Developer Profile: Relic Entertainment | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Company Overview

Relic Entertainment behoort samen met ontwikkelaars als Valve en Illusion Softworks tot de weinige gameontwikkelaars welke met hun debuuttitel reeds een monsterhit te pakken hadden. De eerste titel van Relic was Homeworld, waarmee de firma meteen een naam wist te maken als ontwikkelaar van degelijke en innovatieve RTS games. Wij bekeken de relatief korte geschiedenis van het bedrijf en wat de toekomst voor Relic nog in petto heeft.

Relic Entertainment werd in 1997 opgericht door Alex Garden en Luke Moloney en vond onderdak in het Canadese Vancouver. Hier begon men te werken aan hun eerste game: Homeworld, een spel dat later te boek zou staan als een van de meest revolutionaire RTS games sinds het ontstaan van het genre. Relic was namelijk de eerste ontwikkelaar die de stap waagde om het RTS genre naar de volledige vrije ruimte te brengen. Voor het eerst speelde zich alles niet meer in een plat vlak af, maar kon je vanuit alle richtingen worden aangevallen, iets wat veel nieuwe strategieën mogelijk maakte.

Toen uitgever Sierra in 1999 Homeworld op de markt bracht, werd het door de pers met open armen ontvangen. Het spel wist, ondanks de geduchte concurrentie van hits als System Shock 2, Unreal Tournament en Quake 3 Arena, meerdere Game of the Year Awards in de wacht te slepen. Ook gamers wisten het spel te waarderen en in 2000 verscheen er een uitbreiding in de vorm van Homeworld Cataclysm. Deze stand-alone aanvulling werd echter niet door Relic zelf ontwikkeld, maar uitbesteed aan het tevens in Vancouver gelegen Barking Dog Studios, welke later nog bekendheid zou verwerven met Global Operations en momenteel door het leven gaat als Rockstar Vancouver.

De uitbreiding was niet het enige teken van de populariteit, ook de mod-community van Homeworld erg groot en verschenen er een aardig aantal intere ante mods. Relic doet dan ook erg haar best om de modmakers uitgebreid te ondersteunen en richtte daarvoor zelfs RDN op, Relic's Developer Network. Men probeert hiermee de mod-community te voorzien van de juiste tools en support, of je nu een beginner bent of reeds aardig wat gepresteerd hebt. Men is zich er dan ook terdege van bewust dat een goede mod-community bijdraagt aan het succes van het spel.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou