Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

De favorieten van de redactie: Destiny: The Taken King

Goede tijden, slechte tijden

Geschreven door Kevin Shuttleworth op

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren gedurende deze maand over hun favoriete game of aan games gerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Kevin Shuttleworth met Destiny: The Taken King.

MMO’s ontwijk ik al vrijwel heel mijn leven, omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb. Er is te veel om te spelen en te doen om al mijn energie in één game te steken. Toen Destiny uitkwam in september 2014 kon ik het als levenslange Bungie-fan niet weerstaan om de game uit te proberen, ondanks de vele overeenkomsten met andere MMO’s. Ik was dolblij dat het me na een weekje spelen totaal niet meer boeide. Tijd om door te gaan met andere toffe games die toen uitkwamen. 

Ad formam

Maar The Taken King bracht een bepaalde Bungie-flair terug die ik niet heb gezien sinds Halo 3: ODST, namelijk een gevoel van mysterie en geheimen. Het nieuwe gebied dat bij The Taken King zit, genaamd de Dreadnaught, zit vol verborgen hoekjes en deuren waarachter je kisten kunt vinden, geheime routes en onzichtbare plateaus om naartoe te springen. Er gaat niets boven een platform zien in de verte, om er vervolgens met de scanfunctie van je Ghost achter te komen dat er verborgen paden in de lucht zitten waarmee je dat kunt bereiken. Zelf op ontdekkingsreis gaan was plotseling leuk in Destiny, wat voor mij meer dan genoeg reden was om het een tweede kans te geven.

Het was pas zodra vrienden gingen spelen dat Destiny: The Taken King een compleet andere betekenis voor me kreeg. Zij stelden me in staat om een gedeelte van Destiny mee te maken dat ik niet verwacht had nog te gaan spelen: raids. En tjonge, ik was me er totaal niet van bewust wat in die raids allemaal wel niet te ontdekken valt.

None

BFF’s

Vlak nadat The Taken King uitkwam, zette ik een kanaal op voor mezelf en een aantal vrienden om over de game te praten. De eerste aantal dagen bestond dit uit mij en een paar andere fanatiekelingen, terwijl we zoveel mogelijk mensen om ons heen probeerden te indoctrineren om zo meer spelers te verzamelen. Dit groeide uit tot een actief groepje met een dozijn spelers, die dagelijks nieuwe vondsten deelden met elkaar, zoals locaties van wapens en andere loot-gerelateerde zaken. Bovenal was het kanaal een fijne tool om spelers te vinden om missies mee uit te voeren.

Leden van die groep waren onder andere ex-Gamer.nl-redacteur Daniël Verlaan, Nino de Vries van pu.nl, gamer.nl-redacteuren Erwin Vogelaar en Bastiaan Vroegop en Ferdi Nelemans van InsideGamer. O ja, en Gamer.nl-redacteur Ron Vorstermans, maar die telt niet mee, omdat hij de game als enige op een andere console speelde.

Na twee weken fanatiek spelen opperde iemand dat we eens een raid moesten proberen. We hadden meer dan genoeg gegadigden en het was content van Destiny die we allemaal nog niet gezien hadden. De beslissing was snel gemaakt: de Vault of Glass-raid stond als eerste in de rij. Deze raid is al veel eerder geïntroduceerd, maar voorheen hadden we geen groep fanatieke spelers. Aan de hand genomen door één speler die de raid toevallig al kende sprongen we erin.

None

Helse kluis

Het openen van de Vault of Glass alleen al bleek een fikse opgave. Het is namelijk de bedoeling dat je een viertal gebieden overneemt en beschermt terwijl er constant hordes vijanden op je af denderen. Als ook maar één speler faalt, wordt het proces een halt toegeroepen. Na een kwartier beschermen, multi-tasken en knallen opende de kluis zich eindelijk. Deze kennismaking was genoeg voor mij om te weten dat ik nog nooit zoiets had ondernomen en dat het veel meer zou zijn dan een paar uur onafgebroken op schadesponsen schieten.

De eerste paar uur ging het goed. Coördineren verliep soepel en we wisten goed voortgang te boeken. Van platformpuzzel naar de eerste baas van de raid, gevolgd door een onderdeel waarin sluipen centraal stond. Een cruciale fout was alleen dat we pas om acht uur ’s avonds begonnen. Toen we er na drie uur spelen achterkwamen dat we pas op de helft waren, besloten we de volgende dag verder te gaan. Op dag twee van de raid was de spanning te snijden (dat het een maandag was hielp niet). Spelers – waaronder ondergetekende - raakten merkbaar gefrustreerd en de kans dat ons irritatieniveau en het verkeerd interpreteren van boodschappen ons voor altijd zouden weerhouden van die zoete overwinning, was reëel. Tegen het einde van de raid liepen de gemoederen hoog op.

Bij het laatste gevecht in de Vault of Glass worden twee willekeurige spelers om de zoveel minuten geteleporteerd naar een andere omgeving. Daar moeten ze als de wiedeweerga een artefact oppakken en naar een portaal rennen. Dit portaal moet een ander gedeelte van het team openen zodat ze kunnen terugkeren met het artefact, terwijl de rest zich concentreert op het uitschakelen van vijanden. Dit ging vaak mis. Als een vijand erlangs glipt, sluit de poort. Als iemand per ongeluk door de poort loopt en deze sluit, kan hij/zij daar doodgaan. En iedereen kan besmet raken met een status-effect dat jouw visie volledig verduistert, wat alleen teniet gedaan kan worden met dat artefact.

Het gebeurde maar al te vaak dat één persoon per ongeluk terugliep door een portaal (we kijken naar jou, Daniël) of dat iemand het verkeerde portaal opende, waardoor het andere team vastzat aan de andere kant. Er hoefde maar een iemand zijn taak niet goed uit te voeren en we mochten met zijn zessen weer opnieuw beginnen. De truc zit ‘m erin rustig blijven en proberen zo helder mogelijk te communiceren, maar het kwam niet onverwacht dat zo af en toe iemand geïrriteerd reageerde omdat één iemand zijn taak telkens verprutste. Na vier uur onafgebroken gespeeld te hebben kwamen we als winnaars uit de strijd. Hoewel de loot waardeloos was (we hadden allemaal een veel te hoog level voor de raid), waren we trots. 

En iedereen kreeg een toffe shader, behalve InsideGamer-collega Ferdi Nelemans. 

None

Het team met hun nieuwe shaders, na twee lange avonden puzzelen en knallen.

King’s Fall

Een aantal weken later tackelden we King’s Fall, de raid die bij The Taken King kwam. In tegenstelling tot de Vault of Glass namen we hier goed de tijd voor. Om vier uur op een zondagmiddag begonnen we. Wederom was het een proces van lachen en huilen, maar vooral van vallen en opstaan. Vrij letterlijk, want de acrobatische kunsten die je moet uithalen bij een aantal van de platformpuzzels zijn niet te onderschatten. Vooral niet voor Ferdi Nelemans, die nota bene iemand controle liet overnemen via SharePlay om een van deze puzzels voor hem op de lossen. Tegen middennacht wisten we de raid succesvol af te ronden, namen we een groepsfoto en sloot iedereen de game af.

Na jarenlang MMO’s actief te hebben ontweken heb ik van Destiny: The Taken King geleerd hoe ik de samenwerkingsaspecten ervan op prijs kan stellen. Volgens een ervaren raider uit onze kring, is het niet ongewoon dat er groepen van meer dan veertig spelers meedoen aan raids in games als World of Warcraft. Wetende hoe ingewikkeld de raids uit Destiny al zijn, die gemaakt zijn voor zes spelers, kan ik me niets voorstellen bij de rolverdelingen en het niveau van communicatie en organisatie dat bij grootschalige raids komt kijken. Chapeau voor eenieder die zich er graag aan waagt: jullie kunnen alleen maar rasechte teamspelers zijn.

None

Het team na de King’s Fall-raid te hebben beëindigd 

Helemaal klaar mee

Voor mij was King’s Fall - eind oktober - de laatste keer dat ik Destiny: The Taken King heb gespeeld. Grinden voor nieuwe gear en wapens heeft toch geen zin meer, want zodra de volgende DLC uitkomt is alle huidige uitrusting binnen een paar uur verwaarloosbaar. Ook ons chatkanaal is verlaten en leeg. Zodra er echter weer iets nieuws verschijnt durf ik met zekerheid te stellen dat de wapens weer de kast uit komen. Dankzij The Taken King heb ik een aspect van MMO’s ontdekt dat compleet nieuw was voor mij, wat het voor mij één van de meest bijzondere momenten maakt van het afgelopen jaar. Ik ben benieuwd of de volgende uitbreidingen ook iets nieuws voor me in petto hebben.

Lees de Gamer.nl-recensie van Destiny: The Taken King terug.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Zo'n 77.000 Steam-accounts per maand gehackt Ark: Survival Evolved vanaf 16 december op Xbox Game Preview
11

Reacties op: De favorieten van de redactie: Destiny: The Taken King

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Vovelic

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Destiny is een game waarvan ik zoveel meer had verwacht (net als menig ander) maar ondanks de tekortkomingen is het wel een game waar ik regelmatig mijn PS4 voor opstart.

    De gameplay en sfeer zijn zo goed maar ik had een echte open world game verwacht en dat is Destiny niet. Een beetje grinden vind ik niet erg maar het is wel suf als je echt 50x dezelfde missies etc. aan het doen bent. De wereld is niet heel erg dynamisch.

    De sparrow races lijken mij zo vet maar ik vind het te duur om al die uitbreidingen aan te schaffen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    WIl je zeggen dat je TTK niet hebt? Poeh hey…ik zou die echt kopen dan hoor! De hele game wordt er beter van :) (zo niet, dan snap ik het punt mbt sparrow racen niet)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vovelic

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @unipro81 Ik bedoelde dat dat sparrow races mij dus heel vet lijken maar dat ik het heel erg duur vind om daarvoor alle uitbreidingen te kopen. Natuurlijk ook wel voor het verhaal en de nieuwe missies etc. maar ik heb ook nog veel spellen liggen waar ik nog wel tijd aan kan besteden en misschien ben je er wel mee bekend:
    Als student heb je nooit geld haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    alex201

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Meh

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    woutzorz

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Heel veel tijd in gestoken! Heb het heel erg fanatiek gespeeld sinds de beta en zat (zit) in een appgroep met spelers uit heel Nederland waardoor er altijd wel een groep te vinden was voor een raid of Nightfall. Maar voordat TTK uitkwam, ben ik er mee gestopt. Op een gegeven moment kwamen er andere games die m'n interesse hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Tjah…Destiny haha…Ik begon ook zo…ben geen shooter fan én geen MMO fan. Heb Destiny dus best een tijdje gemeden, maar toen ik er eenmaal aan begon…nog steeds verkocht (al begint het nu bijna op te raken).

    Destiny doet heel veel zaken heel goed…en heel veel zaken heel fout. Toch vind ik het elke avond nog de moeite om te spelen blijkbaar!

    Wat er op dit moment 'fout' gaat voor wat betreft Destiny is dat het op begint te raken. Zoals hierboven al aangegeven, de oude raids bieden nog wel uitdaging, maar je krijgt er geen relevante loot meer voor (al werkt al die vog-loot toch nog perfect in the crucible (pvp) heren). Zo zijn er ook een hele hoop oude strikes die je nooit meer speelt als je in TTK zit, zonde…want dat waren echt wel leuke strikes! Helemaal zonde, omdat het volgens mij niet heel moeilijk moet zijn om die oude strikes en raid's weer relevant te maken. Op dit moment hebben we in termen van relevantie één raid (van de drie) en vier strikes (van de dertien) die relevant zijn. De hoogste loot die dropt heeft een level van 320 en dat willen we natuurlijk halen, gegarandeerde 320 loot krijgen we uit de zogenaamde 'challenge modes' binnen de raid. Het is alleen jammer dat er weinig challenge aan is. Kleine aanpassing in de tactiek en we lopen er langs. Na een grind van ik gok zo'n 3 weken zal iedereen zijn poppetjes dus wel op die 320 hebben. En dan?

    Dan speel ik nog wel, maar om vrienden te helpen…verzamelingen compleet te maken, beetje sherpa-en voor nieuwe spelers…maar zoals hierboven aangegeven. Ik weet al dat al mijn gear waardeloos zal zijn in een nieuwe expansion…dus de koek raakt wel op en daar gaat Bungie vooral de fout in. Veel content staat niet gelijk aan genoeg te doen wanneer die content niet relevant meer is.

    - Court of Oryx; leuke gimmick, maar compleet nutteloos wanneer je light level boven de 300 komt.
    - Allerlei runes in de Dreadnaught zelf, alleen de eerste keer interessant voor de calcified fragment.
    - Nightfall strikes, leuke tijdvullling, maar veel minder uitdagend geworden en de beloningen zijn je tijd niet meer waard (als je eenmaal 310+ bent)
    - Daily's, etc. Handig om eventjes marks te farmen, maar that's it.

    Dan blijft het nog een beetje interessant door de pvp events, trails of osiris en iron banner…maar ook dat gaat uiteindelijk vervelen.

    Als Bungie nu gewoon al die oude content weer relevant maakt, dan is er weer genoeg te doen, maar toch zit ik er voorlopig nog elke avond achter. Niet omdat de game een 10 verdiend, zeker niet…maar omdat het supertof is om te doen met vrienden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    pepsi

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @unipro81 Uhm zo te zien speel je het wel echt extreem hardcore, daar is Destiny niet op gericht nee. Dat is tegenwoordig geen enkele mmo meer. Je kan niet en hardcore spelers tevreden stellen en het gros van de andere spelers. Het is een van de twee, anders schrik je iedereen weer af doordat het allemaal veel te moeilijk is. En dat je items bij elke expansion niks meer waard zijn is ook wat in elke mmo het geval is, het moet namelijk ook speelbaar zijn voor mensen die op dat moment pas instappen en mensen willen niet eerst nog tientallen uren door oude content moeten grinden om het nieuwe te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @pepsi

    Dat is inderdaad wel zo. Wij zitten eigenlijk wel zo'n 5 avonden per week alles te knallen wat er te knallen valt zeg maar. Het is dan wel makkelijk om te vergeten dat er ook mensen zijn die een avondje per week spelen…

    Binnenkort maar van die spelers door de Raid gaan loodsen om het fresh te houden (of, god verbied…een ander spel spelen soms haha)…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    unipro81
    11-12-2015 10:31
    Trouwens, dit weekend in de aanbieding (PS4), Destiny volledige editie incl. TTK voor 30 euro :)

    Als je nog niet gespeeld hebt; zéker een aanrader :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kansloze

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik speel af en toe Destiny, maar wat mij een beetje tegen staat is dat ik eigenlijk nooit iemand tegen kom met ongeveer mijn level (23). Met weinig vrienden die gamen is het toch niet zo leuk om dit in je eentje te spelen. Dus mocht iemand ongeveer op mijn level zitten voeg me toe op PSN (kansloze).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik speel af en toe Destiny, maar wat mij een beetje tegen staat is dat ik eigenlijk nooit iemand tegen kom met ongeveer mijn level (23). Met weinig vrienden die gamen is het toch niet zo leuk om dit in je eentje te spelen. Dus mocht iemand ongeveer op mijn level zitten voeg me toe op PSN (kansloze).

    Heb je wel TTK? En waarom blijf je rond dat light level dan? Het is inderdaad wel zo dat je, op dit moment, onder de level 40 en 290 light niet veel samen kan doen met mensen, maar je bent van level 23 ook zo op level 40 hoor.

    Als je TTK ook hebt, voeg Unipro_81 maar toe en dan trek ik je wel een keer richting de lvl 40 als je zin hebt :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.