Twee jaar terug konden de meeste van deze partijen elkaar niet in de ogen kijken. Blizzard en Kespa waren in een gevecht verwikkeld over de auteursrechten van StarCraft II, inclusief mogelijke toernooien, divisies, tv-uitzendingen en alles dat met spelers en teams te maken had. Kespa, opgericht in 2000 met als doel om de naamsbekendheid van de elektronische sport te vergroten, stuurde alle SCII-gerelateerde activiteiten binnen Korea aan, inclusief de uitzendingen op tv met betrekking tot StarCraft II. Blizzard wilde een graantje meepikken en vocht voor vergoedingen van alle commerciële toepassingen van het spel. Nu staan beide partijen zij aan zij, waarschijnlijk omdat ze hebben gezien dat het gezamenlijk ondersteunen lucratiever is dan elkaar tegenwerken.

Blizzard beaamt met deze zet de Koreaanse elektronische sport meer te willen ondersteunen. "Blizzard wijdt zich aan de toekomst van de Koreaanse elektronische sport", vertelt Paul Sams van Blizzard in een officiële verklaring. "Korea is een wereldleider voor wat betreft de e-sportindustrie en we zijn enorm blij meer wedstrijden op tv te zien tussen de beste spelers ter wereld, namelijk de Koreaanse StarCraft II-spelers." De samenwerking houdt in dat, na alle onenigheden uit het verleden, Kespa nu officieel in bezit is van de licentie om StarCraft II-toernooien en -competities te houden op teamniveau. "We achten het belangrijk dat we een samenwerking aangaan [...] gezien we dezelfde visie voor wat betreft de toekomst van de elektronische sport hebben."

Lee Hyung, chairman van de Koreaanse e-sportassociatie, vertelt dat "Kespa centraal stond bij de ontwikkeling van StarCraft als elektronische sport en een grote rol heeft gespeeld bij het leggen van het fundament van de Koreaanse e-sportindustrie." Hyung vertelt dat StarCraft II in toekomst wordt geïntroduceerd in de SK Planet Proleague Season 2, een toernooi dat voorheen enkel Brood War omvatte. "StarCraft II is een prachtig spel dat mondiale aanzien geniet en we wachten geduldig totdat het spel de elektronische sport naar nieuwe hoogtes tilt." Volgens Hyung is de samenwerking tussen Blizzard en andere partijen een grote stap in deze richting.

De samenwerking tussen Blizzard, Kespa, GomTV en OnGameNet hebben als gevolg dat voortaan geen grote ruzies meer ontstaan met betrekking tot het commercialiseren van StarCraft II door wedstrijden uit te zenden op tv. Het is interessant om te zien hoe een groei in aanbod op tv het spel en de elektronische sport gaan versterken. Misschien dat deze trend dan zelfs zijn weg gaat vinden naar de Westerse landen.

Kespa en MLG

De Koreaanse elektronische sport met al zijn getalenteerde spelers strekt zijn arm tevens uit richting de alsmaar groeiende e-sportcompetitie uit Noord-Amerika, Major League Gaming. 11 mei maakten beide partijen middels persbericht bekend een nauwe samenwerking aan te gaan die al in juni zijn eerste vruchten gaat afwerpen tijdens het MLG Spring Championship-toernooi in Anaheim, Californië. Deelnemers van de Koreaanse e-sportassociatie krijgen hierdoor de kans om aan toernooien deel te nemen in Amerika.

"We zijn enorm gelukkig om samen te werken met de meest prestigieuze e-sportcompetitie ter wereld", vertelt MLG-ceo Sundance DiGiovanni. "Deze samenwerking gaat competitief gamen voor altijd veranderen. Kespa is sinds jaar en dag leider binnen de industrie en verantwoordelijk voor het succes." Ook Lee Young Hee, president van Kespa, acht de samenwerking als een grote stap richting de uitbreiding van de elektronische sport: "samen gaan Kespa en MLG werken aan de toekomst van de sport en we zijn blij de beste spelers ter wereld naar een internationaal toernooi te mogen sturen."

Major League Gaming nodigt al meerdere toernooien lang Koreaanse spelers uit, voornamelijk uit de Koreaanse competitie GSL. Het verschil met Kespa-spelers is echter dat Kespa tot nog toe enkel te maken had met Brood War-spelers. In Anaheim zullen dus grote namen van Brood War, zoals Flash, Jaedong en Bisu eventueel hun opwachting maken in StarCraft II. Hieruit is wederom te concluderen dat steeds meer spelers de overstap gaan maken van Brood War naar StarCraft II.

Overstap

De Brood War- en StarCraft II-scene waren tot voor kort nog volledig gescheiden van elkaar, mede omdat de Brood War-community zich lange tijd elitair opstelde en beweerde dat Brood War meer talent vergt dan StarCraft II; je moet meer acties per minuut maken en een beter inzicht in tactieken en spelmechanieken hebben. StarCraft II gaat nu een prominentere positie innemen dan zijn voorganger, Brood War, en uiteindelijk waarschijnlijk zelfs vervangen. Uiteindelijk zijn het interessante veranderingen, in voordeel van StarCraft II. Enorm ervaren en succesvolle Brood War-spelers gaan hun opwachting maken in StarCraft II, waardoor deze mag genieten van alsmaar nieuwe gezichten die het hoofd gaan bieden aan de reeds gevestigde StarCraft II-spelers.