De PlayStation Vita kende een goed begin met een sterke line-up bij de lancering, exact één jaar geleden. Uncharted: Golden Abyss en WipEout 2048 waren games die eigenlijk niet op je boodschappenlijst mochten ontbreken, maar ook titels als Lumines: Electronic Symphony, Everybody’s Golf en FIFA Football zorgden ervoor dat er vanaf dag één voor ieder wat wils te vinden was. En wie door de toch redelijk hoge aanschafprijs van het ding (€250 voor een wifi-model, €300 voor eentje met 3G-module) al gelijk de bodem van zijn of haar spaarpot zag, kon voor een paar euro interessante titels als MotorStorm RC en Super Stardust Delta in de PlayStation Store aanschaffen. Vlak na de lancering verscheen bovendien Unit 13, dat ook bij menigeen in de smaak viel. Een goed begin is het halve werk!
Later in het jaar werd de bibliotheek van de Vita onder andere aangevuld met het even bijzondere als verrassend goede Gravity Rush, terwijl LittleBigPlanet Vita meer op safe speelde met een bestaande, maar eveneens zeer succesvolle formule. Gelukkig zijn dit terugkijkend niet de enige games die ons zijn bijgebleven. Ook Street Fighter X Tekken, Need for Speed: Most Wanted, PlayStation All-Stars Battle Royale en de downloadbare game Sound Shapes konden rekenen op over het algemeen positieve recensies. Prima games, lekker verspreid door het jaar heen, dus waar komt dan precies die kritiek op de Vita vandaan?
Laatstgenoemde games geven eigenlijk al het antwoord op deze vraag, omdat ze zo illustrerend zijn voor de situatie waarin de Vita zich bevindt. Het apparaat heeft absoluut de potentie om goede games neer te zetten, zoveel is duidelijk. Maar het ontbreekt de Vita aan een eigen identiteit, iets waarmee het zichzelf prominent neerzet in de markt. Street Fighter, Need for Speed, PlayStation All-Stars en Sound Shapes zijn namelijk allemaal ook in (vrijwel) precies dezelfde vorm te spelen op de PlayStation 3, waardoor de Vita ineens een hoop aantrekkingskracht inlevert. Knap hoor, dat de Vita dit soort games kan draaien, maar voor ongeveer hetzelfde geld speel je zo’n game dus op je grote HDTV. Dan legt die krachtige handheld het qua ervaring tóch behoorlijk af. Dit soort games zijn dus leuk voor in de breedte, maar wat de Vita nodig heeft zijn games die voor diepte in de gamebibliotheek zorgen.
Grote namen, grote tegenvallers
Een handvol games die die diepte hadden kunnen verzorgen, sloegen de plank helaas faliekant mis. Resistance: Burning Skies en Call of Duty: Black Ops Declassified konden van de Vita – immers de eerste handheld met twee analoge sticks – een waar shooterparadijs maken. Jammer genoeg zijn beide spellen ontwikkeld door het volstrekt talentloze Nihilistic Games en waar Resistance gewoon matig was, bleek Call of Duty een van de grootste wanproducten van de afgelopen jaren. Assassin’s Creed III: Liberation deed het een stuk beter en was erg vermakelijk, maar kon mede dankzij slechte minigames waarin de touchscreen en camera gebruikt werden bij lange na niet tippen aan zijn consolebroeders. Op deze manier stelden dus drie exclusives met namen die hoge verwachtingen schepten op verschillende manieren teleur. Dat neemt nogal een hap uit de bibliotheek aan interessante exclusieve Vita-spellen.
Zware concurrentie
Jammer dat deze games met hun veelbelovende namen zo tegenvielen, want juist een handvol consolewaardige titels kan de Vita een wapen tegen de concurrentie geven. De handheldmarkt is namelijk geen makkelijke markt om op door te breken, onder andere doordat de gemiddelde smartphone tegenwoordig al hele redelijke games kan draaien. Zelfs de grootste Apple-fans moeten toch echter toegeven dat als het gaat om snelle racegames, actievolle shooters of uitgebreide avonturenspellen de twee analoge sticks van de PlayStation Vita vele malen geschikter zijn dan een touchscreen. Een game als Call of Duty had de potentie van de Vita perfect kunnen demonstreren aan een breed publiek, maar zoals inmiddels wel duidelijk gemaakt liep dat net even anders.
Behalve smartphones heeft de Vita nog een grote en meer directe concurrent: de Nintendo 3DS. Nintendo’s nieuwste handheld had toen ‘ ie bijna twee jaar geleden uitkwam vergelijkbare aanloopproblemen. Het apparaat was door het schrale gamesaanbod in het begin zijn hoge aanschafprijs niet waard. Nintendo gooide de prijs echter fors omlaag en lanceerde bovendien enkele topgames als Mario Kart 7 en Super Mario 3D Land. Het kán dus nog steeds, een handheld succesvol neerzetten.
Een goed begin is het halve werk, maar dat halve werk is vooralsnog dan ook het enige dat de Vita biedt. De klus moet nu geklaard worden. Sony lijkt echter goed gekeken te hebben naar Nintendo. De prijs van de Vita gaat deze maand in ieder geval in Japan omlaag, maar daarnaast heeft het apparaat natuurlijk nog steeds een eigen aantrekkingskracht nodig. De releasekalender van de Vita is alles behalve gevuld, maar we kijken hoopvol uit naar Tearaway en Killzone: Mercenary. Als deze twee games hun potentie waar maken, zal ‘The World’ nog altijd niet helemaal ‘in Play’ zijn, maar hopelijk kunnen ze de Vita in ieder geval nog in leven houden.
Reacties op: De Vita is één jaar; hoera?
Teknootje
-JK-
als je tegenwoordig mobiel wilt gamen dan doe je ff snel een klein simpel spelletje op je phone.
Heinster
Dus het maakt de PSVita zeker geen slecht product, het is tenslotte op practisch alle fronten superieur in hardware tegenover de 3DS(die ik wel bezit). Want wie kan ontkennen dat de grafische kracht op de PSVita niet prachtig is op een handheld?
Maar het overgrote merendeel van de handheldgamers willen snackgames… Een spel dat je snel kun oppakken en neerleggen omdat je de handheld vaak in korte sessies gebruikt terwijl je op de bus wacht, in de trein zit, ff op vakantie wat potjes even wat anders wil doen.
Natuurlijk is er ook voor die mensen wel vraag naar console spellen op de handheld, maar niet zoveel. Tenslotte spelen de meeste mensen de serieuzere console games ook liever op de tv.
Dus de PSVita heeft alles wat het nodig heeft om een succes te zijn, maar dan moeten ze voor de hele handheldmarkt spellen leveren.
Als je het plat bekijkt hoort de PSVita de betere kaarten te hebben… Ze hebben al een markt waar Nintendo bijna niet kan komen, kunnen met gemak eigenlijk ook nog eens op het gebied van Nintendo concurreren en kunnen makkelijk ook nog eens de goedlopende spellen van de android/Ios aanbieden op hun systeem.
Heinster
-JK-
Waarom doe ik dat niet? omdat ik het nergens kan doen, waarom niet thuis? console aan een mega scherm in een pc. in de trein dan? kom ik zelden en pak dan mn telefoon. Op werk? das een lastige, lijkt ideaal maar te risky als je betrapt word.
Op school in de pauze? dat zou kunnen. ow zit niet meer op school.
aan dit soort dingetjes denk ik dan wanneer ik dan besef dat mobiel gamen misschien niet zo populair meer is :)
movement6
Ik hoop dat die remote play nu eindelijk dat wordt wat het zou moet zijn en wat er beloofd is met de PS4… Zal me vrouw leuk vinden ;)
Game on!
-JK-
DirtyHarry
Als de totaalprijs voor vita + card nou rond de 150 - 160 euro lag, ging ik er van het weekend nog één halen…
Helemaal met PS+ is het echt wel leuk om zo'n ding in huis te hebben.
melody
Floks
Als ik een nieuw xbox koop, dan niet.
de keuze van console ligt bij mij in de controller, die moet gewoon lekker in de hand liggen
Heinster
-RE revelations
-Zelda OOT
-MGS
-Star Fox(nu aan begonnen)
-SF4
-Mario 3D land
-Mario Kart 7
-Crush3D
-Ace Combat
Titels waar ik de laatste maanden ff druk mee bezig ben. Daarnaast heb ik nog genoeg titels op mijn x360(70+, waarvan 20 nog niet eens echt aangeraakt). Dus met afwisseling en het toch wel aardige aantal goede titels(IMHO), kan je je best goed bezighouden.
Bonecrusher1973
DirtyHarry
Maar het verschil tussen een PS3 met heel veel goede games en een Vita met een beperkt en matig aanbod is gewoon niet zo groot qua prijs. Een forse prijsverlaging zoals ook de 3DS heeft gedaan, zal denk ik zeker helpen.
RMV
ChrisZ
Phoenix the II
Payne-Killer
Killzone, persona en soul sacrifice.
Op de 3ds is nog minder te beleven en daar hoor ik nooit gehaat op
schurkie
Tuurlijk zijn de verkopen omhoog gegaan, maar de verkopen van de 3DS halen het bij lange na niet tegenover de verkopen van de DS.
Misschien is de totale markt voor Handhelds gewoon kleiner geworden.
En in het verhaal wordt de reden zelf ook al aangegeven.
Septaro1
Heinster
Nintendo heeft qua dat een goede tussenweg gevonden. Wel is het door de IOS/Android spellen dudielijk hoeveel meer je betaald voor de meeste 3DS spellen "bij release", vooral de eigen franchises blijven jarenlang hoog in prijs. MAar zoals gezegd zijn die spellen in het algemeen beter gevuld.