De Top 100 van 2016 - Aflevering 4: 25 t/m 11 | Gamer.nl

De Top 100 van 2016 - Aflevering 4: 25 t/m 11 | Gamer.nl

De laatste vijf dagen van het jaar kijken we zoals elk jaar vooruit: van welke games die in 2016 verschijnen verwachten we het meest? Onze verwachtingen worden elke dag in tekst en video uit de doeken gedaan. Op oudejaarsdag krijg je de tien meest veelbelovende games van 2016 te zien. Nog maar 15 games tot de befaamde top 10! De nummers 25 tot en met 11 zijn zeker de moeite waard om in de gaten te houden, want hier zitten potentiële nieuwe toppers tussen.

Lees hier nog eens de regels die we hanteren en waarom bepaalde games niet in de lijst staan.

De ‘Top 100 van 2016’ reserveer je natuurlijk bij bol.com!

25. Ratchet & Clank
Ontwikkelaar: Insomniac Games | Releasedatum: Lente 2016
Platform(s): PS4


De nieuwe Ratchet & Clank is geen reboot of remake, maar een herinterpretatie, aldus ontwikkelaar Insomniac Games. Het verhaal in deze herinterpretatie is grotendeels hetzelfde als in het origineel, maar het spel leent gameplay-elementen uit andere delen van de serie. Zoals we gewend zijn van Insomniac bevat de nieuwste telg over-de-top wapens en gadgets, vreemde vijanden en exotische levels.

Het is alweer drie jaar geleden dat Ratchet en zijn sidekick Clank voor het laatst het grote tv-scherm opvulden. Tevens is het voor het eerst dat Ratchet & Clank op PlayStation 4 verschijnt. We zijn erg benieuwd hoe de extra paardenkrachten de serie beïnvloeden. Bovendien kunnen we niet wachten om wapens als de Pixelizer in onze knuisten te houden. Maar we hebben vooral de hybride 3D-platformer/third person shooter die zichzelf niet al te serieus neemt gemist.

Media has no description
Media has no description

24. Hitman
Ontwikkelaar: IO Interactive | Releasedatum: 11 maart 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Na het alom geprezen Hitman: Blood Money volgde het meer lineaire Hitman: Absolution. IO Interactive lijkt de kritiek op het meest recente deel in de serie ter harte te hebben genomen: de nieuwe Hitman moet spelers meer vrijheid geven. Volgens de ontwikkelaar worden de maps in Hitman zes tot zeven keer zo groot als de grootste maps in Absolution en zijn er tot driehonderd computergestuurde personages tegelijk aanwezig in de levels.

Hoewel je in de Hitman-serie vrijwel altijd de mogelijkheid had om je doelwit simpelweg van een afstand neer te knallen met een sniper of hem de hersens in te slaan met een machete, zorgden doorgewinterde spelers dat de moorden op ongelukken leken. Kennis van de maps en het gedrag van npc’s speelden hier een grote rol in. Hopelijk biedt de nieuwe Hitman genoeg opties en vrijheid om creatief moorden weer terug te brengen. We vragen ons wel af of de distributiemanier lekker gaat werken. Wanneer de game uitkomt zijn er drie grote gebieden beschikbaar en na release komen er nog eens drie grote gebieden uit.

Media has no description
Media has no description

23. Detroit: Become Human
Ontwikkelaar: Quantic Dream | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS4

Detroit: Become Human borduurt voort op tech demo ‘Kara’, die in 2012 op de PS3 verscheen. De hoofdpersoon is android Kara, die zelfbewust is geworden en ontsnapt uit de fabriek waar ze gemaakt is. Net als verscheidene sci-fi-verhalen als Do Androids Dream of Electric Sheep en verfilming Blade Runner stelt Detroit de vraag wat menselijkheid is, en of androids ook als mensen beschouwd kunnen worden.

Hoewel de games van David Cage (Heavy Rain, Beyond: Two Souls) hun critici hebben, heeft de Fransman met zijn eigen stijl een behoorlijke schare fans opgebouwd. Daarbij heeft hij in elk geval een intere ante insteek voor het verhaal te pakken. In een wereld waar androids als werktuigen worden beschouwd, is Kara in het Amerikaanse Detroit op zoek naar haar plek in deze wereld. Een boeiend verhaal en de ongewone setting geven Cages nieuwe game alvast een streepje voor.

Media has no description

22. Doom
Ontwikkelaar: id Software | Releasedatum: Lente 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Na meer dan tien jaar is Doom terug van weggeweest. De nieuwe Doom is een reboot die terug moet gaan naar de helse roots van de serie. Minder horrorelementen vergeleken met Doom 3 dus. In plaats daarvan legt het spel de nadruk op snel bewegen, is er geen coversysteem en wordt een agre ieve in plaats van een defensieve speelstijl beloond.

Doom moet volgens id Software een eigen gezicht krijgen, maar tegelijkertijd trouw blijven aan de elementen die de franchise zo populair maakten. Afgaande op de gameplay moet dat lukken: de snelheid, demonen en wapens uit de oude Doom-games zijn terug. In combinatie met nieuwe elementen als takedowns en dubbelspringen ziet het ernaar uit dat Doom een waardige reboot van één van de pioniers van het genre wordt.

Media has no description
Media has no description

21. Scalebound
Ontwikkelaar: PlatinumGames | Releasedatum: Q4 2016
Platform(s): XOne

De dubbele woordspeling in de titel van actie-rpg Scalebound is bewonderenswaardig, maar heeft ook nog eens betrekking op het spel zelf. Hoofdpersoon Drew is maar nietig vergeleken met zijn huisdier, de draak Thuban. Nog belangrijker: naast zijn geschubde kompaan heeft Drew zelf ook een arm met schubben. De connectie tu en de twee personages staat centraal in Scalebound: mocht Thuban zijn laatste (vurige) adem uitblazen, dan legt Drew ook het loodje. Aangezien de draak door de computer bestuurd wordt maar ook commando’s van Drew uitvoert, is het zaak om Thuban strategisch in te zetten.

De actie-rpg is een nieuw genre voor PlatinumGames. De ontwikkelaar staat bekend om zijn magnifieke actiegameplay in games als Bayonetta en Metal Gear Rising: Revengeance. Scalebound draait echter minder om actie en meer om het rpg-aspect. Drew kan zowel mêlee- als afstandswapens oppakken. Met zijn drakenarm kan hij een energiepuls afschieten en Thuban helen. Toch zien we een Platinum-stempel terug in het gevecht ysteem: combo’s leveren meer ervaringspunten op. Een actie-rpg met een drakonische twist en een Platinum-sausje klinkt in elk geval als een geslaagde combinatie.

Media has no description
Media has no description

20. The Witne
Ontwikkelaar: Thekla, Inc. | Releasedatum: 26 januari 2016
Platform(s): pc, PS4, iOS

Acht jaar heeft Jonathan Blow aan The Witne gewerkt. Na de release van Braid in 2008 startte Blow een nieuwe indie-studio en stortte zich compleet op de ambitieuze puzzelgame. The Witne is geïnspireerd door de Myst-reeks, maar dan met iets meer puzzels: zo’n 650 om precies te zijn. Volgens Blow duurt het gemiddeld honderd uur voor The Witne is uitgespeeld. Overigens hoef je daarvoor niet alle puzzels op te lo en.

Het spel houdt je hand niet vast. In plaats daarvan zul je de logica van de puzzels zelf moeten ontdekken. Ook staan de puzzels vaak in verbinding met elkaar en met de wereld: je moet goed op je omgeving letten om pittige opgaven te volbrengen. Het loont dus om details van de open wereld goed in je op te nemen. Deze wereld is een lust voor het oog met zijn frisgroene bo en, verlaten ruïnes en rotsachtige kusten. Het maakt dat zowel de open wereld als de breinbrekers prima redenen zijn om uit te kijken naar The Witne .

Media has no description

19. Nier: Automata
Ontwikkelaar: PlatinumGames | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS4

Een Nier-vervolg dat trouw blijft aan het origineel maar de gameplay verbetert: dat is het beoogde doel voor Nier: Automata. Om dat te bereiken is PlatinumGames als ontwikkelaar aangesteld. Nier: Automata is geen direct vervolg, maar speelt zich af in de toekomst waar de wereld wordt bedreigd door een buitenaardse invasie. De mensheid is intu en naar de maan gevlucht en stuurt een android-leger om de aliens uit te roeien. Vrouwelijke android YoRHa 2B fungeert als protagonist.

De ontwikkelaars hebben de feedback op het origineel in acht genomen. Nier: Automata moet op het gebied van graphics, gameplay en design een stuk beter worden dan zijn voorganger, terwijl de kwaliteiten van het verhaal bewaard blijven. Het resultaat wordt een soort fusie van de duistere Nier-sfeer en de vloeiende actie-gameplay waar PlatinumGames bekend om staat. Of Automata culthit Nier weet te overtreffen, moet volgend jaar blijken, maar de voortekenen zijn positief.

Media has no description
Media has no description

18. Wild
Ontwikkelaar: Wild Sheep Studio | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS4

Wild belooft een fri e kijk op het leven van een sjamaan. Je kunt bezit nemen van elk dier in de wereld. Uilen zijn bijvoorbeeld ideaal om de omgeving te verkennen, terwijl grotere dieren als beren je kunnen bijstaan in gevechten met andere stammen. Daarnaast wil maker Michel Ancel (Rayman, Beyond Good & Evil) een heus ecosysteem bouwen met seizoenen en weerpatronen. Dit alles komt samen in een willekeurig gegenereerde wereld ter grootte van Europa.

We zagen in bijvoorbeeld Dishonored al welke fascinerende scenario’s het besturen van dieren kan veroorzaken. In Wild is dit echter veel minder een gimmick en veel meer één van de belangrijkste gameplay-elementen: elk diersoort heeft zijn eigen kenmerken en vaardigheden. Je zult het dierenrijk dus slim in moeten zetten om verder te geraken. De setting van Wild is ook noemenswaardig: een tijdperk waar oerrituelen, geesten en goden prominent aanwezig zijn in de het dagelijks leven van de mens. Wij kunnen in elk geval niet wachten om de tijdmachine naar de steentijd te nemen om op beren te rijden en als arend op de wind te zweven.

Media has no description
Media has no description

17. Cuphead
Ontwikkelaar: Studio MDHR | Releasedatum: 2016
Platform(s): pc, XOne

Wat krijg je als je jaren ‘30-animaties combineert met ouderwets lastige run ‘n gun-gameplay? Het antwoord is Cuphead, een platformer met koddige personages, hyperactieve gameplay en ontzettend lastige bazen. Hoofdpersoon Cuphead verliest een weddenschap met de duivel en moet Satan terugbetalen. Hiervoor moet het mannetje tientallen eindbaasgevechten trotseren die allesbehalve eenvoudig zijn.

Cuphead heeft geen ‘gewone’ levels, maar alleen eindbaasgevechten. Wel kan Cuphead de kaart verkennen en geheime gebieden ontdekken. Het spel moet het overigens niet alleen van z’n schattige uiterlijk hebben: het heeft verra end hardcore gameplay. Iedere baas is uniek en maakt je het leven op zijn eigen manier zuur. Gelukkig kun je de hulp inroepen van een coöp-partner, die Mugman mag besturen. Ook het oneindig aantal levens is geen overbodige luxe.

16. ADR1FT
Ontwikkelaar: Three One Zero | Releasedatum: Q1 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Het lijkt een vreselijke nachtmerrie: wakker worden in een verwoest ruimtestation zonder enig idee hoe dat is gebeurd. In ADR1FT wordt dit werkelijkheid: het is de situatie waarin astronaut Alex Oshima zich bevindt. Terwijl hij een manier zoekt om weer thuis te komen, ontdekt hij aan de hand van audio-opnamen wat er precies is voorgevallen op het ruimteschip.

Wie de film Gravity heeft gezien, kan de setting van ADR1FT ongetwijfeld waarderen. Je beweegt je voort in een zwaartekrachtloze omgeving. Hoewel je vrij bent om rond te zweven, moet je je zuurstofvoorraad in de gaten houden en zo nodig aanvullen met zuurstoftanks. Overleven is dus de eerste prioriteit, naar thuis zien te komen een tweede. Dat doe je door puzzels op te lo en verspreid in vijf verschillende omgevingen. Survivalgames die puzzels implementeren zien we niet vaak, des te meer zijn we geïntere eerd in ADR1FT.

Media has no description
Media has no description

15. Persona 5
Ontwikkelaar: Atlus | Releasedatum: 2016
Platform(s)
: PS3, PS4
De middelbare school is voor veel tieners een sociaal mijnenveld. Persona voegt hier nog eens kerkers, overvallen en gevechten aan toe. Het is niet meer dan normaal in Persona 5, waar een vijftal buitenbeentjes een club opricht om overvallen te plegen. De ‘Phantom Thieves of Hearts’ verkennen zowel met de hand gemaakte als willekeurig gegenereerde dungeons. Hier vechten de buitenbeentjes met afsplitsingen van hun geest, ‘Persona’s’, tegen demonen, schaduwen en andere Persona’s.

Net als eerdere delen in de rpg-reeks heeft Persona 5 twee kanten: het is deels naar school gaan en socializen met klasgenoten, en deels kerkers verkennen met natuurlijk de nodige turn-based gevechten. Het ziet er naar uit dat Persona 5 de serie klaar maakt voor een overstap naar nieuwe hardware en de vorige delen in de serie alleen maar gaat overtreffen.

Media has no description

14. Quantum Break
Ontwikkelaar: Remedy Entertainment | Releasedatum: 2016
Platform(s): XOne

De tijd is compleet overhoop gehaald, en we hebben het hier niet over dat gedoe met de zomer- en wintertijd. In Quantum Break is er door een mislukt tijdreisexperiment een scheur in de tijd ontstaan, heeft hoofdpersoon Jack Joyce superkrachten gekregen en wordt hij achterna gezeten door een sinister bedrijf. In deze third person adventure van de makers van Alan Wake en Max Payne kan Jack Joyce zijn tijdkrachten aanwenden om tegenstanders te ontwijken of te verslaan en om platformpuzzels op te lo en.

Quantum Break heeft een opmerkelijke insteek: de game vertelt het verhaal van hoofdpersoon Jack Joyce, terwijl een bijbehorende tv-serie juist de kant van antagonist Paul Serene laat zien. De keuzes die je in de game maakt hebben invloed op het verloop van de tv-serie. Doordat Serene in de toekomst kan kijken, belooft de game een multimedia-experiment te worden om in de gaten te houden.

Media has no description
Media has no description

13. Mafia 3
Ontwikkelaar: Hangar 13 | Releasedatum: 2016
Platform(s): pc, Mac, PS4, XOne

Dat de maffia niet per se uit criminelen met Italiaanse roots hoeft te bestaan, bewijst Mafia 3. Vietnam-veteraan Lincoln Clay voegt zich bij de zwarte maffia van New Orleans. Na een moordpoging van de Italiaanse maffia besluit Clay zijn eigen criminele organisatie te beginnen. Oude bekenden als Mafia 2-hoofdpersoon Vito Scarletta laten hun gezicht ook in dit vervolg zien.

Het toneel van de maffiapraktijken is dit keer het New Orleans uit 1968, een sfeervolle locatie waar de jazzmuziek je op elke hoek van de straat tegemoet komt. Je wordt aangemoedigd om de wereld op je eigen tempo te verkennen en mi ies op verschillende manieren te benaderen. Zo kun je vijandig territorium ongezien infiltreren, of juist tot de tanden toe bewapend binnenstormen. Heb je een locatie eenmaal overgenomen, dan kun je een van je collega-maffiosi dit nieuwe territorium laten overzien. Dit zorgt ervoor dat je je daadwerkelijk een maffiakopstuk voelt in de third person shooter.

Media has no description
Media has no description

12. Final Fantasy 15
Ontwikkelaar: Square Enix Busine Division | Releasedatum: 2016
Platforms: PS4, XOne

Een open wereld met een diepgaand gevecht ysteem, een vleugje freerunnen en allerlei elementen zoals een dag-nacht-cyclus die zowel vijanden als vrienden beïnvloeden: Final Fantasy 15 is wellicht een van de meest ambitieuze Final Fantasy-games tot nu toe. Het spel neemt afstand van een aantal vaste Final Fantasy-elementen. Hoewel het hierdoor meer een actie-rpg dan een jrpg is, heeft dit een verfri end effect.

Afgaande op de verschenen gameplay zit het wel snor met Final Fantasy 15, ondanks de door tegenvallers geplaagde ontwikkeling die al sinds 2006 gaande is. Dat betekent wel dat er meer dan genoeg tijd is geweest om het spel tot in detail te polijsten tot het perfect is. Hoewel we nog lang niet alles van de openwereldgame hebben gezien, geven de verschenen gameplaybeelden alvast genoeg reden om de nieuwste telg in de Final Fantasy-reeks in de gaten te houden.

Media has no description
Media has no description

11. Rime
Ontwikkelaar: Tequila Works | Releasedatum: ?
Platforms: PS4

Hoewel Rime moeilijk te plaatsen is, lijkt het nog het meest op The Legend of Zelda: Wind Waker met Myst-elementen. Ook Journey en games van Team Ico worden worden met Rime vergeleken. Het spel draait om puzzels oplo en in een open wereld. Dit is de enige manier voor de hoofdpersoon, een kleine jongen, om te ontsnappen van een eiland en een vloek.

Oorspronkelijk zou Rime een Xbox Live Arcade-game worden, tot Microsoft zich terugtrok omdat het spel multiplayerlementen miste. Sony zag zijn kans schoon en bood de Spaanse ontwikkelaar Tequila Works een budget om zijn creatieve visie te verwezenlijken. Deze visie is een open wereld met een cel-shaded art style en een verhaal dat verteld wordt door het uiterlijk van de omgeving en geluiden die te horen zijn. Deze PS4-exclusive heeft het in ieder geval in zich om zijn inspiratiebronnen te gebruiken als springplank om een unieke ervaring te bieden.

Media has no description

Kom morgen terug op Gamer.nl voor de nummers 10 tot en met 1 uit de Top 100 van 2016!

De Top 100 van 2016 is samengesteld en geschreven door de complete Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Erik Nu elder, ingesproken door Eric van Hor en en gemonteerd door het Reshift videoteam. De teksten zijn geschreven door Thijs Barnhard, Gijs Scheltens, David Kers en Arthur van Vliet.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou