1. FIFA 13 is voor gehandicapten

Laten we beginnen met een op het eerste gezicht onschuldig foutje. Op 3 januari 2013 publiceerden we een nieuwsbericht over FIFA 13 dat door Able Gamers was uitgeroepen tot de beste game van 2012 voor mensen met een lichamelijke beperking. Een redelijk hartverwarmend nieuwsbericht over een doelgroep die maar al te snel vergeten wordt door iedereen die schreeuwt om minder tutorials en handjes vasthouden.

Tot zover niets aan de hand. Helaas kwamen we er pas na publicatie (zowel op Gamer.nl als NU.nl) achter dat de kop op meerdere manieren te interpreteren viel.

Komt ie: ‘FIFA 13 meest geschikt bevonden voor mensen met een beperking’.

Hoewel we het later op Gamer.nl nog aanpasten naar ‘meest geschikt bevonden game’, was het kwaad al geschied. We hadden onbedoeld FIFA 13 als een game aangemerkt die toch vooral geschikt was voor gehandicapten. Die titel is vereeuwigd op Nu.nl, als een herinnering dat koppen ook buiten het voetbal nog best wat pas- en meetwerk vereist.

2. De belofte van een Peter Molyneux-interview

Als je een interview kan krijgen met de grootste fabeltjesverteller van de game-industrie, dan pak je die mogelijkheid met beide handen aan. Hoewel Populous-legende en Fable-maker Peter Molyneux inmiddels iets minder high profile is, heeft de man nog altijd veel interessante dingen te melden. Het was dan ook de eerste afspraak die we hadden neergezet voor tijdens de Gamescom-beurs.

Even zijn nieuwe game Godus checken en daarna uitgebreid praten over alles waar hij maar iets over te zeggen heeft. Dat was het plan. De tijd voor het interview werd netjes via de mail voorgelegd en al snel volgde een bevestigingsmailtje. Dat dachten we althans. Stiekem hadden we zelf nog even moeten bevestigen dat er daadwerkelijk op die dag en dat tijdstip iemand van ons voor de deur stond bij Molyneux. We hebben tijdens de Gamescom nog getracht om hem in het hotel toevallig tegen het lijf te lopen, maar die moeite was tevergeefs. Molyneux moves in mysterious ways. En toch echt op afspraak.

3. Gamer.nl in Rosso

Laten we vooropstellen dat de weggeefactie van bètacodes voor Blizzards kaartgame Hearth of the Stone succesvol genoemd mag worden. We hadden als relatief kleine internationele speler toch een heleboel keys om weg te geven aan ons Benelux-publiek. Daar kwam ook de rest van de wereld achter. Veel buitenlandse bezoekers maakten een account aan en plaatsen onder de actiepagina (via Google Translate vertaalde) berichten in de hoop ook een code te bemachtigen. Gelukkig hadden we als regel ingesteld dat je minimaal één week een account moest hebben.

Toch verliep het niet helemaal zoals gepland. Met een vast tijdstip en een winstkans van 100 % werd het vooral een kwestie van wie toevallig het snelste internet had of de beste F5-knop. We besloten daarom om de keer daarop het tijdstip van de prijsvraag alvast aan te kondigen. En we zouden iedereen een winstkans van 1 op 3 geven, zodat ook bezoekers die iets later waren nog in de prijzen konden vallen.

Zodoende kondigde we op 10 oktober aan dat we diezelfde dag nog om 19:00 ’s avonds 125 keys weg zouden geven. Een waterdicht plan, zeiden we zelf nog. Alles was afgevinkt. Althans, alles? In al ons enthousiasme waren we het vinkje voor publicatie vergeten. En dus kwam er om 19:00 geen weggeefactie online. Een grote oeps was op zijn plaats.

Dan was er nog het probleem met dubbele codes (jullie zijn sneller dan het internet aankan), maar dat hebben we gelukkig netjes via de mail af kunnen handelen. Desondanks spijt het ons dat we jullie één dag voor niets hebben laten wachten. Ons eigen Anouk-momentje van dit jaar.

Xbox One

4. Xbox One komt op 21 november

10 juni 2013: ‘De Xbox One lanceert op 21 november voor 499 euro. Dat heeft Microsoft aangekondigd tijdens zijn E3-presentatie.’

Dit viel op de vooravond van de E3 op Gamer.nl te lezen. Tijdens de E3 zaten we met een team van acht man klaar om drie tot vijf dagen lang keihard te knallen met de nieuwsvoorziening. Het was pas de eerste dag en Microsoft beet het spits af met zijn Xbox One-presentatie.

Alles was tot in de puntjes geregeld. Er was een werkschema, slaap was zowaar ingeroosterd en iedereen had een duidelijke taak gekregen. De een schreef, de ander keek na. Ondertussen waren nog twee freelancers druk bezig met het bijhouden van de database, maken van screencaps, uploaden van video’s en af en toe wat Megatons op Facebook en Twitter gooien. Het gaat misschien wat ver om het een geoliede machine te noemen, maar er zat zeker een systeem achter.

Ruim 40 uur aan bijna aaneengesloten berichtgeving later was ik trots. Als kersverse nieuwsmanager zag ik propvolle sites met slechts enkele kleine schoonheidsfoutjes die er ongetwijfeld om 5 uur ’s nachts waren ingeslopen. We waren snel, accuraat en vooral niet bang om ondanks de E3-gekte kaf van koren te scheiden.

We spoelen even vooruit naar vrijdag 21 juni. Ik werd wakker en scrollde, zoals ik dat altijd doe ‘s ochtends, even door mijn Twitter-feed heen. Daar zag ik het volgende staan: ‘Gerucht: Xbox One lanceert op 21 november’. Lachend opende ik de link. Dat was immers al lang bekend.

Een minuut later sloeg de paniek toe. In de reacties lachte niemand mee. Het was alsof serieus iedereen vergeten was dat de Xbox One gewoon op 21 november komt. In een poging mijn gemoedsrust te hervinden zocht ik mijn heil bij Google. Gelukkig: genoeg hits op Xbox One en 21 november. Gamer.nl, InsideGamer.nl, NUtech.nl, NU.nl en dan nog een hoop Nederlandse aggregaatsites.

Het zal toch niet?

En jawel hoor. Ieder medium dat 21 november noemde, had het van ons overgenomen. De rest van de wereld sprak enkel over november. En iets met 21 lanceerlanden. Het kwartje was inmiddels al begonnen aan de afdaling, maar viel pas echt hard toen ik de E3-presentatie van Microsoft terugkeek. ‘De Xbox One lanceert in november in 21 landen’. En dus niet op 21 november.

Mijn maag keerde zich om. Pas een kleine twee maanden kwam ‘ie na nog één zure oprisping weer tot rust: de Xbox One was uitgesteld in Nederland.

4 september 2013: ‘Xbox One verschijnt 22 november in Europa’

Bijna goed…