Bekijk hier de complete Top 100 van 2011.

Call of Duty: Modern Warfare 3 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Infinity Ward en Sledgehammer Games | Uitgever: Activision
De afsluiter in de Modern Warfare-trilogie levert exact wat je van een derde deel verwacht. De singleplayer, die je niet langer deels als 'Soap' MacTavish doorloopt, stuurt je van hot naar her. Zo reis je van continent naar continent om aldaar als een roekeloze Rambo het vuur op Jan en alleman te openen. Soms als een lid van het Franse GIPN-eliteteam, dan weer als Amerikaanse voetsoldaat. Natuurlijk wordt de rol van bad guy weer vertolkt door de Russische ultranationalist Vladimir Makarov.

Hoewel het derde deel weinig verrassend is, is het nog maar de vraag of dat in het geval van Call of Duty irriteert. Geheel naar traditie is de game immers een goed gevuld totaalpakket. Vooral de mutliplayer verlengt de houdbaarheidsdatum van de game aanzienlijk. Hoewel het competitieve online gedeelte minder hectisch is dankzij de toevoeging van strike packages, staat de gameplay nog altijd als een huis. Bovendien valt nieuwe modus Survival in de smaak. Dat maakt Call of Duty: Modern Warfare 3 al met al een prima doch onopvallende Call of Duty-titel, met de kanttekening dat het ook niet meer dan dat probeert te zijn.

LittleBigPlanet 2 (PS3)
Ontwikkelaar: Media Molecule | Uitgever: SCEE
Media Molecule heeft zijn fantasie weer de vrije loop gelaten voor LittleBigPlanet 2 en dat levert een stapel aan nieuwe items en vijanden op. Sackboy kan nu aan de slag met haken om door levens heen te vliegen en gebruikt powergloves om spullen op te rapen en weg te gooien. Uiteraard ontbreekt de multiplayer niet en kunnen spelers hun Sackboys van grappige kleren, snorren en accessoires voorzien.

Als je zelf liever levels maakt, dan kun je helemaal los in LittleBigPlanet 2. In de eerste game bleek al dat mensen liever meer dan louter platformlevels wilden maken en het is nu dan ook mogelijk om allerlei genres te gebruiken, van kartspelletjes tot shooters. Je hoeft er geen software-ontwikkeling voor te hebben gestudeerd, maar er kan wel wat tijd gaan zitten in het maken van de levels. Het zorgt er voor dat LittleBigPlanet 2 een goed gevuld geheel is, maar helaas heeft de game een lelijke erfenis van het origineel overgehouden: de langzame, zweverige sprongen die je maakt.

Bastion (X360)
Ontwikkelaar: SuperGiant Game | Uitgever: Warner Bros.
Oh Bastion, we hangen aan je lippen. Vertel ons wat wij nog niet weten, maar waar we spoedig achter zullen komen wanneer we het een paar seconden later met onze eigen ogen zien. Het concept van de verhalende verteller blijft het hele spel werken en maakt dat al je acties net wat meer betekenis krijgen. Waar in andere games het inhakken op vijanden en zoeken naar items al gauw als sleur aanvoelt, zorgt zijn zware maar rustgevende stem ervoor dat het in Bastion toch heel belangrijk lijkt.

Bastion doet verder heel veel goed en weinig fout. Het speelt soepel, het vechtsysteem heeft genoeg variatie en de spelwereld is prachtig vormgegeven, ook al is deze bijna geheel uit elkaar gevallen. De muziek maakt het af, door niet bij één stijl te blijven maar wel altijd toepasselijk te zijn. En dan rol je ineens tussen de boosaardige vogels en schietende planten door. En stuit je op een eenzaam meisje dat op haar harp zit te spelen, een prachtige serenade zingend. Aan niemand gericht, maar wij zijn sindsdien verliefd.

DiRT 3 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Codemasters | Uitgever: Codemasters
Met DiRT 3 is de veramerikanisering van de serie weer gedeeltelijk teruggedraaid. Waar DiRT 2 voornamelijk op actie en spektakel leunde, is het derde deel meer een terugkeer naar traditionele rally. Een groot gedeelte van het spel is het enkel jij tegen de klok en de elementen om de tijd van je concurrenten te verbeteren. Dit doe je op prachtige en uitdagende locaties als Kenia en Noorwegen. De ene race stuif je door zand en over asfalt om een race later te glibberen en glijden over de verse sneeuw.

DiRT 3 is niet alleen maar rally. Een ander belangrijk onderdeel is het technische en spectaculaire Gymkhana, in de schijnwerpers gezet door de Amerikaanse coureur Ken Block. De evenementen laten je over parkoersen vol obstakels scheuren waar je met strakke drifts en donuts punten scoort. De rallyproeven zijn misschien aan de korte kant en voor de doorgewinterde rallyfanaat is de game iets te toegankelijk gemaakt, maar het is niet te ontkennen dat er enorm veel plezier in dit nieuwe deel valt te beleven.

Super Mario 3D Land (3DS)
Ontwikkelaar: Nintendo | Uitgever: Nintendo
Mama mia! Doet Nintendo het gewoon weer en leveren ze de platformer van het jaar. Super Mario 3D Land zou zomaar eens de beste Mario-game op een handheld ooit kunnen zijn en, belangrijker, één van de leukste Mario-games van de laatste jaren. De game hint naar de oude 2D-platformers door de wat zwaardere, langzamere besturing van Mario en de compacte levels en tijdslimiet maken het plaatje af. Het enige probleem is de inconsistente moeilijkheidsgraad van de game: zo bijt je in sommige levels zowaar de topjes van je vingers er af, maar wordt je na zes keer doodgaan beloond met een item die je onsterfelijk maakt. Tja, wat willen we nou, een verschrikkelijk moeilijk of verschrikkelijk makkelijke game? Maar verder is deze Mario niet alleen een geweldige game, maar ook een goede reden om de 3DS toch maar eens aan te schaffen.

 

InFamous 2 (PS3)
Ontwikkelaar: Sucker Punch | Uitgever: SCEE
Het nummer ‘Harder, Better, Faster, Stronger’ van electro-duo Daft Punk omschrijft inFamous 2 eigenlijk nog het beste. Het verhaal raakt harder dan deel één, de gameplay steekt net wat beter in elkaar, en is sneller door de hoge mate van dynamiek. Ook voelt Cole door zijn nieuwe krachten sterker aan. Dat het tweede deel nauwelijks ‘deeper’ gaat, neem je voor lief op weg naar het veroveren van de wereld als held of schurk. Daarbij verlengt de missie-editor de speeltijd in game aanzienlijk. Een schokkend goede game die op veel 'best of' lijstjes vreemd genoeg over het hoofd wordt gezien, maar dat maken wij bij deze goed.

Minecraft (PC)
Ontwikkelaar: Mojang Specifications
In Minecraft ben jij je eigen baas. Zonder achtergrondverhaal of een hogere entiteit die je aan het handje houdt terwijl je de wereld verkent, is het helemaal aan jou om niet alleen te overleven, maar ook betekenis te geven aan je existentie. Zo kiest de een ervoor om een goddelijke architect te zijn die bouwwerken creëert die de wereld nog nooit heeft gezien, terwijl de ander bekende gebouwen zoals de Eiffeltoren of Vaticaanstad nabouwt. Met alle materialen en grondstoffen die Minecraft je biedt is bijna niets onmogelijk en kun jij de wereld om je heen vormen zoals jij het zelf wil. Enige vereiste is dat je een portie creativiteit bezit.

De ware kracht van het spel ligt echter in het avontuur en overleven. Vergelijkbaar met een traditioneel horrorspel is licht je beste vriend, want daarin kunnen monsters niet zomaar opduiken. Vandaar dat de nachten extra lang voelen en de donkere mijnschachten je hart sneller laten kloppen: uit elke hoek kan zomaar een monster springen dat je niet alleen je leven, maar ook dierbare grondstoffen en uitrusting wil nemen. De voldoening om na een gevaarlijk avontuur terug te keren naar je veilige vier muren, met je zakken vol goud en diamant, is ongeëvenaard.

L.A. Noire (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Team Bondi | Uitgever: Rockstar
In mei sloten we de recensie van L.A. Noire af als uitgemaakte zaak. Maanden later geldt het spel nog steeds als een soort jurisprudentie voor de game-industrie, een maatstaf waaraan iedere game zich eerst eens moet gaan meten voordat deze claimt levensechte personages op het beeld te toveren. Het detail waarmee de spelwereld en zijn inwoners zijn afgewerkt, zal voorlopig ook nog wel indruk blijven maken.

De daadwerkelijke plot kende helaas wat gaten, maar wist de Noire-stijl dusdanig goed te benaderen, dat we dit graag door de vingers zagen. Ook het ondervraagsysteem, waarbij je de verdachten op leugens moest betrappen en zo een doorbraak kon forceren, was niet vlekkeloos. Maar wederom: daar kregen we wel een spel voor terug dat zijn dialoog tot gameplay promoveerde, dat terwijl het in veel andere games vooral als opvulling dient. L.A. Noire verlegde daarmee zonder meer de grenzen van waar wij gamers virtueel tot in staat zijn, ook al botsten we daar wel geregeld tegenop.

Anno 2070 (PC)
Ontwikkelaar: Related Designs Software | Uitgever: Ubisoft
Het is soms heerlijk om even te ontsnappen aan de schier oneindige stroom aan shooters en actiegames. En welke game is daar meer geschikt voor dan Anno 2070. Gewoon lekker aan de slag met een kaal stuk grond, om die vervolgens helemaal vol te bouwen met jouw eigen metropool in een relax tempo en naar jouw eigen regels.

En natuurlijk geeft een headshot op 900 meter afstand nog altijd een onbeschrijfelijk gevoel, maar dat doet een goedlopende stad met meer dan honderduizend inwoners ook. Geloof je ons niet? Dat heb je zeker te weten nog nooit een Anno-game gespeeld. Begin je namelijk aan Anno 2070, dan laat de game je niet snel meer los. Een absolute topper die dankzij een jarenlang ontwikkelproces tot in de kleinste details is gepefectioneerd en qua kwaliteit niks onderdoet voor al die blockbustergames.

Forza Motorsport 4 (X360)
Ontwikkelaar: Turn 10 Studios | Uitgever: Microsoft
Wat doe je met een game waarvan de basis door eerdere delen uit de serie al enorm goed is? Juist, die breid je uit met nieuwe ideeën. Rivals en Autovista geven het vervolg op het beste racespel voor de Xbox 360 net dat beetje extra om zijn voorganger voorbij te streven. Vergaap jezelf aan de extreem gedetailleerde modellen van bepaalde peperdure bolides in Autovista en luister daarbij naar de ongezouten mening van Top Gear-boegbeeld Jeremy Clarkson.

In Rivals neem je het onder vastgestelde voorwaarden op tegen de beste tijden van je vrienden. Vecht voor die laatste honderdste van een seconde om de koppositie in je vriendenlijst te veroveren. Naast toevoegingen zijn er ook veel dingen verbeterd. Zo is het rijgedrag aangepast aan de hand van opmerkingen van de fans van deel drie en is de ontwikkelaar een samenwerking met Pirelli aangegaan om over nog betere data van bandenslijtage en grip te beschikken. Het zijn vooral veel kleine dingen die de stap naar perfectie steeds kleiner maken.

Fifa 12 (PC, PS3, Wii, X360)
Ontwikkelaar: Electronic Arts | Uitgever: Electronic Arts
Waarom wij voetbalgames zo heerlijk vinden om te spelen? Waarschijnlijk omdat we in Fifa 12 wel met een Nederlandse club in Europees verband wat potten kunnen breken. En natuurlijk een heel klein beetje omdat wij ook stiekem dromen van een carrière als profvoetballer om uiteindelijk de winnende goal te maken op een wereldkampioenschap.

En voor die dromers is Fifa 12 een uitstekend surrogaat. Dankzij de beter uitgebalanceerde verdediging en een meer realistisch balgevoel is Fifa 12 de voetbalsim bij uitstek geworden. Bovendien vragen wij ons na dit jaar serieus af wat EA nog wil toevoegen aan een game die door de ontelbare opties bijna uit zijn voegen begint te barsten.

NBA 2K12 (PC, PS3, Wii, X360)
Ontwikkelaar: Visual Concepts | Uitgever: 2K Games
Terwijl de echte NBA-sterren zich bezig houden met juridische zaken en een beter CAO, konden wij in alle rust genieten van de beste sportgame van het jaar: NBA 2K12. Een game die van alle andere sportgames eigenlijk een lachertje maakt, en dan overdrijven we niet.

Niet alleen is de gameplay van een dusdanig hoog niveau dat je jezelf constant moet verbeteren en altijd een uitdaging vormt, ook de complete look en feel, de hoeveelheid extra’s en de toevoeging van diverse legendarische spelers en teams (zoals de Bulls uit ’93) maken van deze game dé ultieme basketball-ervaring en de sportgame van het jaar. NBA 2K12 is gewoon de Michael Jordan van het sportgenre: een levende legende en ongenaakbaar.

Dead Space 2 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Visceral Games | Uitgever: Electronic Arts
De eerste Dead Space was een ware verrassing: opeens was er een nieuw haantje de voorste in het survival-horror hoenderhok. Vooral dankzij de subliem sfeervolle geluidseffecten die je de stuipen op het lijf konden jagen, maar toch ook wel de solide gameplay en de originele setting: sci-fi en horror waren in gamesland nog niet zo vaak zo succesvol gecombineerd. Het vervolg zou hier natuurlijk nooit aan kunnen tippen: de klassieke sfeer van het eerste deel zou vergald worden door EA’s drang om het bigger, better, more badass te maken.

Nou, Dead Space 2 is groter, beter en absoluut badass als je boven de makkelijke moeilijkheidsgraad durft te spelen. Maar verpest het de ervaring? Nee joh, het wordt er alleen maar beter op. Als Dead Space het prototype was, zo merkten we in onze recensie op, dan is Dead Space 2 het eindproduct. Een spelwereld die nog beter in elkaar steekt, gevarieerder is maar één aan blijft voelen, en een betere variatie in vijanden en arsenaal. En zeg nou zelf, welke game laat je met een als een bezeten draaiende cirkelzaag baby-aliens aan stukken scheuren? Of laat je bommen plaatsen om de buitenaardse variant op Raptors op afstand te houden? De Dead Space-reeks is de onbetwiste nieuwe, smerige koning in survival horrorland.

Total War: Shogun 2 (PC)
Ontwikkelaar: The Creative Assembly | Uitgever: SEGA
Sinds begin 2011 zijn er zoveel verschillende goede games verschenen, dat we al weer bijna waren vergeten hoeveel plezier we hebben beleefd aan Total War: Shogun 2. En dat de game al sinds het begin van dit jaar in de hogere regionen van deze lijst vertoeft, laat eigenlijk al zien hoe tevreden we zijn over wat The Creative Assembly heeft gedaan met de Total War-reeks.

Gezien de cultstatus die het eerste deel heeft, zal het zeker geen eitje zijn geweest om Shogun 2 te ontwikkelen. Maar de hoge verwachtingen werden gelukkig ruimschoots ingelost en het voelde alsof we nooit waren vertrokken uit het feodale Japan. Daarom een dikke pluim voor de makers, want zij hebben van een geweldige game, een nog betere game weten te maken. Voor de echte strategen!

The Witcher 2: Assassins of Kings  (PC)
Ontwikkelaar: CD Projekt | Uitgever: Atari
De spelwereld van The Witcher 2 is één van de meest sfeervolle werelden van het jaar. Hoe het water stroomt, de wind door de bomen waait en dertig nekker-monsters keihard op je afstormen: het voelt allemaal als één geheel. Nergens is een schimmetje licht te bekennen, behalve op de witte haren van Geralt of Rivia. En dat ontwikkelaar CD Projekt hem op het scherm zó mooi heeft gemaakt, is al een grootse prestatie an sich.

Zo ben je gemakkelijk dertig uur kwijt aan een game die alle RPG-elementen tot in de puntjes uitvoert. Keuzes maken, mensen vertrouwen, locaties zoeken: alles gaat naadloos in elkaar over. Zelfs het vechten, één van de grootste obstakels bij RPG's, doet niet ten onder aan de twee laatste Batman-games. Alleen het einde blijft The Witcher 2-onwaardig. Een kleine domper, want anders had deze game gewoon in de top vijf gestaan.

Dark Souls (PS3, X360)
Ontwikkelaar: From Software | Uitgever: Namco Bandai
Schrijven over hoe heerlijk moeilijk Dark Souls was, is als een recensie plaatsen op Hoeren.nl. Je kunt nog zo lovend zijn, uiteindelijk moet iedereen zelf beleven of die verontrustende combinatie van risico en bevrediging voor hem of haar is weggelegd. Als de game trouwens echt alleen maar lastig zou zijn, was het niet zo'n probleem geweest. Dan hadden we de game af kunnen serveren als een brok frustratie. Maar Dark Souls is niets van dat. Het laat je continu in het duister tasten over wat zijn volgende plannen voor je zijn, maar is wel altijd eerlijk in de uitvoering daarvan.

Zelf kun je alleen maar zo goed mogelijk in je rol blijven: een eenzame avonturier met beperkte middelen. Een zwaard, toverstaf en schild leken nog nooit zo lullig. En toch is het alles wat je hebt om draken en andere gedrochten te verslaan. Het is daarmee een pure spelervaring die ongetwijfeld grafisch of verhaaltechnisch overtroffen wordt door de rest van deze lijst, maar er op zijn eigen manier bovenuit steekt. Op die eenzame hoogte is het echter dusdanig gevaarlijk, dat niet iedereen er blij van zal worden.

Gears of War 3 (X360)
Ontwikkelaar: Epic Games | Uitgever: Microsoft
Marcus, Dom en co. nemen het voor een derde en laatste keer op tegen de kwaadaardige Locust en Lambent. En dus mag je er naar hartenlust op los schieten, zagen en beuken, zij het met het welbekende tactische ondertoontje waarvoor een geperfectioneerd coversysteem verantwoordelijk is. Zeker in samenspel op de hoogste moeilijkheidsgraad toont Gears of War 3 dat het meer diepgang kent dan het stilistisch impliceert: wie dan niet samenwerkt of dekking zoekt zal het duur bekopen.

Gears of War 3 levert een waanzinnig solo-avontuur af waarin variatie en een hoog speltempo niet worden geschuwd. Mede daardoor is het de beste titel uit de serie, hoewel het toch voornamelijk de vele multiplayer-opties en -modi zijn die aan die bekroning bijdragen. Gears of War 3 is online zowel qua content als gameplay een enorm verfijnde en diepgaande game. Coöperatief en competitief kun je maandenlang met de game uit de voeten, en zelfs daarna behoudt de actie zijn charme. Maar de grootste verdienste van ontwikkelaar Epic Dat is dat de studio heeft geluisterd naar zijn fans. Zij beseften zich als geen ander wat aangepast en verholpen moest worden, waardoor Gears of War 3 opmerkelijk weinig fout doet.

Battlefield 3 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: DICE | Uitgever: Electronic Arts
Vergeet die singleplayer, want DICE's poging om bij het Call of Duty-publiek in de smaak te vallen is een belabberde. Hoewel het ontbreken van een degelijke hoofdmodus normaliter een fiks minpunt zou zijn, zien we dat gemis bij Battlefield 3 met liefde door de vingers. Weinig games in 2011 hebben ons zo lang spelende gehouden als de multiplayer van EA's belangrijkste schietserie. En dat is toch een behoorlijke verdienste met concurrenten als Call of Duty: Modern Warfare 3, Killzone 3 en Gears of War 3.

Het opmerkelijke is dat Battlefield 3 niet eens zo´n extreem uitgebreide multiplayermodus bevat. Hoewel het eigenlijk alle benodigde facetten van een goede competitieve modus kent, is het voornamelijk de vrijheid en het belang van samenwerking waardoor dit spelsegment excelleert. Battlefield 3 grijpt een beetje terug naar de basisbeginselen van het shootergenre: schieten of beschoten worden. Tel daar de vrijheid in de maps en de enerverende voer, vaar- en vliegtuigen bij op, en het belang van een goede singleplayermodus blijkt opeens nihil.

 The Legend Zelda: Skyward Sword (Wii)
  Ontwikkelaar: Nintendo | Uitgever: Nintendo
Vijf jaar wachten op een nieuwe Zelda-avontuur was een pijnlijke ervaring voor Wii-bezitters, maar de komst van Skyward Sword doet dat soort ongemakken vergeten. Met een charmante sprookjeswereld in aquarelstijl en kleurrijke, onvergetelijke personages wordt een verhaal neergezet dat de speler meetrekt in een magisch avontuur vol geheimen, gadgets en memorabele scènes. Het spel bevat bovendien een paar kerkers die nu al legendarisch zijn te noemen.

Waar gevechten in Twilight Princess een noodzakelijk kwaad waren, is het in Skyward Sword daadwerkelijk een vermakelijk spelonderdeel. Na al die jaren heeft Nintendo eindelijk een manier gevonden om een ‘echte’ game optimaal gebruik te laten maken van bewegingsgevoelige besturing. Met behulp van Wii Motion Plus geven ze de fans en critici een soort “zie je wel dat het kan”-boodschap mee. En dat geeft hardcore gamers perspectief voor de Wii U. Skyward Sword mag dan niet de meest vernieuwende titel zijn, maar qua ontwerp, techniek, uitwerking en pure charme hadden Zelda-fans zich niets beters kunnen wensen.

 Uncharted 3: Drake's Deception (PS3)
  Ontwikkelaar: Naughty Dog | Uitgever: SCEE
Nathan Drake is zonder twijfel het meest tot de verbeelding sprekende game-icoon van deze generatie. Zo avontuurlijk als Indiana Jones, even soepel als Lara Croft en de sarcastische humor... tja, van Nathan Drake zelf. Niemand zal ontkennen dat deel 2 het absolute hoogtepunt van de reeks is, maar het slot van de trilogie is een waardige afsluiter. Vooral de diversiteit aan locaties (en de schoonheid ervan) valt op, maar ook de scene in de woestijn is ons bijgebleven: enorm gewaagd om de speler het even zelf uit te laten zoeken, waardoor je op dat moment bijna net zo hopeloos als Nathan zelf wordt. De multiplayer is warempel enorm leuk om te spelen, altijd een fijne extra bij een game die je eigenlijk voor de singleplayer koopt. Nathan Drake heeft deze generatie ons hart gewonnen. Speel Uncharted 3 en je snapt meteen waarom.

Xenoblade: Chronicles (Wii)
Ontwikkelaar: Monolith Soft | Uitgever: Nintendo
Xenoblade Chronicles bewijst dat de Japanse role playing game geen verleden tijd is. Door een nauwe samenwerking van Nintendo en ontwikkelstudio Monolith (van Xenosaga en Baten Kaitos) is een avontuur ontstaan dat de grootsheid en diepgang van een Japanse rpg en de toegankelijkheid van een Nintendo-spel biedt. Vooral het gevechtssysteem is daar getuige van: de mix tussen live actie en aanvallen invoeren in menu’s is simpel genoeg voor de beginner en diep genoeg voor de rpg-fanaat.

Xenoblade is een van de weinige titels waar de hoofdrol is weggelegd voor de speelwereld zelf. De heuvels, velden, rotsen, bruggen en trappen vormen een overtuigende wereld, waarin het concept van levels of afgeschermde gebieden helemaal verdwenen is. Dat deze speelwereld zich op de lichamen van twee kolossale wezens blijkt te bevinden, maakt het allemaal nog indrukwekkender. Xenoblade Chronicles is met gemak één van de beste role playing games van de afgelopen 10 jaar en plaatst zichzelf dus comfortabel op de vijfde plek in onze top 25.

Portal 2 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Valve Software | Uitgever: Electronic Arts
The cake is a lie! De eerste Portal heeft een ware cultstatus en daarom was het op voorhand al moeilijk een opvolger van hetzelfde kaliber te creëren. Valve walste er begin dit jaar echter met gemak overheen. Portal 2 neemt spelers mee naar een alternatief universum waar proefpersonen meedoen met bijzondere experimenten 'in the name of science'. Net zoals in het eerste deel moet hoofdpersonage Chell gebruik maken van portalen om te ontsnappen aan de boosaardige plannen van GLaDOS, een kunstmatig intelligent wezen.

Naast veel nieuwe features - zoals speciale verf, lichtbruggen en luchtstromen - kent het spel een enorm goede coöperatieve modus. Valve heeft voor deze tweespelersmodus een nieuw verhaal en 39 exclusief aan deze modus verbonden puzzels bedacht. Al snel overdondert de game je met hersenkrakers waarvan je hoofd gaat tollen. Portal 2 dwingt spelers bovendien op hoog niveau samen te werken.

Batman: Arkham City (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Rocksteady Studios | Uitgever: Warner Bros.
Er kan er maar één de echte Batman zijn, en als je Arkham City speelt weet je het zeker: jij bént de Batman. Waarje in het eerste deel nog Arkham Asylum verkende, daar ligt in dit vervolg heel de stad voor je voeten en dat geeft een enorm gevoel van vrijheid, het gevoel dat je daar echt bent, in je leren pak, klaar om The Penguin en Mr. Freeze te besluiten, op ze te springen of ze met de batarang en je vuisten te bewerken.

Hoewel de game in grootte is toegenomen, blijft de ijzersterke focus van het origineel behouden. En dat is knap, want de titel barst van de content, onder andere dankzij de vele zijmissies. Batman kan nu meer vijanden tegelijk counteren en via knoppencombinaties snel tussen gadgets switchen. Hoewel Batman één van de weinige superhelden is zonder superkrachten, lijkt ontwikkelaar Rocksteady Studios daar wel over te beschikken. Het is namelijk bijna ongelooflijk hoe goed het intrigerende verhaal, de sterke personages en de soepele gameplay samenkomen. Eén van de beste games van het jaar en de beste superheldengame ooit.

 Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, X360)
  Ontwikkelaar: Eidos Montreal | Uitgever: Eidos Interactive
Goede science-fiction confronteert de mens met de gevolgen van zijn acties in het heden. Dat maakt Deus Ex: Human Revolution meteen ook een van de beste science-fiction games ooit verschenen. In een overtuigend toekomstbeeld van 2027 leren we, door de ogen van Adam “hier heb ik niet om gevraagd” Jensen, de gevolgen van het alsmaar verbeteren van onszelf met behulp van technische mogelijkheden. Dat wil zeggen, de gevolgen naast de mogelijkheid om als een baas iedereen die je tegenstaat met de zwaarden in je armen te doorklieven.

Maar als game blinkt Human Revolution natuurlijk vooral uit door de keuzemogelijkheden. Los je een probleem op door ongezien voorbij vijanden te geraken of richt je je liever op wapens? En breek je bij iemand in of bedreig je hem gewoon net zo lang totdat je de benodigde informatie krijgt? Het is die keuze die iedere situatie anders kan maken en bovendien ons intellect goed weet te prikkelen. Gooi daar de prachtige grafische stijl en een levendige wereld bij en je hebt één van de beste games van het jaar. Alleen die misplaatste eindbaasgevechten blijven toch jammer.

 The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, PS3, X360)
  Ontwikkelaar: Bethesda | Uitgever: Bethesda Softworks
Draken, racistische Vikingen en een gigantisch berglandschap. Het zijn maar een paar van de elementen die de wereld van Skyrim zo ontzettend sfeervol maken. In de vijfde Elder Scrolls-game ontsnap je aan gevangenschap en ben je vrij om te gaan en te staan waar je maar wilt. Of je nu de wereld wilt redden door de plotselinge invasie van draken te stoppen, de verschillende demonen wilt vereren in ruil voor hun speciale wapens of gewoon iedere avonturier middels een pijl in de knie tot bewaker wilt veroordelen, het kan.

Met gemak verlies je jezelf honderden uren in de haast ontelbare grotten, ruïnes en andere omgevingen vol vijanden. Vijanden die overigens vrij pittig kunnen zijn, want Skyrim maakt minder gebruik van level-scaling dan voorganger Oblivion. Dat mammoeten jagen daardoor een beroep voor de allersterksten wordt is natuurlijk alleen maar mooi. Ook prettig: Skyrim heeft het klassensysteem zo omgegooid dat je je speelstijl nu tijdens het spelen bepaald in plaats van aan het begin van de game. Wel zo handig in zo’n lang avontuur.

Skyrim is niet onze nummer 1 van 2011 omdat de game het beste verhaal vertelt. De actie wordt daarvoor net iets te chaotisch en onfilmisch in beeld gebracht. Skyrim is de Gamer.nl nummer 1 van 2011 omdat de game je werkelijk je eigen verhaal laat bedenken. Dat is eens te meer het voordeel van games boven films of boeken. En de rijkelijk gevulde fantasiewereld van Skyrim blijkt de perfecte achtergrond voor meer zelfverzonnen verhalen dan we van te voren ooit hadden kunnen bedenken.

Bekijk nu snel de prijsvraag om kans te maken op de collector's edition van The Elder Scrolls V: Skyrim voor Xbox 360!


De Top 100 van 2011 werd gemaakt door Wesley Akkerman, Pascal Badenbroek, Erwin Bergervoet, Richard Borgman, Matthijs Hannink, Harry Hol, Sander Hölsgens, Laura Kempenaar, Mark van der Kruit, Tobias Mauel, Frank Meijer, Michel Musters, Jochem Nauta, Gerard van Nieuwenhuijzen, Kevin Shuttleworth, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.

Vergeet volgende week niet elke dag Gamer.nl te checken voor de Top 100 van 2012, waarin we vooruitkijken naar de honderd meest veelbelovende games van volgend jaar!