Je ziet het de laatste maanden steeds vaker gebeuren dat games voor meerdere platformen worden uitgegeven. Niet zo vreemd ook aangezien developers en publishers natuurlijk een zo'n groot mogelijk doelgroep willen bereiken en dat alleen bereikt kan worden door niet alleen PC- of Playstation 2 bezitters te plezieren, maar ook exemplaren uit te brengen voor de Xbox, Gameboy en GameCube. Nu lopen dit soort conversies regelmatig uit op matige games. Zo worden graphics van de Playstation 2 bijvoorbeeld opgepoetst voor de PC of is 3/4 van de grafische effecten ineens verdwenen. Gelukkig is dit niet het geval bij de nieuwste Lord of the Rings games van Vivendi; waarbij voor elk belangrijk platform een nieuwe aanpak is gekozen of zelfs een nieuw spel is gereleased. Hieronder zetten we ze eens op een rijtje en vertellen we waarin ze verschillen. Lord of The Rings voor PC en Playstation 2

Gek genoeg zijn de versies van de populairste, maar grafisch verschillendste platformen bij elkaar gezet. Het spel volgt behoorlijk getrouw de verhaallijn van het boek en brengt je zelfs op locaties die in de films niet zo diep zijn uitgediept. In tegenstelling tot de game van Electronic Arts heeft Vivendi er ook voor gekozen alleen het verhaal van 'The Fellowship of the Ring' te nemen, waardoor het spel wat minder vluchtig verloopt en het verloop in verhaallijn minder van-de-hak-op-de-tak is.

Naast het feit dat je in deze game in sommige gevallen een wat andere visualisatie zal vinden dan je in de films zag, blijft het allemaal erg herkenbaar. Mocht je LOTR enkel kennen van het witte scherm dan zal je zeer waarschijnlijk wel even moeten wennen aan de soms wat andere opvattingen.

Lord of The Rings voor Xbox

Op het eerste gezicht is deze versie identiek aan de eerste variant, behalve dat de Xbox een iets ander verloop in de gameplay heeft. Zo moet je in de PC/PS2 versie op zoek naar bepaalde objecten, terwijl je bij de Xbox-versie die specifieke handelingen over kan slaan.

Ook grafisch is deze versie natuurlijk geoptimaliseerd voor de Xbox hardware, wat ervoor zorgt dat deze versie visueel erg goed op orde is.

Lord of the Rings voor GameBoy Advance

Dat deze LOTR editie niet dezelfde graphics heeft als de andere platformen, mag natuurlijk logisch zijn. Voor deze versie is er gekozen voor een schuin bovenaanzicht, waarbij de individuele karakters zoals Gandalf en Frodo gelukkig wel makkelijk te zijn herkennen. De GBA versie is vanwege de bediening wel meer gericht op puzzels en het vinden van objecten. Verwacht geen actie, zoals die in de andere games wel is te vinden.

The Hobbit voor GameCube

Vreemd genoeg heeft Vivendi er niet voor gekozen om Lord of the Rings ook zomaar naar de Cube om te zetten. In plaats hiervan wordt er nu druk gewerkt aan 'The Hobbit', een avontuur dat zich nog afspeelt voor The Lord Of The Rings (gebaseerd op het gelijknamige boek). Daardoor zal je in plaats van Frodo Baggins de de rol aannemen van Bilbo: de Hobbit die de ring in de grot van Gollem vond.

Zoals je aan onderstaande plaatjes kan zien zijn de graphics speciaal voor de Cube gemaakt. Wanneer The Hobbit in de winkels ligt, is nog onbekend.