De Deus Ex-serie heeft een aparte geschiedenis met de PC. De originele game wordt nog altijd gezien als een van de beste games op het platform, mede dankzij een hoge mate van diepgang. Opvolger Invisible War gooide een hoop van deze complexiteit overboord, volgens veel PC-gamers omdat de game ook op de Xbox verscheen. De angst dat Human Revolution eenzelfde versimpeling zal doorvoeren kunnen we, naar aanleiding van onze vorige week verschenen preview, wel opzij zetten, maar toch gunnen we de PC-gamers graag een vooruitblik op de aanpassingen die zij kunnen verwachten.

Oud en vertrouwd

In grote lijnen is de PC-versie van de game uiteraard hetzelfde, maar zelfs in de gameplay zijn enkele aanpassingen gedaan om een betere speelbaarheid te garanderen. Zo is de kunstmatige intelligentie wat opgeschroefd om het snellere richten met de muis enigszins te compenseren. Of dat echt genoeg is valt nog te bezien, want het lukte ons aanvankelijk vrij gemakkelijk om snel een aantal headshots te maken waardoor vijanden simpelweg geen tijd hadden om te reageren. Naarmate de game vorderde leek de moeilijkheidsgraad al die van de console meer te naderen. Het valt dus nog te bezien welk platform de meeste uitdaging zal bieden.

Maar de grootste gameplay-veranderingen zitten in de interface. Eidos Montreal heeft erg zijn best gedaan om de speelstijl van Deus Ex op de PC te benaderen, waardoor deze versie enkele elementen uit het origineel terugbrengt. Zo is de numerieke selectie van wapens, inclusief de selectiestrook onder aan het scherm, terug van weggeweest en kunnen wachtwoorden van computers met het toetsenbord ingevuld worden. Het lijken kleine dingen, maar ze brengen de nostalgie van Deus Ex weer helemaal terug.

DirectX 11

Waar de interface teruggrijpt op het verleden, daar brengt de toevoeging van DirectX 11-ondersteuning Human Revolution naar het heden. Visueel is de game op de consoles niet de sterkste, maar met name de toevoeging van tesselation-ondersteuning op de PC, een techniek waarmee gedetailleerdere 3d modellen getoond kunnen worden, zorgt voor meer details in de gezichten. Sommige animaties zijn nog steeds een beetje houterig, maar de gezichten komen een stuk levendiger over. Wel kennen een hoop textures een te lage resolutie, waardoor het geweldige detail in de modellen soms teniet wordt gedaan door tegenvallend detail in de omgeving. Visueel is Human Revolution op de PC nog steeds niet de mooiste, maar het is een flinke vooruitgang ten opzichte van zijn consolebroertjes.

Voor gamers met een echte monster-pc zijn er overigens nog een aantal speciale elementen toegevoegd aan de game. Zo kan de game in 3D gespeeld worden en, misschien nog interessanter voor bezitters van ATI-kaarten, kent Deus Ex: Human Revolution Eyefinity-ondersteuning. In dat laatste geval kunnen tot vijf monitoren aan elkaar gekoppeld worden, zodat het zichtveld  flink wordt verbreed. Met name voor stealth-spelers kan dit een flinke toevoeging zijn.

Al met al onderscheidt de PC-versie van Human Revolution zich redelijk van de game op de consoles. Er is de laatste maanden, met het verschijnen van onder andere Crysis 2 en Dragon Age 2, veel kritiek geuit vanuit de PC-gemeenschap op slechte overzettingen naar het platform. Human Revolution is nog steeds niet zo geavanceerd als een game die specifiek voor de PC is gemaakt, maar eenzelfde kritiek is absoluut onnodig. De game loopt soepel en de aanpassingen doen nostalgie herleven. Voor een tweede Invisible War hoeven PC-gamers definitief niet te vrezen.