Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

De favorieten van de redactie: Halo 5: Guardians

Reden om weer uit te kijken naar Halo 6

Geschreven door Lars Cornelis op

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren gedurende deze maand over hun favoriete game of aan games gerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Lars Cornelis met Halo 5: Guardians voor de Xbox One.

Een goede game maken is één ding, een goede serie maken is een tweede. Een goede serie komt pas van de grond door niet alleen een constante (of oplopende) kwaliteit van de titels, maar ook door een goed uitgewerkt universum waarin de games zich afspelen. Het overkoepelende universum geeft handvatten voor vervolgen of spin-offs. Het laat fans over de serie praten en nadenken, en uiteindelijk reikhalzend uitkijken naar het volgende deel.

Bungie’s wondere wereld

Halo is zo’n serie die dat goed doet. Of deed, toen de naam Bungie nog op het doosje prijkte. Bungie schiep in de eerste game al een universum dat veel groter was dan alleen de hoofdpersonen Master Chief en Cortana. Het is niet eens nodig om de boeken te lezen om jezelf te verwonderen over de immense Forerunner-bouwsels (waaronder de Halo-ringen zelf) en de religieuze drijfveer van de Covenant. Het zorgde ervoor dat ikzelf in ieder geval altijd uitkeek naar de volgende Halo en net zo enthousiast werd van de spin-offs als van de numerieke delen.

Maar toen 343 Industries het stokje overnam, daalde dat enthousiasme. Met Halo 4 kon 343 Industries de lijnen uitzetten voor een vernieuwd Halo-universum, maar vergat dit. De Covenant was aan het einde van Halo 3 verslagen en dus had Halo een nieuwe aartsvijand nodig. Die werd gevonden in de vorm van The Didact, maar door deze wraakzuchtige Forerunner helemaal niet te introduceren en bovendien nog in dezelfde game van het podium te laten verdwijnen, was er weinig reden om uit te kijken naar Halo 5 – wat betreft verhaal in ieder geval.

Een nieuw begin

Des te groter was de verrassing toen 343 Industries in Halo 5 wél opnieuw de lijnen uitzette. Al in de eerste missie worden de laatste losse lijntjes met Halo 4 hard afgekapt, alsof 343 ook wil zeggen: “we beginnen even opnieuw”. Vervolgens richt het verhaal zich op een nieuwe dreiging die ook door Master Chief niet even de kop in wordt gedrukt, waarmee ook gelijk de rode loper wordt uitgerold voor nieuwe delen.

Daarom is de introductie van Spartan Locke ook zo slim geweest. Terwijl met Master Chief het vizier op de toekomst wordt gericht, vertelt 343 Industries met Locke één verhaal binnen dit nieuwe hoofdstuk van de serie. Halo 5: Guardians voelt daardoor, in tegenstelling tot Halo 2, compleet en af aan. De rest van de cast is overigens ook een goede mix van oude bekenden uit de games, personages die de echte fans uit andere media kennen, en nieuwe gezichten. Ook daarmee laat 343 zien dat het inmiddels weet wat het wil, en wie het bedient.

Dat blijkt trouwens ook wel uit de gameplay. 343 Industries laat hier zien dat het inmiddels de teugels fier in handen heeft. De ontwikkelaar durft de gevechten grootser te maken en heeft de besturing sneller en preciezer gemaakt, waardoor de heilige drie-eenheid van schieten, slaan en granaten gooien niet verloren gaat.


Maar juist die vernieuwingen leggen ook bloot waar er winst te behalen was. Bungie wist hun formule al te perfectioneren met Halo 3 en deed dat nog eens dunnetjes over met het meesterlijke Reach; zover is 343 duidelijk nog niet. Hoewel de gameplay de schaalvergroting moeiteloos overleeft, zijn sommige omgevingen wat kaal en leeg. En ook hebben die blikkerige Prometheans bij lange na niet de charme die de Covenant en de Flood hebben. Bovendien is de afwezigheid van splitscreen-coöp doodzonde. Dat zijn dus de punten waar 343 Industries zich op kan gaan richten in Halo 6, waar ik dankzij de fundering die Halo 5 legt, wél naar uit zal kijken. 

Lees de Gamer.nl-recensie van Halo 5: Guardians terug.

 

Koop de 'Gamer.nl favorieten van de redactie' ook op Bol.com.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

HTC Vive heeft 'grote technologische doorbraak' Construction Simulator 2015
3

Reacties op: De favorieten van de redactie: Halo 5: Guardians

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Cor9

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Om nog niet te spreken over de multiplayer! Wat zit die goed in elkaar. Ik heb helaas nog amper tijd om te spelen op mijn x1, maar ik probeer in het weekend toch altijd in ieder geval een middagje te knallen. Halo Reach speelden niet veel mensen. H4 ook niet. Het is veelzeggend dat mensen die ik al jaren (sinds H3) niet meer online gezien heb nu weer H5 spelen. Team Arena met een squad (of solo) all day! Sinds H3 niet meer zo veel lol gehad met Halo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Vond het maar waardeloos. Halo is the chief
    En niet spartan lock

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sandervs

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ja waarom lees ik niks over de Multiplayer? Die is echt geweldig. Ik heb nu ook Overwatch maar dat vind ik toch een stuk minder leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.