De Xbox One-controller versus onze Ultieme Controller | Gamer.nl

De Xbox One-controller versus onze Ultieme Controller | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Vorig jaar begonnen we ons do ier om de ultieme controller samen te stellen. Redacteur Arthur van Vliet ging in gesprek met experts en gamers om een ontwerp te maken voor de droombesturing. Onlangs nog reisden wij naar Big ben in Frankrijk, en daar kwamen al onze dromen uit. We konden een heuse Gamer.nl-controller in onze knuistjes houden. Hoewel de controller van de Xbox 360 alom geroemd wordt als een van de beste, zijn er toch een hoop puntjes die verbeterd zouden kunnen worden als we ons eigen onderzoek erbij pakken. Laten we kijken of dat ook is gebeurd.


Pookjes

De pookjes van de Xbox One zitten in ieder geval nog altijd op dezelfde plek: linksboven en rechtsonder. In ons do ier merkten we al op dat dat erg fijn werkt. Toch zijn hier alleen al een aantal wijzigingen toegepast. Zo zijn de pookjes iets kleiner dan voorheen en zit er een ruw randje omheen, zodat je een betere grip hebt. Vooral voor ons linkerpookje vonden ook wij grip e entieel: het kenmerkende kuiltje, waar je duim in rust, is gelukkig behouden.

Voor de rechterpook kozen wij voor een bolle bovenkant, omdat je daarmee vaker snelle acties wil uitvoeren. Microsoft kiest echter voor een andere oplo ing: een lichtere pook die tot een kwart minder kracht kost om te bewegen. We weten het pas echt als we het ding zelf in handen krijgen, maar het bedrijf lijkt in ieder geval goed nagedacht te hebben over een vloeiende besturing. Ook de nieuwe vierpuntsdruktoets kan onze goedkeuring wegdragen: de cirkelvormige D-pad van de 360 was nogal lomp en niet nauwkeurig genoeg voor fighting games.

Triggers

Ook qua triggers lijkt Microsoft goed naar ons geluisterd te hebben. De bovenste knoppen zijn schijnbaar iets langer gemaakt en liggen in het verlengde van de rest van de controller: ze steken dus niet echt meer uit. Door de lengte kunnen je vingers sneller op de knop drukken, ook als je niet je hele hand om de controller heen ligt. Ook de triggers hebben een breder oppervlak met afgeronde randjes.

Bovendien zijn er grote stappen gemaakt qua feedback vanuit de controller zelf. Wij droomden al van pookjes die weerstand zouden bieden als je bijvoorbeeld tegen een muur aan zou lopen. Dat lijkt nog iets te veel gevraagd, maar de nieuwe technologieën in de triggers kunnen je al een stuk meer in een game slepen. De trillingen in de knoppen kunnen een hartslag nabootsen, zodat je tijdens een horrorgame nog meer met je hart in je keel zit. Of in een shooter kan elk wapen een ander gevoel hebben en lijkt het echt alsof je een trekker overhaalt als je een paar kogels door je vijanden jaagt.

Vorm

In eerste instantie lijkt de vorm van de nieuwe controller vrijwel identiek aan de voorganger. Het is nog steeds hetzelfde gezellige, ietwat lompe ding dat we zo goed kennen. Toch zijn ook hier een aantal verbeteringen te bespeuren. Vooral de uiteindes ogen een stuk dunner en een tikje langer dan we gewend zijn.

Als we die naast onze ultieme creatie leggen, dan zien we al meer gelijkeni en dan bij de 360. Ook onze uiteindes waren langwerpig, zodat het kastje lekker stevig in de hand ligt. Volgens onze vrienden van Big Ben waren ze mi chien wel ietsje té lang zelfs, waardoor de onderkant steeds tegen je handpalm drukt. Maar goed ook dat Microsoft zich een beetje heeft ingehouden, dan.

Positief in de smaak

Ook bij jullie lijkt de controller over het algemeen in de smaak te zijn gevallen. 1lluminatus en Maki noemen hem “redelijk cool” tot “heel gaaf”. De meeste gamers lijken vooral te haten op het uiterlijk van de console zelf, om daarna te melden dat de controller dan ‘nog wel meevalt’. “Afschuwelijke look, de controller is wel oke”, zegt *D4rKy* bijvoorbeeld, terwijl victorace33 zich vooral stoort aan de “rare afwi eling van mat zwart naar een glanzend zwart” van de Xbox One zelf, maar “(de controller vind ik wel weer mooi)”.

Qua uiterlijk blijft het natuurlijk echt een kwestie van smaak, en hoe de controller gaat functioneren als je er urenlang mee gamet, blijft gi en. Feit is wel dat Microsoft flink zijn best heeft gedaan om de toch al zo geliefde controller op allerlei puntjes te verbeteren. Of dat echt een flinke stap vooruit is, of gewoon een nauwelijks merkbaar pasje, zal eind dit jaar moeten blijken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou