De Nintendo Switch: een jaar na release | Gamer.nl

De Nintendo Switch: een jaar na release | Gamer.nl

Waar we href="https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-nintendo-switch-een-halfjaar-na-release/">een halfjaar geleden</a> nog spraken van een “voorzichtige comeback van Nintendo”, daar kunnen we er een jaar na de release van de Switch niet meer omheen: de Switch is een gigantisch succes. Daar plukken eigenaren de vruchten van, maar er is zeker ruimte voor verbetering.

Niemand, niet eens Nintendo zelf, had kunnen verwachten dat de Switch zo’n verkoopsucces zou worden. Zelfs bijna een jaar na release is de hybride console steevast de bestverkochte spelcomputer in de Verenigde Staten, maar ook in Japan vliegt de Switch als zoete broodjes over de toonbank. Alleen de laatste weken scoort de PlayStation 4 daar betere verkoopcijfers, dankzij de release van Monster Hunter World. Nintendo kan in het thuisland de vraag moeilijk bijbenen; de voorraad lijkt in de rest van de wereld inmiddels wel op orde.

De Switch is alleen al in 2017 wereldwijd 14,86 miljoen keer verscheept. Nintendo verwacht zelf tegen eind maart 17,74 miljoen exemplaren te hebben verscheept. Dat zijn een hoop consoles in krap dertien maanden tijd en het is vergelijkbaar met de eerste dertien maanden van de PlayStation 4, die in hetzelfde tijdsbestek twee feestdagperiodes heeft meegemaakt. Vooralsnog lijkt de verkoop niet af te zwakken, dus Nintendo heeft alle reden om tevreden te zijn.

Zelda

De games

Het ijzersterke concept en de prima marketing daargelaten is de voornaamste factor van het succes ongetwijfeld het aanbod van enkele e entiële games. The Legend of Zelda: Breath of the Wild neemt de succesvolle franchise op geniale wijze op de schop, Mario Kart 8: Deluxe is een multiplayerfenomeen en heeft de totale verkoop van de Wii U-versie inmiddels overschreden, Splatoon 2 is een hit bij zowel kids als volwa enen en Super Mario Ody ey is een van de beste platformers van de afgelopen jaren.

Mi chien nog wel belangrijker is dat deze games zonder uitzondering ‘evergreens’ zijn. Ongeacht welke nieuwe titels Nintendo op de markt lanceert, willen nieuwe Switch-eigenaren een aantal van bovengenoemde games met alle liefde spelen en dus blijven deze spellen verkopen en hoog in de ranglijsten staan. Ga maar na: vorig jaar zijn er 9,07 miljoen exemplaren van Super Mario Ody ey verkocht. Dat betekent dat bijna twee derde van de Switch-eigenaren ook in het bezit is van de platformgame, een ratio die uniek is binnen deze industrie.

Nintendo heeft in het eerste jaar naast het lanceren van deze belangrijke games ook geprobeerd meer variatie in de line-up te krijgen. Jrpg-fans kunnen terecht bij Xenoblade Chronicles 2, fighting-fans die ongeduldig wachten op een nieuwe Smash Bros. hebben tijd kunnen doden met Arms, Musou-fanaten konden Fire Emblem Warriors aanschaffen en het bedrijf heeft de handen ineengeslagen met Ubisoft om het verra ende tactische Mario + Rabbids: Kingdom Battle te lanceren. Door Bayonetta en het vervolg naar de Switch te porten heeft Nintendo punten gescoord bij zijn hardcore achterban, al zal de collectie an sich geen belangrijke reden zijn voor consumenten om een Switch aan te schaffen.

Het bedrijf doet er goed aan dit in 2018 door te zetten. Helaas heeft Nintendo nog relatief weinig gecommuniceerd over de line-up van de Switch later in het jaar. Deze lente kunnen Switch-gamers aan de slag met overzettingen van Wii U-games Hyrule Warriors en Donkey Kong Country: Tropical Freeze en staan de nieuwe titels Mario Tennis Aces en Kirby: Star Allies op de planning, maar deze games mi en de allure van de vorig jaar verschenen Zelda- en Mario-titels. We weten dat er nieuwe games in de Pokémon- en Metroid-franchises in de maak zijn, maar wanneer die op stapel staan is niet bekend. Het bedrijf moet snel meer duidelijkheid geven over wat (potentiële) Switch-eigenaren in de toekomst kunnen verwachten, voordat de positieve vibe die nu nog rond de console hangt omslaat in een onzekere of zelfs negatieve.

Metroid

Third-parties

Natuurlijk moet Nintendo de kar niet alleen trekken en hoopt het op andere uitgevers te kunnen rekenen voor het vullen van mogelijke gaten in de releaselijst. Op het gebied van third-parties valt echter nog veel winst te behalen. Met games als Fifa 18, Doom, The Elder Scrolls 5: Skyrim en Rocket League zijn pogingen gedaan enkele belangrijke franchises naar de console te brengen. Hoewel het zeker bijdraagt aan de variatie in beschikbare titels op de console, is dit nog niet genoeg. Titels als Skyrim en Rocket League waren al jaren populair voordat ze op de Switch verschenen.

Slimmer zou zijn om andere uitgevers zover te krijgen om hun games gelijktijdig met andere platformversies te lanceren. Gezien het feit dat we sinds pakweg driekwart jaar nog maar weten hoe succesvol de Switch is, verwachten we dat de ondersteuning van andere partijen vooral in de tweede helft van 2018 en 2019 toeneemt. Het kost tijd om games te ontwikkelen en hopelijk plukt de Switch later dit jaar en volgend jaar eindelijk de vruchten van zijn gestaag groeiende userbase.

Vooral in Japan zien we dat bij andere uitgevers dit besef aan het groeien is, van Square Enix met de Dragon Quest Builders-reeks tot Capcom die de Mega Man-collectie naar het apparaat brengt. Het zou helpen als bedrijven als Ubisoft en Activision hun nieuwe games in grote franchises als Call of Duty en A a in’s Creed op of rond dezelfde releasedatum als andere platformversies uitbrengt. Enkele andere evergreens naar de console brengen, zoals Grand Theft Auto 5, zou Nintendo ook geen windeieren leggen. Daarbij lijken samenwerkingen met andere uitgevers ook hun vruchten af te werpen. Zo gaat het gerucht dat Bandai Namco aan Metroid Prime 4 werkt en dat er daardoor een exclusieve Ridge Racer naar het platform komt.

Tot het zover is moet Nintendo net als een halfjaar geleden op digitale releases van indiestudio’s rekenen. Die pakken deze kans met beide handen aan. Nadat vorig jaar diverse berichten de deur uit gingen waaruit bleek dat indietitels vaak het best verkocht werden op de Switch, lijken weinig onafhankelijke studio’s het platform nog over te willen slaan. Van ports van moderne kla iekers als Stardew Valley en Hollow Knight tot nieuwe releases als Celeste en Fe, tipt en overschrijdt de Switch vaak het aanbod van concurrerende consoles. Een beter gestructureerde eShop is binnen afzienbare tijd echter wel nodig, wil het deze verkoopcijfers voor indiestudio’s blijven vasthouden.

Skyrim

De mainstream

In het eerste levensjaar van een console weten systemen vooral de fanatieke gamers te bereiken, al zal de populariteit van games als Breath of the Wild en Mario Ody ey ook het grote publiek zijn opgevallen. Een grote mainstreamhit vergelijkbaar met Wii Sports zou de Switch een enorme boost kunnen geven. Het bedrijf wil naar eigen zeggen in het aankomende fiscale jaar minstens 20 miljoen exemplaren van de console verkopen. Het eerder dit jaar aangekondigde Nintendo Labo moet Nintendo’s Trojaanse paard worden om veel kinderen en families te bereiken. In april lanceren er twee bouwpakketten waarmee spelers diverse kartonnen creaties en een robotpak van karton kunnen maken. Dankzij bijgeleverde software ontstaat er interactie tu en game en karton. Het is een idee dat zo buiten de betreden paden treedt, dat het onmogelijk is om het potentiële succes van Labo te voorspellen. Slaat het aan, dan kan de Switch nog meer in de collectieve bewustzijn toetreden en nog veel succesvoller worden.

Labo

Gebrekkige online-opties

Storend is het gebrek aan online-opties die op andere systemen vanzelfsprekend zijn. Voicechat moet plaatsvinden via de smartphone-app die Nintendo vorig jaar heeft uitgebracht, maar die app lijkt weinig vooruitgang te boeken. Niet alle games bieden daarnaast de mogelijkheid om online tegen vrienden te spelen (denk aan Fifa 18, waar het niet mogelijk is om mensen uit je lijst uit te nodigen) en vrienden kunnen niet eens berichten naar elkaar sturen, waardoor de vraag ontstaat waarom het überhaupt de moeite waard is om vrienden te worden op Switch.

In september lanceert Nintendo zijn betaalde onlinedienst voor de Switch. Voor 19,99 euro per jaar krijgen spelers dan extra opties, maar wat die opties inhouden is nog niet bekend. Gratis games online spelen op de Switch is vanaf dat moment sowieso niet meer mogelijk. Het is e entieel dat Nintendo zijn onlineservice rond die tijd op hetzelfde niveau brengt als de concurrentie, wil het bedrijf gamers overstag halen om te betalen. Het gebrek aan informatie over deze onlinedienst (alsmede een Virtual Console-service) is echter storend voor veel Switch-gamers. Net als de line-up voor later in het jaar zou Nintendo er goed aan doen hier zo snel mogelijk open over te communiceren. De huidige stilte vanuit het bedrijf is oorverdovend.

Switch Online

Conclusie

Dat de Switch niet meer weg te denken is uit het huidige gamesklimaat, is geheel te danken aan Nintendo’s strakke planning vorig jaar en de overduidelijke kwaliteit van zijn eigen titels. Hoewel er de komende maanden nog titels op stapel staan, zorgt het gebrek aan informatie over de line-up later in het jaar en de aankomende betaalde onlinedienst er voor dat het lijkt alsof Nintendo op zijn lauweren rust. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, we kunnen immers niet achter de schermen kijken, maar meer communicatie over beide elementen nog voordat het bedrijf tijdens E3 in juni dit jaar een nieuwe Direct uitzendt, zou bestaande eigenaren en potentiële nieuwe consumenten geruststellen. Vooral intere ant wordt het om te zien in hoeverre andere uitgevers overstag gaan dankzij het verkoopsucces en hun grote franchises naar het apparaat brengen. Tot die tijd is de Switch een prima console én handheld voor Nintendo-games en indietitels.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou