De Conflict spellen zijn het paradepaardje van de Britse ontwikkelaar Pivotal Games, dat het hoofdkwartier in de stad Bath gevestigd heeft. De studio werd opgericht door ex-medewerkers van Pumpkin Studios. Deze studio was verantwoordelijk voor één van eerste 3D RTS spellen, namelijk Warzone 2100. Ondanks dat het spel redelijk succesvol was, werd de ontwikkelstudio gesloten door uitgever Eidos. Onder Pivotal begon met direct aan het eerste spel in de Conflict reeks, Conflict: Desert Storm. Het Engelse SCi, dat ironisch genoeg onlangs Eidos over nam, meldde zich aan als uitgever.

Conflict: Desert Storm

In de eerste twee games in de Conflict reeks stond operatie Desert Storm, de Amerikaanse interventie in Irak begin jaren negentig, centraal. In het spel kon je kiezen uit een squad van de Britse SAS of de Amerikaanse Delta Force. Je kreeg personages onder je hoede waartussen je op elk gewenst moment kon wisselen. Hoewel je werd uitgenodigd om op tactisch vlak het een en ander te experimenteren, liet Desert Storm zich ook prima spelen als een 'run and gun' shooter. Voor de tijd dat Desert Storm uit kwam, was het een vrij origineel gegeven dat je airstrikes in kon roepen. Ook het gebruik van physics, zij het in beperkte mate, wisten toen indruk te maken. Het grootste minpunt was wel dat alle levels zich in een zandige omgeving afspeelden, wat op den duur nogal eentonig werd.

Conflict: Desert Storm II

Een jaar na het origineel verscheen Desert Storm II, dat zich minder in de woestijn afspeelde en wat meer in stedelijke omgevingen. Je kon niet meer kiezen uit de SAS of Delta Force, maar kreeg een squad onder je hoede waar je het volledig spel mee moest spelen. Zomaar een teamgenoot laten sterven tijdens een missie was in Desert Storm II uit den boze. Je moest binnen afzienbare tijd zorgen voor medische verzorging, anders was het spel voorbij. Hierdoor werd iets meer een band geschept met je team, waarvan elk personage zijn eigen specialiteiten had. Nieuw in Desert Storm II was de mogelijkheid voertuigen en geweren te bemannen.

Conflict Vietnam

Als 2004 ons één ding geleerd heeft, dan is dat wel dat er een vloek rust op first-person shooters met Vietnam als setting. Op Vietcong na stelden haast alle Vietnam-shooters vorig jaar teleur. De grootste afknapper was misschien wel Conflict: Vietnam, dat door de knullige afwerking en slechte graphics, als het dieptepunt in de reeks kan worden gezien. Doordat het hele spel zich afspeelde in de jungle, zorgde de onrealistische weergave en gekunstelde opbouw van de locaties ervoor dat het moeilijk was je echt in het spel in te leven.

Conflict: Global Storm

Na de wijze les van Conflict: Vietnam heeft Pivotal alles uit de kast getrokken om met Global Storm de naam van de reeks weer te zuiveren. Het spel is grafische flink opgepoetst. De clipping problemen zijn uit de wereld, de karaktermodellen zijn een stuk gedetailleerder en de omgeving zit vol met kleine details. Het meest opvallende is wel dat men het voor elkaar gekregen heeft 'Detail Textures' in de PS2 versie te verwerken, iets wat vooralsnog voor onmogelijk gehouden werd. Ook de spelinterface is verder vereenvoudigd en is nu erg intuïtief, zonder hierbij aan mogelijkheden in te perken. Een ander aspect waarop men eindelijk verbetering belooft is de AI, dat altijd een speerpunt van de reeks was, maar nooit echt goed uit de verf wist te komen. Het leukste van alles is de toevoeging van een online mode, waarmee je het hele singleplayergedeelte coöperatief kunt spelen. Dit op zowel PC, PS2 als Xbox.

Of het spel werkelijk zo'n grote verbetering is ten opzichte van de voorgaande delen in de reeks kom je later deze week te weten in onze review. We kunnen wel alvast zeggen dat mensen die teleurgesteld waren in Rainbow Six: Lockdown, deze titel zeker in het oog moeten houden!