren, waardoor de speelduur van een potje al gauw vele malen hoger ligt dan bij elke andere tafel.

Er komt meer vaardigheid dan geluk bij deze flipperkast kijken. Het traject van de bal is veel beter te bepalen dan bij andere flipperkasten. Daardoor zijn hoge scores makkelijker te halen met een beetje oefening. Ook al ben je geen baltovenaar, dan nog is Mars de flipperkast bij uitstek om aan je vaardigheden te werken. Voor geoefende spelers is er ook genoeg uitdaging, want niet elke missie is simpel en er is vaak een flinke tijdsdruk aanwezig. Bovendien moeten er afdoende lastige geschoten gemaakt worden. Het enige echte minpunt dat we aan Mars kunnen geven is dat de kickback veel te langzaam is. Dat kan in sommige missies opbreken. Verder mag deze flipperkast niet ontbreken in je verzameling.