Het eerste wat opvalt, is de nieuwe, zwarte look. De huisstijl van de Store wordt gekenmerkt door grote, opvallende vlakken. Dat is hip tegenwoordig, want Steam Big Picture Mode, Windows 8 en de App Store van iOS 6 gingen de Store voor in deze trend. Het komt de overzichtelijkheid van de Store in ieder geval ten goede. Populaire games springen direct in het oog en bij iedere game is in het eigen vakje meteen aangegeven om wat voor game het gaat en op welke platformen ‘ ie speelbaar is. Handig, aangezien in de Store inmiddels PSOne-, PS2-, PS3-, PSN-, PSP- en PSVita-games te vinden zijn.

Hele verbetering

De grote vlakken zijn niet de enige manier van navigeren door de nieuwe PlayStation Store. Door middel van tabbladen aan de linkerkant wordt al meteen een onderscheid gemaakt tussen de PS3-, PSVita- en PSP-Store. Via deze tabbladen vind je ook eenvoudig specifieke afdelingen voor onder andere volledige games, demo’s of downloadbare content. Per afdeling zijn er veel meer sorteerfuncties. Zo is het mogelijk om op prijs en releasedatum te sorteren. Zo vind je snel alle gratis content en is snel te zien wat de nieuwste content is. Games hebben nu, net als bij Xbox Live Marketplace, een duidelijke hub-pagina waar je alle extra content, gerelateerde trailers, avatars en andere goodies vindt. Dat was bij de oude Store wel anders, zoals je kunt zien in onderstaand filmpje. Kom je er echt niet uit, dan is er nog de vernieuwde zoekfunctie. Net als bij Google krijg je per leesteken dat je invoert real-time de meest logische zoekresultaten. Bij alleen ‘Ri’ al zal de Store ‘Ridge Racer’ voor je opzoeken. Handig bij gebrek aan een echt toetsenbord!

Nog veel fouten

Zo’n sterke en overzichtelijke infrastructuur is leuk natuurlijk, maar dan moet de indeling wel kloppen. Helaas is dat niet altijd het geval. We merkten vrij veel fouten en rariteiten op bij onze eerste bezoekjes aan de nieuwe PlayStation Store. Zo staat er downloadbare content voor Battlefield: Bad Company 2 in de lijst van extra’s voor Battlefield 3. LittleBigPlanet 2 en inFamous 2 hebben om mysterieuze redenen het stempel PSN-game gekregen. En de demo van Rayman: Origins voor de PlayStation Vita is niet onder demo’s te vinden, maar is zogenaamd een ‘versie’ van de volledige game.

Dit soort kleine dingen ondermijnen die goede infrastructuur van de PlayStation Store behoorlijk. Producten liggen niet in het juiste schap, alsof in je lokale supermarkt de melkpakken ineens tussen het brood zijn verstopt. En juist met de grote hoeveelheid verschillende soorten content is een ordelijke indeling ontzettend belangrijk. De infrastructuur is er om dit mogelijk te maken, maar Sony moet nog wel even de bezem er doorheen halen en een logisch, uniform beleid hanteren.

Kleine irritaties

Een kritische bezem door de Store halen zou sowieso geen overbodige luxe zijn. Er is ene hele rits aan weliswaar kleine, maar toch storende imperfecties die juist bij zo’n grootschalige metamorfose eigenlijk niet voor hadden mogen komen. Een gratis demo downloaden is bijvoorbeeld vrij veel werk. Een demo wordt eerst in een winkelmandje geplaatst. Vervolgens moet je het winkelmandjesmenu naar de kassa om dáár pas je betaling (van 0,00 euro!) te ‘bevestigen’. Dat zijn een hoop klikjes voor een gratis product.

Ook zijn er hele ongemakkelijke Nederlandse vertalingen te vinden, die soms zo onduidelijk zijn dat we nog steeds niet weten wat het precies inhoudt. Screenshots zijn bijvoorbeeld te vinden onder de noemer ‘Schermafbeeldingen’, maar wat ‘Vrijspeelbare gamecontent’ is, mag Joost weten. Het klinkt als freeware of gratis games, maar vaak hangt er alsnog een prijskaartje aan. De inconsequentheid van Sony wordt nog eens onderstreept als we bij de zoekfilters ‘Demo’s’ en ‘Demos’ aantreffen. Inderdaad, met als enige verschil de apostrof! Doordat er zo slordig wordt omgesprongen met het hanteren van tags, wordt de zoekfunctie door Sony zelf gesaboteerd. De op het moment nog maar matige snelheid van de zoekmachine en de Store in zijn geheel, komt de gebruiksvriendelijkheid ook niet ten goede.

Tot slot is het niet mogelijk om snel een overzicht te krijgen van downloadbare content voor games uit jouw collectie. Een gemiste kans. Alle games hebben immers al hun eigen hub met alle gerelateerde content. Een kleine moeite om dan een Store-sectie te maken waarin alle hubpagina’s van jouw games staan. Op de PlayStation Vita is bij de meeste games direct vanuit de LiveArea de DLC te vinden en daarom vinden we het vreemd dat Sony geen soortgelijke feature naar de PlayStation 3 brengt.

Werk aan de winkel

De infrastructuur van de nieuwe PlayStation Store is absoluut een stuk logischer, solider en klantvriendelijker. De overzichtelijke menuindeling en de zoekfuncties met veel meer filterfuncties verbeteren de gebruiksvriendelijkheid van Sony’s virtuele winkel. Helaas wordt diezelfde gebruiksvriendelijkheid van binnenuit gesaboteerd. Sony is erg inconsequent met de termen die aan de content worden gehangen en veel ‘producten’ liggen in het verkeerde ‘schap’. Bovendien zijn de Nederlandse vertalingen verre van duidelijk en moet je téveel klikken om simpelweg een gratis demootje te downloaden. Dat is zonde, want qua lay-out maakt Sony enorme stappen met de nieuwe Store.