Achtergrond
King of the Kill

De oorsprong van het battle royale-genre

Van Minecraft en DayZ naar Fortnite

Geschreven door Jacco Peek op
Sinds de release van PlayerUnknown’s Battlegrounds in maart vorig jaar is het battle royale wat de klok slaat. PUBG brak het ene na het andere record op Steam en momenteel spant Fortnite qua spelersaantallen de kroon. Het battle royale-genre mag dan relatief nieuw zijn, maar het vindt zijn oorsprong in andere games dan de hedendaagse giganten.

Wat houdt battle royale nu exact in? Het genre wordt gekenmerkt door een vast aantal spelers dat begint op een kaart waarop wordt gevochten tot er een persoon of team overblijft. Spelers zoeken zo snel mogelijk naar wapens, uitrusting en medicijnen, maar hoeven zich niet te bekommeren om honger en dorst of computergestuurde tegenstanders. Hierin verschilt battle royale van survivalgames als DayZ, waarin overlevingsmechanieken een belangrijke rol spelen is en ontmoetingen met andere spelers slechts een facet van de game betreffen.

Mods en YouTubers

De oorsprong van het concept is globaal te herleiden naar twee films, waarvan de verfilming van het boek The Hunger Games wordt gezien als de eerste inspiratiebron. In 2012, vlak nadat de film in de bioscopen verscheen, ontwikkelden Cliffjameston en mlamascese52 een Hunger Games-mod voor Minecraft. Geholpen door een aantal grote YouTubers won de modus aan populariteit en werd het de eerste succesvolle battle royale-achtige modus. Net zoals in de film beginnen 24 spelers in een cirkel rondom een berg spullen, waarna ieder zijn eigen weg kiest in de wereld. De kaart is bezaaid met wapens, uitrustingen en helende middelen, en geheime passages bieden verstopplekken aan tactische spelers. De modus werd later omgedoopt tot Survival Games en is nog op verschillende servers speelbaar, maar de nieuwere Minecraft Battle Royale-modus is momenteel stukken populairder.

Battle Royale

Minecraft was dus de eerste game die een survivalgame neerzette die enkel draait om anderen elimineren, maar de genrenaam ‘battle royale’ werd pas in 2013 geïntroduceerd. Niemand minder dan Brendan ‘PlayerUnknown’ Greene kwam door de Japanse film Battle Royale uit 2000 op het idee om een gelijksoortige mod te maken voor DayZ. Destijds was DayZ nog geen op zichzelf staande game, maar een mod op Arma 2. Greene’s motivatie om het idee vanuit zijn Braziliaanse appartement in de game te stoppen werd gedreven door zijn frustratie om tragere games als DayZ en zeer snelle shooters als Counter-Strike.

DayZ: Battle Royale moest daarom een game worden waarin je binnen een mum van tijd in de actie zit en toch tactisch te werk gaat om te winnen. Onder zijn pseudoniem PlayerUnknown trok hij wat grote DayZ-YouTubers aan hun mouw om zijn prototype met de volledige 32 man te testen. Net als in The Hunger Games beginnen spelers in een cirkel rondom wat uitrusting en bevindt de rest hiervan zich in tenten verspreid over de kaart. De modus trok steeds meer spelers en Greene verbeterde zijn battle royale-mod voor Arma 3. Tot zijn verbazing werd hij benaderd door Sony Online Entertainment om mee te werken een battle royale-modus voor survivalgame H1Z1. Niet omdat zijn idee werd opgepikt, maar omdat toenmalige president John Smedley hem een bericht stuurde na zijn grap over auteursrecht, dat hij niet had vastgelegd.

Battle Royale

King of the Kill

Sony Online Entertainment, later Daybreak Game Company, was er vroeg bij. In de tussentijd werd er gewerkt aan een soortgelijke modus voor ARK: Survival Evolved, die als free-to-play-game The Culling werd uitgebracht en behoorlijk flopte. H1Z1: King of the Kill werd het daadwerkelijke volgende hoogtepunt in het genre. Aanvankelijk als losse modus uitgebracht, maar in 2016 gesplitst in twee losse games (H1Z1: Just Survive en H1Z1: King of the Kill), brak de game door op Steam. King of the Kill bevat een aantal elementen die terugkomen in PUBG, zoals het parachuteren op de kaart en een gaswolk die het speelgebied langzaam beperkt.

H1Z1: King of the Kill werd begin 2017 de derde meest gespeelde Steam-game onder DOTA 2 en Counter-Strike, maar ondanks een prima salaris was Brendan Greene nog niet tevreden. Verveeld door zijn raadgevende rol kreeg hij na vele aanbiedingen van uitgevers een telefoontje van Changhan Kim van het Koreaanse Bluehole Entertainment. De twee zaten op één lijn over hoe de perfecte battle royale-game eruit moest zien: honderd man, een diverse map en tactische militaire gameplay.

Battle Royale

Fenomenen

Het ontwikkelen van PlayerUnknown’s Battlegrounds was een risicovolle onderneming. Anders dan de mmo Tera Online had Bluehole geen enkele ervaring met shooters. Dit is een van de redenen dat de vroege versie die in maart 2017 op Steam verscheen zeer ongepolijst was, maar toch scoorde de game gigantisch. PUBG is simpelweg gestroomlijnder dan elke voorgaande Battle Royale-game en elementen als willekeurige supply drops maken dat elke beslissing telt. Pc-gamers hadden door dat het principe ontzettend leuk en spannend is, ook al had je er bij lancering een flinke bak voor nodig.

Aangejaagd door de Twitch-cultuur verkocht Battlegrounds meer dan 30 miljoen stuks, werd het de meest gespeelde game op Steam en won het prestigieuze prijzen. Veel ontwikkelaars zagen hoe PUBG zich verspreidde als een lopend vuurtje en begonnen aan de ontwikkeling van een eigen battle royale-game of -modus. Een van die ontwikkelaars was Epic Games, die worstelde met de matige ontvangst van Fortnite.

Epic Games heeft ruim zes jaar gewerkt aan Fortnite. De game liep talloze vertragingen op door de overgang naar Unreal Engine 4, een gedeeltelijke overname door Chinese reus Tencent en het overschakelen naar een free-to-play-model. De oorspronkelijke Save the World-modus van Fortnite deed het in vroegtijdige toegang niet al te best. Behalve dat de game later gratis zou worden uitgebracht en de vroege versie wél geld kostte, voelde de game te veel aan als een typische free-to-play-titel. Gefascineerd door het succes van H1Z1 en PUBG voegde Epic binnen een indrukwekkende drie maanden een battle royale-modus toe, die het tij van de game keerde.

Fortnite

Battle royale onder games

Fortnite: Battle Royale werd direct na lancering een daverend succes. Waarom? Ten eerste is het gratis en speelbaar op consoles, pc en sinds kort iOS. Daarnaast draait de game als een zonnetje op budget-pc’s en consoles en is het zelfs mogelijk om cross-platform te spelen. De drempel om Fortnite te spelen is vele malen lager dan PlayerUnknown’s Battlegrounds en bovendien spreekt het snellere karakter jongere spelers aan. Fortnite speelt ontzettend vlot en een potje kan al over zijn voordat spelers zijn geland. Streamers doken net als bij PUBG massaal op de game en nadat Ninja en rappers Drake en Travis Scott Twitch-geschiedenis schreven zijn ook de mainstream media wakker geworden.

In februari passeerde Fortnite PlayerUnknown’s Battlegrounds met 3,4 miljoen gelijktijdige spelers, maar het is te voorbarig om te zeggen dat PUBG de strijd heeft verloren. De vraag is wel in hoeverre er nog ruimte is voor overige battle royale-games en wanneer er verzadiging optreedt in het genre. Met grote spelers als Activision die momenteel uitvogelen hoe ze hun slaatje uit de hype kunnen slaan, ligt een battle royale onder de battle royale-games in de lijn der verwachting. Tot die tijd delen Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds echter de lakens uit. Die stoot je niet zomaar van de troon.

Dit artikel delen:

Lees meer

Firewatch komt deze lente naar Nintendo Switch Update: Valve blijft Steam Machines trouw
17

Reacties op: De oorsprong van het battle royale-genre

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zodanmaar

    • 5 april 2018 12:32
    de oorsprong kwam toch van de japanse film battle royal?

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Battle_Royale_(2000)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 5 april 2018 12:36
    @Zodanmaar Staat ook in het artikel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 april 2018 12:52
    @MichelMusters in het artikel lijkt het alsof het alleen maar over the hunger games gaat als inspirator.. een beetje gek sinds het hele genre zijn naam dankt aan de film "Battle Royale" . De hunger games hierbij betrekken is een beetje het origineel "verloochenen" voor iets wat misschien populairder/ meer bekend is met het grote publiek.

    immers, jullie schrijven zeg maar precies 1 regel over de film 'battle royale', terwijl je het stuk daarvoor het hele principe van de film de hunger games uitlegt (cirkel die kleiner wordt etc. allemaal dingen die in Battle royale zaten, 12 jaar voor de hunger games )

    Just saying. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 5 april 2018 13:17
    @casualkiller Als je goed leest staat er dat het globaal te herleiden is naar twee films, waarvan The Hunger Games de eerste is. Daarna leg ik uit dat de genrenaam battle royale komt van Brendan Greene, die de film als inspiratie heeft gebruikt.

    Het gaat in beide gevallen om hetzelfde idee, maar Greene gaf het de naam battle royale. Dit heeft niets te maken met hoe populair de gelijknamige film uit 2000 is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 april 2018 14:22
    @JaccoPeek Ik verwoord het wellicht wat verkeerd, ik bedoel enkel ermee te zeggen dat de hunger games een amerikaanse "kopie" is van Battle Royale (ik praat nu over de films he ;) ) , maar wellicht wat makkelijker is om over te praten / uit te leggen omdat iedereen die film wel kent (van naam o.id).

    het kwam enkel in mij op omdat ik op deze discussie had over fortnite met een stagiare onderlaatst.. (van 17 , en ik ben 42 … ):

    Stagiare: fortnite ie echt zo geript van de hunger games he! :
    Ik: je bedoeld de film Battle Royale ,
    Stagiare: Wtf is dat , waar heb je het over ouwe sok

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 5 april 2018 17:52
    @casualkiller Ah op die manier. Het was niet bedoeld om The Hunger Games boven de film Battle Royale te stellen. Ik heb het meer vanuit het perspectief van het genre voor games gekeken, en dan waren Minecraft en DayZ Battle Royale ongeveer gelijk.

    Uiteindelijk leent iedereen ideeën van elkaar :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • misjnoe

    • 5 april 2018 14:09
    Snap de verwarring. De eerste populaire mod is kennelijk gebasseerd op hunger games. Het theme battle royale is al in tig films geintroduceerd voor de gelijknamige japanse film. De japanse film (kan de manga overigens aanraden, het boek uit 1999 nog niet gelezen) heeft echter de mechanics geintroduceerd die zonder twijfel de inspiratie zijn geweest voor the hunger games. Sterker nog, in de thematiek lijkt er ook wel wat jatwerk te zijn geweest. Je kan dus argumenteren dat de japanse film de oorsprong is geweest hoewel het niet voor iedereen de directe inspiratiebron was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zodanmaar

    • 5 april 2018 14:31
    @MichelMusters

    waarschijnlijk overheen gelezen, excuus.Ben het zeker eens met de comment van casualkiller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 5 april 2018 12:45
    Leuk artikel! Interessant om te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 5 april 2018 14:33
    "Onder zijn acroniem PlayerUnknown…"

    Ik neem aan dat hier pseudoniem bedoeld wordt. Zo niet, dan ben ik wel benieuwd waar de acroniem PlayerUnknown voor staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 5 april 2018 16:55
    @Ghost

    Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het gecorrigeerd. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 5 april 2018 17:47
    @Swieb whoops, beide bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 5 april 2018 22:49
    Nou, er waren al heel wat meer games voor minecraft en dayz die battleroyale/last man standing hadden (want dat laatste is het gewoon in feite). mods voor Quake en Unreal tournament hadden die gameplay ook al.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 6 april 2018 00:11
    @SuperDre

    Dat is wel wat anders dan random gedropt worden zonder wapens en proberen als laatste te overleven. In Battle royale games is het doel overleven, in Last man standing van bijvoorbeeld Quake, Unreal enz, is het doel zoveel en snel mogelijk iedereen omleggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Khalen

    • 6 april 2018 08:20
    Leuk artikel. En H1Z1 die nog een stapje verder gaat door een AutoRoyale. Persoonlijk trekken de games mij niet zo, maar vind het wel leuk om naar te kijken (twitch).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • alexvkan

    • 7 april 2018 12:13
    WCW vs NWO Revenge @ n64 had al battle royale

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 8 april 2018 17:56
    PUBG/Battleroyale was een mod voor Arma 2-3 hoor. En had niks met Day Z te maken.
    Heel lang gespeeld voordat het uberhaupt een game werd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord