De PC-gamers hebben er al een flinke tijd mee mogen stoeien, maar de 360-gamers onder ons mogen er dan aan het eind van deze week toch eindelijk mee aan de slag: de console-versie van Command & Conquer 3. Later op de week lees je onze bevindingen van deze Xbox 360-port, laten we nu eerst even kijken hoe het zit met de verschillen. RTS op een console speelt immers totaal anders dan op de oude vertrouwde PC… of toch niet?

In feite is de kern van Command & Conquer 3 op de Xbox 360 intact gebleven. De missies, corny filmpjes (ook hier heerlijk in high-definition!), verhaallijnen: al deze dingen zijn compleet identiek aan de game die je op de PC had gespeeld. Het verschil zit hem eerder in, je voelt het vast al aankomen: de besturing. Zoals je weet werken toetsenbord en muis niet op de 360, vandaar dat je nu met de Xbox 360-controller aan de slag mag. Velen hadden verwacht dat dit één grote puinhoop zou worden, maar uiteindelijk blijkt het, na een beetje oefenen, eigenlijk best mee te vallen.

Eén van de eerste dingen die je opvalt wanneer je de 360-versie opstart is de interface. Deze zit nu links onderin je scherm en is  volledig aangepast op de controller. Rechts geen lange tabbladen meer, maar nu contextgerichte menu'tjes waar je door heen kunt scrollen als je het D-pad gebruikt. Het bouwen gaat nu ook een tikkeltje anders: selecteer een gebouw, druk op de A-knop, houdt de rechtertrigger ingedrukt en je kunt eenheden trainen, nieuwe gebouwen laten maken, upgrades kopen enzovoorts. Eenheden selecteren gaat ook via A, wil je alles selecteren wat er op het scherm te vinden is, dan druk je ook de linkertrigger in.

Op de gebouwen zelf staan aangegeven wat er op dat moment gebeurd (wat er dus op dat moment in productie is). Ook de superweapons zie je niet meer aan de linkerzijde van het scherm, deze zijn nu weggestopt in één van de tabbladen links onderin. Door deze te benaderen moet je even door het D-pad scrollen. Mocht je het nog niet door hebben: meerdere functies gebruiken dezelfde toetsen. Sneltoetsen maken is gelukkig mogelijk, wat het allemaal weer handiger maakt, al is het alleen maar om snel over het strijdtoneel te kunnen vliegen.

Ben je na deze alinea's al helemaal de kluts kwijt (wat ik me goed kan voorstellen), wees dan niet getreurd. Het vergt even gewenning, maar geloof me, na een tijdje weet je niet beter. Je moet er gewoon zelf mee gaan stoeien, dat is hoe je de besturing onder de knie krijgt. Ik raad je daarom aan om de tutorial (het bootcamp) uit te proberen. Hier worden namelijk de belangrijkste verschillen duidelijk gemaakt en krijg je een goed beeld van hoe het allemaal in zijn werk gaat. Oefenen dus, maar voor diegenen die geen bakbeest van een computer in huis heeft staan een prima alternatief. Command & Conquer 3 ziet er namelijk uit als een high-end PC en bevat dus alle grafische foefjes die je ook op de PC tegen zal komen. Sterker nog, het lijkt net alsof de cheesy filmpjes nu nog beter uit de verf komen op de Xbox 360. Je moet er van houden, maar het is in ieder geval goed om te weten dat de tussenfilmpjes in optimale vorm te zien zijn.

Een ander verschil is het gebruik van de Xbox Live Vision camera. Tijdens multiplayer battles kun je deze gebruiken om elkaar letterlijk in de ogen te kijken wanneer je met elkaar aan het oorlogjevoeren bent. De vernedering, angst, teleurstelling of frustratie kun je nu écht merken en dat geeft het spelen tegen een vijand van vlees en bloed toch weer nét iets meer elan.

Command & Conquer 3 op de 360 is wederom een typisch voorbeeld van “play it to believe it”: iedereen die de PC-versie gewend is, kan zich niet voorstellen dat een RTS mogelijk kan zijn. Maar dat het kan heeft EA na Lord of the Rings: Battle for Middle Earth II opnieuw bewezen. Hoe de game uiteindelijk beoordeeld gaat worden én of je deze versie aan moet schaffen als je Command & Conquer 3 kapot hebt gespeeld op de PC, of juist gewacht hebt op de 360-versie, lees je later deze week.