De must-have Wii U-games | Gamer.nl

De must-have Wii U-games | Gamer.nl

De must-haves

Nintendo Land

Lees de review
Voor veel mensen is Nintendo Land niet eens een optie: koop je de Premium-editie van de Wii U, dan krijg je de game er gratis bij. Maar ook als je de Basic-editie hebt gekocht, kunnen we Nintendo Land ten harte aanbevelen. Het is namelijk de beste titel om de gevarieerde mogelijkheden van de nieuwe GamePad-controller te leren kennen. Dit virtuele pretpark bestaat uit twaalf attracties gebaseerd op Nintendo-series. Zo speel je in Mario Chase verstoppetje met vier vrienden en maak je in Zelda: Battle Quest met pijl en boog of zwaard en schild een gevaarlijke reis door Hyrule.

Nintendo Land is een goede launchgame omdat de GamePad op verschillende manieren wordt gebruikt. In de ene attractie gebruik je het scherm op de controller als lanceerpad voor werpsterren, in een andere attractie kom je er achter hoe leuk het is wanneer jij als GamePad-speler het complete overzicht over een level hebt, terwijl je vrienden alleen maar een gedeelte op de televisie kunnen zien. Zo begrijp je meteen wat er allemaal mogelijk is met deze nieuwe besturingsoptie. Maar Nintendo Land is meer dan dat: het is ook een erg complete, netjes afgewerkte game met veel meer inhoud dan de gemiddelde minigamecollectie. Sowieso krijgen Nintendo-fans een fantastische nostalgietrip met al die herkenbare series die de revue pa eren. Een groep vrienden en een stapel Wii-controllers is wel vereist: Nintendo Land is, net als een pretpark, het leukst wanneer je samen gaat.

New Super Mario Bros. U
Lees de review
Het is voor het eerst sinds de Nintendo 64 dat een Nintendo-console met een Mario-platformer lanceert. En zo hoort het! Niets geeft zo overduidelijk het gevoel dat je Nintendo’s nieuwste telg in huis hebt gehaald als op avontuur gaan met de besnorde loodgieter. Toegegeven, we hebben de laatste jaren bepaald geen tekort gehad aan Mario in 2D, maar New Super Mario Bros. U is toch een e entiële aankoop voor nieuwe Wii U-bezitters.

Ten eerste brengt de game de Mario-reeks eindelijk naar het HD-tijdperk. En dat is te zien aan de prettig ogende levels. Vooral de achtergronden zijn een transformatie ondergaan, waardoor veel meer details tot leven komen. En waar je in de vorige Mario-platformers vaak het gevoel had dat Nintendo zich inhield om onervaren spelers te sparen, daar heb je in New Super Mario Bros. U vanaf het eerste moment al het idee dat je het diepe in wordt gegooid, met uniek leveldesign en een groot scala aan oude en nieuwe vijanden en power-ups. Leuke extra is dat de speler met de GamePad de andere spelers kan helpen door blokjes op het scherm te toveren... of hij kan de rest natuurlijk dwarsliggen door precies op de verkeerde plekken een blok te plaatsen.

ZombiU
Lees de review
Wat ons betreft is ZombiU de beste game die vanaf dag 1 verkrijgbaar is voor Wii U. Maar wel eentje voor spelers met stalen zenuwen: de game is namelijk echt eng. Niet dat we na jarenlang gamen nog steeds niet tegen het aanzicht van zombies kunnen, maar het feit dat één aanval van een ondode je al fataal kan worden – en dat je personage ook echt dood blijft na zo’n aanval – zorgt ervoor dat we het spel constant met klamme handen spelen.

Daarbij maakt ZombiU op een unieke manier gebruik van de GamePad: het dient gelijk als je rugzak waarin al je items zitten. Ben je dus op zoek naar een wapen, dan kun je even niet op het televisiescherm letten… en voordat je het weet zet zo’n rotzombie zijn tanden in je nek. Combineer dat met het feit dat je nadat je personage sterft, je helemaal opnieuw met een nieuw personage moet beginnen, en je bent gedurende het spel al bang om een nieuwe kamer binnen te stappen. Laat staan dat je dapper de mistige straten van Londen op gaat. ZombiU is sfeervol, uniek en vooral ook hardcore. Een echte gamers-game dus, precies wat de Wii U nodig heeft.

Ook de moeite waard

Sonic & All-Star Racing Transformed
Een nieuwe Mario Kart op de lancering van de Wii U was natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar deze nieuwe Sonic-kartracer vult de leegte goed op. Net als in Diddy Kong Racing (wie kent hem nog?) kun je in Sonic & All-Star Racing Transformed ter land, ter zee en in de lucht het uitvechten. Vooral de circuits maken indruk: ze zijn niet alleen groot en allemaal gebaseerd op een Sega-franchise, ze transformeren ook nog eens gedurende de race zodat elke ronde een unieke ervaring is. Als rasechte party-console voelt de Wii U als een perfecte thuishaven voor deze game, die op een paar slordige glitches na prima draait op de console. En, in tegenstelling tot de versies van de andere spelcomputers, kunnen vijf spelers tegelijk meedoen met de multiplayer.

Trine 2: Director’s Cut
Deze avontuurlijke platformer verscheen vorig jaar al op PlayStation 3 en PC, maar de Wii U-versie, die vanaf de eerste dag via de eShop te downloaden is, heeft extra content, waaronder een coöperatieve spelmodus voor vier personen en de uitbreiding Goblin Menace. Trine 2 speelt niet alleen lekker weg door de coöperatieve actie, vooral de spelwereld steelt de show: het spel oogt werkelijk schitterend, met fenomenale lichteffecten en gevarieerde omgevingen. Wil je jezelf helemaal onderdompelen in een magisch avontuur en gelijk even zien hoe mooi Wii U-games kunnen zijn, dan is Trine 2 een prima aankoop.

Call of Duty: Black Ops 2
Spelers die snelle schietactie willen, verwijzen we meteen door naar Black Ops 2. Vooral als je alleen op Nintendo-consoles speelt, is het een verademing om Call of Duty eindelijk eens te ervaren zoals het echt hoort: in HD, met een online multiplayer. De game oogt nagenoeg hetzelfde als de andere versies, alleen hapert de framerate af en toe bij veel actie en de online community is nog niet heel groot. Dat laatste probleem verdwijnt hopelijk als de Wii U overal verkrijgbaar is. De Wii U-versie heeft daarnaast de mogelijkheid om een tweede speler op het GamePad-scherm te laten spelen in de online multiplayer. Zo hebben beide spelers een eigen scherm. Wel zo handig!

A a in’s Creed 3
Net als Darksiders 2 en Ma Effect 3 komen Nintendo-spelers een beetje laat kijken in deze spelreeks, maar bij A a in’s Creed 3 is dat niet zo’n groot probleem, omdat de game zich in een nieuwe periode met een nieuw hoofdpersonage afspeelt. Verder is het spel nagenoeg hetzelfde als de andere versies en voegt de GamePad, op een handige kaart van de spelwereld na, niet veel toe. De kwaliteit van A a in’s Creed 3 is echter dusdanig hoog dat we Wii U-eigenaren van harte kunnen aanraden deze bij hun console te kopen. Een betere kennismaking met Ubisoft’s gigahit is er niet.

En verder: Tekken Tag Tournament 2 Wii U Edition, Darksiders 2, Just Dance 4, Skylanders Giants, Nano A ault Neo (eShop).

Laat maar liggen

Een aantal titels raden we (voor nu) af. Zo schijnt Batman: Arkham City Armoured Edition slechter te lopen dan de andere versies en lijkt de GamePad-gameplay alleen maar af te leiden. Dit hebben we nog niet zelf kunnen testen, dus neem voor nu het zekere voor het onzekere en schaf hem nog niet aan. Fifa 13 is eigenlijk gewoon Fifa 12 met wat GamePad-opties, en dat voor de volle prijs: niet echt een waardige aankoop dus. Ma Effect 3 vinden wij een rare keuze, simpelweg omdat het hier het laatste deel in een trilogie die erg om het verhaal draait betreft. Tank! Tank! Tank! ten slotte kunnen we van harte afraden, omdat het spel ons al na een half uur irriteerde. Simpele schietactie kan leuk zijn, maar Tank! Tank! Tank! weet het te verpesten. Lekker laten liggen dus!