Goede keuze. Op het eerste gezicht klinkt Twine misschien als een knullige applicatie voor hobbyschrijvers en moderne kunstenaars, maar het behelst veel meer dan dat. De aantrekkingskracht van Twine schuilt in zijn simpelheid. Als je kunt typen in Word, dan kun je ook een game maken in Twine. Programmeervaardigheden zijn niet vereist. Of je nou je dagboek wil bijhouden, een episch verhaal wil schrijven of een romantisch gedicht wil voordragen; Twine biedt de mogelijkheden om deze teksten gemakkelijk om te zetten in een interactieve ervaring.

Twine draait allemaal om het aan elkaar linken van stukjes verhaal. Als schrijver kun je met de software gemakkelijk een verhaalstructuur bouwen waarbinnen de lezer zijn eigen weg moet kiezen. ‘Ga naar pagina 27 om de dungeon te betreden’ of ‘ga naar pagina 5 om naar de winkel te gaan’. Rondom dergelijke keuzes, zoals uit de oude kies-je-eigen-avontuur-boeken, is de basis van Twine gebouwd. In plaats van te bladeren klik je in Twine echter van hyperlink naar hyperlink.

Binnen een mum van tijd bouwde ik zelf een verhaal en stond het online. Je kunt je louter focussen op het linken van blokjes tekst en er rolt als vanzelf een speelbaar interactief verhaal uit, maar het is ook mogelijk dieper te gaan. Zo kun je met creatief gebruik van variabelen een tekstuele RPG maken en kun je met CSS het uiterlijk naar eigen wens aanpassen. Ook is het mogelijk Vines te implementeren of een soundtrack toe te voegen. In dergelijke geavanceerde mogelijkheden duik ik pas in een later artikel. Nu focus ik me alleen op het schrijven van mijn eigen horrorverhaal.

Van redacteur tot horrorschrijver

Schrijven in Twine voelt als bezig zijn in de Command Terminal of schrijven in Notepad. Zo weinig heeft het programmaatje om het lijf. Alles begint in feite bij het ‘start’-blokje. Idealiter introduceer je daarin je hoofdpersonage en omschrijf je de omgeving. Als de speler jouw Twine gaat spelen is de tekst onder ‘start’ altijd het eerste wat hij ziet. In mijn verhaal speel ik zelf de hoofdrol en schets ik in eerste instantie een normale woensdagochtend in de trein op weg naar school. Via een linkje leid ik de speler tijdens mijn verhaal naar het volgende hoofdstuk. Niet alles hoeft gelijk om keuzes te draaien.

Het verhaal neemt vervolgens een aantal wendingen volgens bekende horrorclichés. De mensen om me heen weten meer dan mijn personage, hij is in eerste instantie sceptisch tegenover gevaar, langzaam gebeuren er eigenaardige dingen en uiteindelijk komt de realisatie dat er iets engs aan de hand is. Verwacht van mijn verhaal geen baanbrekende literaire wonderen. Een aantal keuzemogelijkheden voegen vervolgens iets toe aan de ervaring van het verhaal. Spreek je een schattig meisje aan of juist die betrouwbaar lijkende oude man? Ren je het open weiland in of vlucht je terug de trein in? Of kies je ervoor om anderen te helpen of juist zelfzuchtig te kiezen? Er zijn overigens vast manieren om het verhaal slimmer te structureren, maar voor deze fase koos ik ervoor om gewoon elke optie handmatig op te schrijven.

Het verhaal is vervolgens met een druk op de knop te veranderen in een HTML-bestand, waarna je je verhaal in volle glorie kunt aanschouwen. Standaard toont Twine elke game in een zwart template met witte letters, maar er zijn ook andere opties aan te vinken. Zo is er ook een template waarbij elke nieuwe tekst onder de oude tekst verschijnt in plaats van dat elk segment zijn eigen pagina heeft.  Het is jou aan om te bepalen wat het beste bij je verhaal past. In mijn geval houd ik gewoon de standaard template aan. Als je tevreden bent met je verhaal hoef je vervolgens weinig moeite te doen om je Twine te publiceren. Zo zijn Neocities, Philomela en Adventure Cow een aantal websites waarop je gratis je HTML bestand kunt uploaden.

Klim in de pen

Twine is zo toegankelijk in gebruik dat het zeker het proberen waard is. Heb je een verhaal in je hoofd – al is het nog zo kort - dan is Twine een ideale applicatie om dat verhaal tot uiting te brengen. Zelfs de standaard templates bieden een fijne achtergrond voor je verhaal. Heb je geen inspiratie voor een verhaal, speur dan zeker ook het internet af op zoek naar Twines van anderen. Onlangs belandde er zelfs eentje op Steam: Depression Quest. Die game laat zien hoe je vanuit de simpele basis van Twine toch een emotioneel meeslepende ervaring kan creëren.

In de volgende artikelen ga ik dieper in op de geavanceerde mogelijkheden van Twine en probeer ik er een aantal toe te passen op mijn eigen Twine. Ook behandel ik een aantal zeer bijzondere creaties van andere Twiners. Download Twine hier en lees de Twine van Bas hier.