De favorieten van de redactie: Super Mario Maker | Gamer.nl

De favorieten van de redactie: Super Mario Maker | Gamer.nl

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren gedurende deze maand over hun favoriete game of aan games gerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Thijs Barnhard met Super Mario Maker voor de Wii U.

Super Mario Maker is mijn droomgame. Sinds ik op mijn SNES - niet geheel toevallig ook mijn allereerste console – Super Mario World speelde was ik in de ban van de wereld van Super Mario. Ieder level heb ik in mijn jonge jaren volledig uitgepluist. Geheime routes, de juiste timing van een lastige sprong en hoe je de cape het beste in kunt zetten; het is kennis die zich diep in mijn brein heeft genesteld en zijn plaats weigert op te geven aan ieder handiger of nuttiger feitje.

Dat die kennis van iedere sprong, power-up en elk gedrag van een vijand ooit nog van pas zou komen heb ik ergens altijd al geweten, maar het was pas tijdens de E3 van 2014 dat het echt helemaal doordrong.  Terwijl ik voor het eerst met de GamePad aan de slag ging om zelf een level te bouwen viel het allemaal op zijn plaats: ik ben op deze aarde gezet om Mario-levels te maken.

Media has no description

130 uur

Op het moment van schrijven heb ik daarom al bijna 130 uur gestoken in het bouwen en spelen van levels in Super Mario Maker, de game die het dertig jaar na Super Mario eindelijk (officieel) mogelijk maakt om zelf werelden te bouwen. De inspiratie voor echt goede nieuwe levels is bij mij mi chien zo onderhand een beetje op, maar dat neemt niet weg dat het merendeel van mijn dertig online te vinden levels goed gewaardeerd worden. Dankzij het ietwat onhandige stemsysteem van sterren heb ik nu meer ruimte om levels te uploaden dan dat ik er raad mee weet.

Na zoveel uren bouwen vallen de beperkingen die Super Mario Maker best wel op. Je hoeft maar een willekeurig level in Super Mario World te spelen om je te realiseren dat er aardig wat opties ontbreken in Super Mario Maker. Hellingen, pla en water en tal van vijanden zouden de game nog uitgebreider maken, maar totdat er (mogelijk) meer dlc verschijnt werken de beperkte mogelijkheden die er nu zijn ook creativiteit in de hand.

Media has no description

Wie een goed level wil maken doet er namelijk verstandig aan om af te kijken bij de beste. Goede levels vinden is door de manier waarop de Course World is opgebouwd nog best lastig, maar door een aantal goede makers in de game te volgen maak je zelf al snel een bestand vol kwalitatief uitstekende levels aan. Dat het merendeel van de spelers vooral intere e heeft in gimmicks en autoplay levels waarbij geen sprong komt kijken doet er niet toe, echt goede levels krijgen op een andere manier waardering.

Fans op Miiverse

Nadat je een level hebt uitgespeeld in Super Mario Maker kun je namelijk een ster of een  reactie op Miiverse achterlaten. Het geeft spelers de ruimte om een stukje feedback achter te laten over een irritant stuk of een gedeelte van een level dat door een foutje tijdens het maken compleet overgeslagen kan worden. Het is tevens de plek om de waardering voor andermans werk uit te drukken in meer dan alleen een ster. Spelers kunnen hun opluchting over het uitspelen van een lastig level delen of een zelfgemaakte tekening van een bepaald moment of scène uit het level toevoegen.

Media has no description

Nog intere anter is de manier waarop Mario Maker je echt laat nadenken over wat wel en wat niet werkt in een level. Je eerste course is nooit echt een meesterwerk, want een goed level maken is een kunst die veel oefening vraagt. Afkijken is daar een onderdeel van, maar veel proberen en testen ook. Of een level te lastig is of een puzzel te onduidelijk is zelf moeilijk te beoordelen, maar andere spelers zijn altijd genadeloos. Door het grote aanbod in de Course World zijn er maar weinig spelers die de moeite nemen om een slecht gemaakt level na twee keer proberen helemaal uit te spelen.

Super Mario Maker heeft daarom een enorm effect gehad op de manier waarop ik naar eerdere Mario’s en compleet andere games kijk. De dertien in een dozijn-stijl van New Super Mario Bros. staat mij nog steeds tegen, maar de opties die de game biedt voor sprongen en items is in veel opzichten ongeëvenaard. Levels in Super Mario Bros. 1 waar ik doorgaans zo snel mogelijk doorheen rende blijken door tactisch geplaatste blokken en buizen bovendien de speler de juiste vaardigheden te leren voor wanneer het echt moeilijk wordt. Een goed level leert je onbewust voor wat later komen gaat.

Media has no description

Oneindig Mario

Mi chien nog wel verra ender is het concept dat niet ieder level van Nintendo zelf even geniaal is. Met de beperkte middelen van Super Mario Maker worden sommige levels uit Mario 3 en World compleet weggevaagd. Blijven volgen wat de Mario Maker-gemeenschap bouwt is daarom een absolute aanrader. Het idee dat ik de volgende Miyamoto ben heb ik na het zien van andermans levels al een beetje losgelaten, maar de volgende Mario-meester is ongetwijfeld te vinden tu en de autoplay en kaizu-levels. Het idee dat er door deze grootmeesters een haast oneindige stroom van goede Mario-levels is te vinden stemt mij enorm gelukkig. Alsof ik een Super Mario World zonder begin of einde heb.

Lees de Gamer.nl-recensie van Super Mario Maker terug.

 

Koop de 'Gamer.nl favorieten van de redactie' ook op Bol.com.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou