Achtergrond
Voorspel

Voorspel: China weert een hoop fantastische personages

Een ode aan de feminine man

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Wil je in China een film zien of een game spelen, dan loop je tegen allerlei limieten aan. Regelmatig worden er scènes uit films geknipt die vanwege censuur niet zijn toegestaan. Recentelijk is er een memo gelekt waarin nieuwe regels zijn opgesteld voor games.

Hieruit blijkt dat games met stelletjes van hetzelfde geslacht verboden worden. Ook vrouwelijke mannen mogen niet meer, net als games waarin het gender van een personage niet direct duidelijk is.

Sterker nog: als de regelgevers niet direct het gender van een personage kunnen bepalen, kan de game als problematisch worden bestempeld. Als een mannelijk personage zich gedraagt of kleedt als een vrouw, wordt de game verboden.

Daarnaast zijn ook morele keuzes tussen goed en kwaad niet meer toegestaan. Het zou niet mogelijk moeten zijn om spelers de keuze te geven tussen goed en kwaad. Lees je deze regels, dan denk je waarschijnlijk meteen dat Mass Effect de sjaak is. Maar het gaat om veel meer games.

Wat is mannelijkheid?

In de rubriek Voorspel hebben we het regelmatig over representatie gehad en het idee dat iedereen zichzelf op het scherm zou moeten kunnen herkennen. In China mag een grote groep dat niet.

Dat is niet alleen voor queer gamers vervelend. Het constant vasthouden aan een bepaalde vorm van mannelijkheid in media geeft het idee dat er geen alternatieven zijn. Een man is sterk, niet emotioneel, valt op vrouwen en is vaak gewelddadig.

We weten inmiddels allemaal dat gewelddadige games geen gewelddadige gamers maken, maar het hierboven beschreven zelfbeeld dat in alle media om je heen wordt gecommuniceerd, kan wel degelijk een effect hebben op de echte wereld.

Jonge mannen leren op deze manier hoe ze zich moeten gedragen om geslaagd te zijn, ook al gaat dat tegen hun aard in. Dat kan niet alleen slecht zijn voor hun mentale gezondheid, maar ook negatieve gevolgen hebben voor de mensen om hen heen.

Wat voor man ben ik?

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen. Veel games bieden gelukkig een alternatief beeld van mannelijkheid dan hierboven beschreven.

Bijvoorbeeld een man die niet bang is om zijn gevoelens te uiten, een man die vrouwen met respect behandelt of een man die zijn problemen niet met geweld oplost. Of gewoonweg een man die zich op manieren gedraagt of stijlkeuzes maakt die traditioneel als vrouwelijk worden gezien.

Er zijn zoveel uitstekende personages die China op deze manier verbiedt. En dan heb ik het nog niet eens over queer personages, maar mannen die zich gewoonweg niet stereotype gedragen en wellicht wat feminien zijn. En mannen waarbij je even een paar keer moet kijken wat hun gender is.

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen
Zelda: Breath of the Wild

Link

Het eerste personage dat bij mij opkomt is Link. Link is een androgyn ogende jongen die in Breath of the Wild zelfs vrouwenkleding draagt voor een missie en dat vol overtuiging doet. Zijn uiterlijk heeft een duidelijk doel: alle spelers moeten zich kunnen spiegelen aan dit personage.

Ook de Final Fantasy-games zitten vol mannen waarvan het echt niet direct duidelijk is wat hun gender is. In Final Fantasy 7 draait hoofdpersonage Cloud voor een missie een jurk. Zoals ik in mijn Voorspel over de game al schreef, heeft Cloud het emotionele bereik van een strijkplank, maar hij omarmt deze look compleet. Er wordt geen grap gemaakt over hoe hij zich verkleedt als vrouw - het wordt zelfs gevierd. Cloud is duidelijk een man in een jurk, maar iedereen vindt hem prachtig.

Final Fantasy 7

Zo kunnen we nog wel even verder gaan. Alucard in Castlevania, met z'n lange manen en dramatische cape. Raiden in Metal Gear Solid, waarbij de president hem naar zijn kruis moet grijpen om er achter te komen dat hij een man is. Of neem recentelijk de NieR-games, met onder andere 9S die de supportrol heeft, terwijl dat in games traditioneel meestal vrouwelijke personages zijn.

Non-binair

Toen recentelijk duidelijk werd dat een personage in de nieuwe Battlefield non-binair is kon dat op veel kritiek rekenen, maar het feit is dat non-binaire gamers nog zelden goede representatie in games hebben gehad.

De kritiek valt waarschijnlijk grotendeels te verklaren doordat veel gamers het gevoel hebben dat iets niet klopt als het niet specifiek voor hen is gemaakt. Dan is iets al snel 'politiek' of 'woke'.

Maar hoe mooi is het dat we zo'n grote verscheidenheid aan personages hebben om verhalen en avonturen mee te beleven? Stel dat we ook hier een soortgelijke censuur als in China krijgen en enkel met stereotype personages mogen spelen. Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn.


Dit artikel delen:

Lees meer

Ook in Animal Crossing: New Horizons is het Black Friday Techland toont volgende week een kwartier van Dying Light 2
21

Reacties op: Voorspel: China weert een hoop fantastische personages

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mhnl1979

    • 26 november 2021 12:15
    Helemaal mee eens. De laatste alinea vind ik alleen een te makkelijke conclusie. Veel reacties op gamer.nl waren vooral gericht op het feit dat er overmatig veel aandacht is voor allerlei hokjes waar iedereen ingestopt moet worden. En dat dat eerder een imago technische bedoeling was van EA.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 26 november 2021 12:38
    "Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn."
    Dat is natuurlijk onzin. Ik game al vanaf de jaren 80 en toen waren er nog geen issues over gender enzo, en ik moet zeggen, de games waren nooit saai.
    Als je gamen saai gaat noemen vanwege de gender, seksuele voorkeur of kleding van karakters, dan heb je niet begrepen waar games over gaan. Het zijn en blijven grotendeels gewoon behendigheids-spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 26 november 2021 12:51
    @Exalian-1 "Het zijn en blijven grotendeels gewoon behendigheids-spellen."

    Huh wat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 26 november 2021 13:00
    Leuk dat mensen hier een mening hebben zonder ook maar 0% kennis van China te hebben.

    Het is niet eens zo heel raar mannen zijn mannen en vrouwen zijn vrouwen. Helemaal in een land als China waar gezinswaarde hoog wordt gehouden snap ik de gedachtengoed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 26 november 2021 13:14
    @san5324 Kijk naar veel westerse mannen en je kan het ze inderdaad niet kwalijk nemen. Over de middelen kan je natuurlijk debatteren. Naar mijn mening zou het herinvoeren van de dienstplicht een hoop oplossen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 26 november 2021 17:03
    @Heer Mida

    Mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 28 november 2021 19:19
    @Heer Mida
    Dienstplicht m'n reet.
    Ik offer mezelf niet op voor dit land, ammenooitniet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 26 november 2021 13:10
    Een alternatief beeld is een man die vrouwen met respect behandelt…

    Ja, ontzettend alternatief. Zeker voor mannelijke feministen.

    Down, down the rabbit hole.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jsk

    • 26 november 2021 15:25
    Misschien kan Gamer eens op zoek naar iemand die echt interessante achtergrondartikelen kan schrijven over games. Kom met wat historie die mij niet bekend is, inzichten in games, developers of de industrie die me op een andere manier naar hen laten kijken, etc. Dit is inmiddels artikel 10 over hetzelfde onderwerp .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 26 november 2021 15:45
    @jsk Buiten wat je van alle andere artikelen die hier op Gamer verschijnen vindt, is dit specifieke artikel onderdeel van de rubriek Voorspel, dat juist draait om dit onderwerp. Vind je het niet interessant, dan is daar een hele simpele oplossing voor: geen aflevering van Voorspel meer lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 26 november 2021 16:04
    @MichelMusters

    2de bericht in korte tijd dat over gender gaat.. Sorry maar ik ben het met jsk eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 26 november 2021 16:33
    Dat mag! Toch blijven we de rubriek schrijven en publiceren. Misschien niet elke keer over gender, maar toch!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 28 november 2021 19:15
    @MichelMusters Je gaat er alleen wel aan voorbij dat geweld in games in China ook helemaal niet meer mag.
    Dus het stereotype man kan ook niet meer mee doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 26 november 2021 17:07
    God god, daar zijn de zieltjes van Gamer.nl ook weer hoor. Jongens, als het onderwerp jullie niet bevalt, als het niet tot jullie bekrompen geestjes door kan dringen dat er meer genders zijn dan alleen man/vrouw, doe jezelf, maar vooral de bezoekers met een wat wijdere kijk op de wereld een plezier; hou je bekrompen mening voor je, scroll door en hou verder lekker je bek. Bij voorbaat dank.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 26 november 2021 23:23
    @The_Stifmeister Hoe bekrompen is het om te denken dat de discussie hierover gesloten is? Hoe wijd is je blik als je anderen vertelt te zwijgen omdat hun mening niet overeenkomt met de jouwe?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 27 november 2021 12:36
    @Heer Mida
    Oh, excuus dat ik je geen ruimte bied je transfobe gelul te uitten. Verdiep je eens in de materie. Genderdiversiteit is al eeuwenoud. Het rigide westerse binaire denken dat die diversiteit als normafwijkend wegzet is pas veel recenter ontstaan en doorgedrukt. Echt, lees eens een boek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 27 november 2021 21:56
    @The_Stifmeister
    Je bent in geen positie om ruimte te bieden of weg te nemen.

    Wat heb ik gezegd dat transfoob is, of zit je een plaat af te spelen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 27 november 2021 07:59
    @The_Stifmeister

    Waar het mij voornamelijk om gaat is het feit dat er over China gesproken wordt zonder ook maar iets te weten van dat land.

    Je komt trouwens zeer narrow minded over als me het mij vraagt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 27 november 2021 12:39
    @san5324
    Het is niet eens zo heel raar mannen zijn mannen en vrouwen zijn vrouwen.
    Ja hoor, en ik ben narrow minded. Liever 'narrow minded' dan een transfoob.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hoofd

    • 28 november 2021 12:02
    Interessant artikel. Triest dit, en dan te bedenken dat de Chinese overheid een paar jaar geleden nog richting meer vrijheden voor de bevolking bewoog i.p.v. deze onbegrijpelijk kortzichtige totalitaire repressie, wat uiteindelijk alleen maar in hun nadeel zal werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.